Tesla Model 3

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.597
Ik vond vooral het stukje vanuit de brandweerman sterk. En de voorbeelden die ze aanhaalden waar er dus brand was ontstaan tijdens het opladen van een elektrische auto, ging het niet eens over een elektrische auto, maar een electrische Canta en een skelter achtig iets wat elektrisch is aangedreven.

En er zijn al echt een behoorlijke tijd elektrische auto's die rondrijden. Sinds 2013 rijden ze al rond, plugin of volledig elektrisch maar het probleem wat ze hier aandragen is nog niet voorgekomen. Ja auto's gaan soms in brand, maar dat doen brandstof auto's ook, en ook die zijn in een parkeergarage lastig te bereiken en te blussen.

Ook nog een duidelijk stuk: https://www.rijksoverheid.nl/docume...het-brandveiligheidsrisico-elektrische-auto-s
 

ik222

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
302
Alleen zijn brandende Lithium accu's nauwelijks te blussen, dat is wel een serieus probleem. Maar goed daar is niets aan te doen vrees ik zolang er geen baanbrekende nieuwe accu technologie komt.
 

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.597
Tja, in alle Tesla (en eigenlijk alleen maar bij Tesla ev's) discussies op het web wordt iedereen die maar iets negatiefs over Tesla schrijft/roept, maakt niet uit of die gelijk heeft of niet, direct verguisd en voor malloot uitgemaakt.
Dus heeft Musk kunnen bereiken dat er net zo'n idolatie cultuur ontstaat als bij Apple produkten waarbij de kwaliteit of bang for bucks geen enkele rol meer speelt.
Je doet mee of je bent tegen dus ben je fout cultuur.
Zie je ook bij de idioterie van de beurskoers van Tesla.
Wordt puur door speculanten gebruikt om op korte termijn geld te verdienen maar als je gaat kijken naar de intrinsieke waarde van het bedrijf krijgen ze de komende 10 jaar het gewoon niet voor elkaar om de enorme schuldenberg weg te werken.
Die schuld bedraagt inmiddels bijna 14 miljard en zet dat tegenover een minimale winst in het laatste kwartaal dan krijg je een idee hoe slecht het eigenlijk gaat.

https://ycharts.com/companies/TSLA/total_long_term_debt

Laat staan dat je dividend gaat ontvangen want dat zit er met zo'n enorme schuldenpositie gewoon niet in.
Begint langzaam vergelijkenissen te vertonen met de bubbel destijds van WorldOnline.......

En om nog even hier op terug te komen, is dan wel leuk als je deze getallen gaat vergelijken met andere merken:

- GM: https://ycharts.com/companies/GM/total_long_term_debt -> 103 Miljard
- Ford: https://ycharts.com/companies/F/total_long_term_debt -> 155 Miljard

Het zijn maar voorbeelden.
 

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
845
wat ook werd behandeld in Kassa waren de tarieven voor het opladen onderweg, onder andere bij Fastnet.
voor een gemiddelde accu werd tussen de 17 en 24 euro betaald om die voor 80% vol te krijgen en dan weer 200-250km te kunnen rijden.
als je dat afhaalt van een volle tank van *75,- voor 650km valt de besparing wel mee.
Het thuis laden is natuurlijk het goedkoopst maar niet iedereen heeft een eigen oprit, en laden aan de straat met kabels over de stoep zorgde ook voor problemen en is in sommige gemeenten al verboden.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.268
En om nog even hier op terug te komen, is dan wel leuk als je deze getallen gaat vergelijken met andere merken:
- GM: https://ycharts.com/companies/GM/total_long_term_debt -> 103 Miljard
- Ford: https://ycharts.com/companies/F/total_long_term_debt -> 155 Miljard
Het zijn maar voorbeelden.

Maar dan wel ook erbij schrijven over welke hoeveelheden geproduceerde auto's dit wordt verdeeld over 2019:

Ford: 5,4 miljoen auto's
GM: 7,7 miljoen auto's
Tesla: 365.000 auto's
De capaciteit om dit terug te verdienen met deze verkoop aantallen is bij GM en Ford v?le malen groter en dat is nu net waar het hem in de toekomst de schoen gaat wringen bij Tesla.
Bij GM en Ford wordt dit deels veroorzaakt door de gevolgen van de wereldwijde cashflow maar daar kun je bij Tesla niet over spreken met deze verkoopaantallen.
Dat is ook waarom de beurskoers pure speculatie is en totaal niks te maken heeft met de werkelijke waarde van het bedrijf.
Daarbij moet ook worden meegenomen dat de "pijn" bij Ford en GM over vele modellen en uitvoeringen wordt verdeeld zodat als een model wat minder verkoopt dit te behappen valt.
Echter als bij Tesla de verkoop van model 3 stagneert is dit dodelijk want ze kunnen dit niet "mitigaten" over de andere modellen want daar zijn de aantallen te gering voor.
Nu probeert Musk dat wel in de toekomst te gaan verzachten door ook te gaan produceren in andere landen maar daar moet hij (alweer) geld voor gaan lenen dus dat schiet even niet op en als je schuld ieder jaar met ongeveer 1 miljard blijft toenemen door wat voor oorzaken dan ook dan hoef ik geen helderziende te zijn.
Zal niet lang gaan duren voordat de geldwolven op Wallstreet massaal short zullen gaan op het aandeel.

Omzet 2019 in US dollars:
Ford: 156 miljard met een Netto resultaat 2019: + 50 miljoen
GM: 137 miljard met een Netto resultaat 2019: + 6,58 milljard
Tesla: 24 miljard met een Netto resultaat 2019: - 862 miljoen
 
Laatst bewerkt:

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.597
wat ook werd behandeld in Kassa waren de tarieven voor het opladen onderweg, onder andere bij Fastnet.
voor een gemiddelde accu werd tussen de 17 en 24 euro betaald om die voor 80% vol te krijgen en dan weer 200-250km te kunnen rijden.
als je dat afhaalt van een volle tank van *75,- voor 650km valt de besparing wel mee.
Het thuis laden is natuurlijk het goedkoopst maar niet iedereen heeft een eigen oprit, en laden aan de straat met kabels over de stoep zorgde ook voor problemen en is in sommige gemeenten al verboden.

Ik heb zelf 4 laadpassen die allemaal gratis zijn om aan te vragen, en hebben allemaal een bepaald tarief per laadpaal. Dus als ik ergens onderweg laad, kijk ik even welke de goedkoopste is voor die specifieke laadpaal en gebruik dan die pas. Het is wat omslachtig, maar dat is omrijden naar een tankstation om wat goedkoper uit te zijn voor brandstof ook natuurlijk. Die verschillen zijn natuurlijk wel heel bijzonder, terwijl de stroom die uit de laadpaal komt natuurlijk altijd hetzelfde is.

Overigens laad ik zelf nooit ergens anders dan thuis of op mijn werk, dus heb nog niet veel ervaring met het gebruik maken van een openbare laadpaal.

Overigens vind ik het knap dat jij een volle tank voor *75,- haalt met de huidige benzine prijzen :) bij een Leon 1P.

Maar dan wel ook erbij schrijven over welke hoeveelheden geproduceerde auto's dit wordt verdeeld over 2019:

Ford: 5,4 miljoen auto's
GM: 7,7 miljoen auto's
Tesla: 365.000 auto's
De capaciteit om dit terug te verdienen met deze verkoop aantallen is bij GM en Ford v?le malen groter en dat is nu net waar het hem in de toekomst de schoen gaat wringen bij Tesla.

Goed punt. Toekomst zal het uitwijzen. Ze hebben natuurlijk ook de afgelopen jaren buiten het produceren van auto's ook immense fabrieken neergezet, wat initieel alleen maar geld kost.
 

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
845
Leuk gevonden, feit blijft dat voor 80% van de tesla bezitters niet klimaat, milieu of duurzaamheid aanleiding was voor aanschaf maar de voordelige bijtelling, lees subsidie
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.003
Leuk gevonden, feit blijft dat voor 80% van de tesla bezitters niet klimaat, milieu of duurzaamheid aanleiding was voor aanschaf maar de voordelige bijtelling, lees subsidie
Zoals we dat in Nederland al jaren doen. Of het nu spaardiesels, PHEV*s of Aygo*s zijn.
 

MarcoO2

Well-known member
Lid geworden
11 okt 2015
Berichten
1.600
Leuk gevonden, feit blijft dat voor 80% van de tesla bezitters niet klimaat, milieu of duurzaamheid aanleiding was voor aanschaf maar de voordelige bijtelling, lees subsidie
En dus? In welk opzicht is dat een argument? En voor welke stelling?
 

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
845
Exact, ben wel geen Confusius, maar de stelling is dat de petrol-rijders de Tesla rijders aan de gang houden(deels betalen)
 

Fluxx

Well-known member
Lid geworden
27 jun 2013
Berichten
6.450
Of ze het nou om het financi?le voordeel hebben gedaan of niet, feit blijft wel dat er duizenden elektrische auto's op de weg zijn gekomen, waar anders waarschijnlijk diesels voor in de plaats waren gekomen. Of ze er dus bewust voor gekozen hebben of niet, ze dragen een kleintje steentje bij als het op het klimaat aan komt.

Dat je aantal keer moet snelladen op weg naar je wintersportbestemming, dat weet je van te voren. Daar houdt je rekening mee en daar plan je ook op. Is een heel andere manier van reizen dan als je met een brandstofauto doet. Lijkt me heerlijk om gewoon om de x aantal kilometers te stoppen, de stekker eraan te hangen en op je dooie gemak lekker een hapje eten en een bakje koffie te drinken. Voordat je het weet kun je weer een flink stuk doorkachelen met je Tesla.

Als ik af en toe mensen hoor praten over hun autoreis naar hun vakantiebestemming dan valt mijn soms echt open. Trots dat ze zijn als ze binnen x aantal uur naar Spanje zijn gereden, maar oh wat was het vermoeiend. Of als je de kudde Nederlanders ziet bij de pompstations langs de snelweg waar vrouw en kinderen snel een broodje door het strot geduwd wordt, want 'we moeten door'. Je weet dat je met een Tesla een uur aan de lader hangt, dus dan lekker op het gemakje pauzeren.

Dat de auto's sneller van de band rollen dan dat de laadpalen de grond in gestampt kunnen worden, is wel helaas een feit en dat heeft gewoon tijd nodig. Zeker langs drukke tankstations richting de populaire vakantiebestemmingen. Maar als je hier in NL kijkt, kun je via een app zien waar de laadpalen zijn in je buurt en of deze bezet zijn. Als ik 'savonds eens in mijn omgeving kijk, is 75% vrij, dus plekken zat om je auto op te laden.

Op het werk merken we wel dat de vraag naar aftermarket voor de Model 3 enorm gestegen is en de fabrikanten enorm achterlopen. Thule heeft bijvoorbeeld nog geen dakdragers in het assortiment voor de Model 3 en de replacement parts zoals remmen en dergelijke worden pas in Q2 verwacht.
 
Bovenaan