Welke brandstof 1.8T

VAG-Unit

Member
Lid geworden
20 sep 2021
Berichten
159
Beste mede liefhebbers,

Mijn zus gaat binnenkort overstappen naar een Polo 9N3 GTI met de welbefaamde 1.8T motor.
De motor is nog origineel en dus niet gechipt.
Van wat ik ervan had begrepen mag je dan euro 95 tanken echter vraag ik me af als dit bevorderlijk is voor de motor en alle andere onderdelen waar die brandstof doorheen gaat nu er sinds een aantal jaren 10% zooi doorheen wordt gemengd.
Op een volle tank zal het +- een tientje meer kosten als je 98 tank ipv 95 echter gaat op 95 je motor minder zuinig lopen dus vraag me af als het onderaan de streep echt verschil maakt of als dit nihil is.
Nou rijdt ik zelf in een op maat gechipte 1.8T dus moet wel 98 tanken maar wat tanken jullie met jullie eigen 1.8T en wat zouden jullie aanraden?
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.940
De voorgeschreven brandstof voor een 1.8T is 98.
Er kan ook 95 in, maar dit levert vermogensverlies op en een iets hoger brandstofverbruik. Tevens zal de motor meer gaan pingelen.

Dit staat er in de handleiding van de Exeo over de 1.8T:
 

Knot

Member
Lid geworden
31 mei 2022
Berichten
59
Ik vond het altijd al een beetje een dingetje, je rijdt iets zuiniger, hebt (misschien) iets meer vermogen maar tegenwoordig is 98 veel meer dan 10ct duurder dus kan het zuiniger/kosten verhaal niet meer opgaan mijn inziens. Enige waarvoor je het echt kunt doen is dat er minder ethanol in zit maar voor de tijd dat ik mn auto's heb (vaak niet langer dan 2 jaar en niet ouder dan 10 jaar) zie ik het probleem niet.

Dat het in de hogere toeren meer vermogen zou leveren, hoe doet een motorfiets het dan op euro 95 bij 14.000 toeren?

Ik tank wel liefst merkbrandstof, Shell, BP, Esso etc ipv de witte pomp maar gooi in alle auto's gewoon 95/E10.

:cool:
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.660
Ik snap die opmerking heel goed en sommige pompen hanteren ook RON 95 met E5 (ipv E10). Dat kan ook nog een optie zijn, maar wat is voorgeschreven blijft uiteindelijk het beste.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.598
Ik vond het altijd al een beetje een dingetje, je rijdt iets zuiniger, hebt (misschien) iets meer vermogen maar tegenwoordig is 98 veel meer dan 10ct duurder dus kan het zuiniger/kosten verhaal niet meer opgaan mijn inziens. Enige waarvoor je het echt kunt doen is dat er minder ethanol in zit maar voor de tijd dat ik mn auto's heb (vaak niet langer dan 2 jaar en niet ouder dan 10 jaar) zie ik het probleem niet.

Dat het in de hogere toeren meer vermogen zou leveren, hoe doet een motorfiets het dan op euro 95 bij 14.000 toeren?

Ik tank wel liefst merkbrandstof, Shell, BP, Esso etc ipv de witte pomp maar gooi in alle auto's gewoon 95/E10.

:cool:
Het is niet zo dat RON95 of RON98 benzine meer energie in zich heeft.
RON98 is kopvaster (minder kans op detonatie, zelf ontbranding) dan RON95.
Zolang je het detoneren onder controle houdt of kan houden, kun je in principe net zoveel vermogen uit beide benzines halen.
Maar daar ligt meteen het probleem, hoe houdt je het detoneren onder controle als je licht ontvlambare brandstof inspuit in een gloeiend hete verbrandingskamer...waar 95 direct zal ontbranden doet 98 dat nog niet.
RON98 benzine is ook moeilijker te ontsteken...
De hele theorie is nog wat meer gecompliceerd...op internet is er genoeg wetenschappelijke materiaal te vinden hierover...
 

Weslietje

Well-known member
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
1.450
Het is niet zo dat RON95 of RON98 benzine meer energie in zich heeft.
RON98 is kopvaster (minder kans op detonatie, zelf ontbranding) dan RON95.
Zolang je het detoneren onder controle houdt of kan houden, kun je in principe net zoveel vermogen uit beide benzines halen.
Maar daar ligt meteen het probleem, hoe houdt je het detoneren onder controle als je licht ontvlambare brandstof inspuit in een gloeiend hete verbrandingskamer...waar 95 direct zal ontbranden doet 98 dat nog niet.
RON98 benzine is ook moeilijker te ontsteken...
De hele theorie is nog wat meer gecompliceerd...op internet is er genoeg wetenschappelijke materiaal te vinden hierover...
Sluit ik me bij aan, alleen dat je zegt dat 95 direct ontbrandt waar 98 dat niet doet, dat geldt alleen bij (bijna) vollast of bij grote turbodruk natuurlijk. Als je een rustige rijder bent (waarschijnlijk niet anders koop je deze auto's niet :LOL: ) maakte het niet zoveel uit wat je tankte. Tegenwoordig met de bijgemengde zooi wel, maar of die 20 cent de liter extra veel gaat doen op de levensduur van een auto die al 20 jaar oud is, is een 2e vraag.Wellicht om en om is ook nog een optie.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.598
"waar 95 direct zal ontbranden doet 98 dat nog niet" <<<< Was alleen om het verschil aan te geven 😃
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.940
Enige waarvoor je het echt kunt doen is dat er minder ethanol in zit maar voor de tijd dat ik mn auto's heb (vaak niet langer dan 2 jaar en niet ouder dan 10 jaar) zie ik het probleem niet.

Aan 98 kan je prima tot 10% bio-ethanol toevoegen. :cool:
De 98 van Total is ook wel een fijne benzine en meestal niet de duurste.

Dit is het verschil in verbruik tussen 95, 98 en 102 van mijn Exeo met 1.8T. Het verbruik kan per automodel, configuratie van het motorblok (turbo, injectors, etc.), rijstijl, etc etc natuurlijk verschillen.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.940
Onder de noemer van RTFM 😉
Ja, het staat goed in de handleiding van de Exeo en ook in de garagehandleiding (Elsawin).
Ondanks dat kan het foutief zijn aangegeven op de sticker van de tankklep. Sticker heb ik verwijdert en vervangen door een met de juiste informatie.
 

Knot

Member
Lid geworden
31 mei 2022
Berichten
59
Tuurlijk is het van betere kwaliteit maar als ik zie dat sommigen 98 tanken voor die paar pk extra zou ik zeggen, tank gewoon 95 en pak een stage1, dan heb je tenminste echt wat extra vermogen (en koppel).
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.940
Heb in het begin op 95 gereden en wat gegevens omtrent het pingelen gemeten. Deze meetgegevens naar de tuner gestuurd en die gaf het advies niet op 95 te rijden, omdat dit op den duur schadelijk kon zijn voor het blok.
 

Knot

Member
Lid geworden
31 mei 2022
Berichten
59
Voor een gechipte auto natuurlijk wel maar voor een standaard motorblokje met standaard mapping zoals in de openingspost aan gehaald wordt?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.660
Het voorschrift vanuit de fabrikant komt natuurlijk ook ergens vandaan. Maar er staat ook duidelijk in dat 95 zonder issues gebruikt kan worden, alleen met klein beetje vermogensverlies. Waarschijnlijk zal dat niet/nauwelijks merkbaar zijn voor de doorgang bestuurder.

Je ziet ook wel staan eens dat lager octaan kan worden gebruikt, maar alleen in noodgevallen (dan staat het er expliciet bij)
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.940
Het vermogensverlies is niet zo erg. Wat je wel merkt, is dat de motor bij 95 meer trilt, dan bij 98. De motor loopt gewoon minder rustig door het pingelen.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.598
Pingelen(detonatie) doen ze niet continu met 95 want dat zou intern schade veroorzaken.(pingelen is vroegtijdige ontbranding als de zuiger nog omhoog beweegt en door die ongecontroleerde ontbranding naar beneden wordt geduwd)
De ECU is snel genoeg om bij de minste pingel detectie de onsteking en het inspuit moment bij te stellen.
 
Bovenaan