WLTP... en er veranderde niets

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.017
Maandenlang zijn we gek gemaakt met berichten over gigantische prijsstijgingen. Mensen zijn massaal in voorraadmodellen gestapt. Uitvoeringen zijn verdwenen. Fleetmanagers bestelden niets. En als puntje bij paaltje komt...

>>>Verandert er niets<<<

(Behalve wanneer je een beetje vlot vooruit wilt komen) :+
 
Laatst bewerkt:

WJs

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.302
Misschien beginnen ze te realiseren dat in NL de auto's langzaam de markt uitgeprijst worden.
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.017
De redenatie is dat ze de BPM niet naar beneden hoeven bij te stellen omdat de nieuwe methode geen schokkende verschillen zou laten zien.

Maar waarschijnlijk ben je met alles boven de 100pk nog steeds de Sjaak.
 

Odelot

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
1 jan 2011
Berichten
1.170
Dat was je toch al wel. Maar wel goed dat mijn 1.5 tsi van voor de wltp is.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.289
Men dacht toch echt niet dat ze de BPM zouden aanpassen.
De automobilisten pikken het toch allemaal wel en dat weten ze verdomd goed!
 

sitechris

Vriend van SEAT Online
Lid geworden
16 nov 2013
Berichten
1.343
Verschillen zijn al gemaakt met de wltp cijfers. Sommige auto's duizenden euries duurder. Enige wat ze nu doen is verrekentabel voor CO2 jaartje vasthouden. Dat is een doekje voor het bloeden maar meer ook niet. Aanpassing van bpm zou fair zijn.
 

Dennis20VT

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
233
Met de invoering van de WLTP is er wel degelijk wat veranderd er zijn nu 3 verschillende methodes om de CO2 van een auto te bepalen:
1: NEDC
2: NEDC 2.0
3: WLTP

Hieronder een voorbeeld van de Ibiza FR Business Intense 115pk 6-bak:
NEDC = 108 gr/km CO2 met een gecombineerd verbruik van 4,7 liter op 100km
NEDC 2.0 = 113 gr/km CO2 met een gecombineerd verbruik van 5,0 liter op 100km
WLTP = 127 gr/km CO2 met een gecombineerd verbruik van 5,6 liter op 100km

Exact dezelfde auto en motor, met 3 verschillende cijfers.

In Nederland wordt vanaf 1 september de NEDC 2.0 gegevens gebruikt voor het bepalen van de BPM.
NEDC -> NEDC 2.0 scheel in dit geval dus 5 gram = 5x 139 euro = 695 euro extra BPM.

Vanaf 01-01-2019 zou de overheid volledig WLTP gaan invoeren voor het bepalen van de BPM, echter lijkt het er nu gelukkig op dat de overheid ook volgend jaar NEDC 2.0 zal handhaven voor het bepalen van de BPM.

Alle berichten over verhoging van de BPM tot dusver in de media uittingen gaan over NEDC -> NEDC 2.0.
Hier zit dus al een flink prijsverschil in.

Laten we hopen dat de overheid NEDC 2.0 volgend jaar gaat gebruiken voor bepaling van de BPM, zie onderstaand bericht van afgelopen vrijdag:
Sinds 1 september dit jaar moeten auto's worden getest volgens de nieuwe testmethode WLTP, die de praktijk beter benaderd dan de oude NEDC-test, waarin er een enorme kloof zat tussen de werkelijke uitstoot en die volgens fabrieksopgaaf. In eerste instantie mochten deze WLTP-waarden tot 1 januari 2019 worden teruggerekend naar de NEDC-waarden (de zogenoemde NEDC 2.0). Dat wordt nu 1 januari 2020. Volgens diverse branchepartijen is de bpm volgens deze NEDC2.0 echter gemiddeld wel 10 gram hoger, wat een forse stijging van de bpm zou betekenen.


Edit:
Benieuwd naar de WLTP gegevens van jouw auto?
Kijk op Seat.de in de configurator bij de bij de gewenste motor en zoek naar de rode i bij de motoriseringen.
 
Laatst bewerkt:

Gizmo75

New member
Lid geworden
1 mrt 2018
Berichten
202
Maandenlang zijn we gek gemaakt met berichten over gigantische prijsstijgingen. Mensen zijn massaal in voorraadmodellen gestapt. Uitvoeringen zijn verdwenen. Fleetmanagers bestelden niets. En als puntje bij paaltje komt...

>>>Verandert er niets<<<

(Behalve wanneer je een beetje vlot vooruit wilt komen) :+

Volgens mij geldt dit alleen voor de grote/zware auto's, diegene met motorvermogen.
 
Bovenaan