Met de invoering van de WLTP is er wel degelijk wat veranderd er zijn nu 3 verschillende methodes om de CO2 van een auto te bepalen:
1: NEDC
2: NEDC 2.0
3: WLTP
Hieronder een voorbeeld van de Ibiza FR Business Intense 115pk 6-bak:
NEDC = 108 gr/km CO2 met een gecombineerd verbruik van 4,7 liter op 100km
NEDC 2.0 = 113 gr/km CO2 met een gecombineerd verbruik van 5,0 liter op 100km
WLTP = 127 gr/km CO2 met een gecombineerd verbruik van 5,6 liter op 100km
Exact dezelfde auto en motor, met 3 verschillende cijfers.
In Nederland wordt vanaf 1 september de NEDC 2.0 gegevens gebruikt voor het bepalen van de BPM.
NEDC -> NEDC 2.0 scheel in dit geval dus 5 gram = 5x 139 euro = 695 euro extra BPM.
Vanaf 01-01-2019 zou de overheid volledig WLTP gaan invoeren voor het bepalen van de BPM, echter lijkt het er nu gelukkig op dat de overheid ook volgend jaar NEDC 2.0 zal handhaven voor het bepalen van de BPM.
Alle berichten over verhoging van de BPM tot dusver in de media uittingen gaan over NEDC -> NEDC 2.0.
Hier zit dus al een flink prijsverschil in.
Laten we hopen dat de overheid NEDC 2.0 volgend jaar gaat gebruiken voor bepaling van de BPM, zie onderstaand bericht van afgelopen vrijdag:
Sinds 1 september dit jaar moeten auto's worden getest volgens de nieuwe testmethode WLTP, die de praktijk beter benaderd dan de oude NEDC-test, waarin er een enorme kloof zat tussen de werkelijke uitstoot en die volgens fabrieksopgaaf. In eerste instantie mochten deze WLTP-waarden tot 1 januari 2019 worden teruggerekend naar de NEDC-waarden (de zogenoemde NEDC 2.0). Dat wordt nu 1 januari 2020. Volgens diverse branchepartijen is de bpm volgens deze NEDC2.0 echter gemiddeld wel 10 gram hoger, wat een forse stijging van de bpm zou betekenen.
Edit:
Benieuwd naar de WLTP gegevens van jouw auto?
Kijk op Seat.de in de configurator bij de bij de gewenste motor en zoek naar de rode i bij de motoriseringen.