www.lowering.nl
Page 1 of 13 12311 ... LastLast
Results 1 to 10 of 122

Thread: [SEAT] [Leon 1M] grote koelfan draait niet

Member MarcelS's Avatar

[SEAT] [Leon 1M] grote koelfan draait niet

Ik ga mijn auto morgen weg brengen voor een airco onderhoudsbeurt, en ik dacht laat ik alvast kijken waar ik van te voren op kan letten, en kwam toen de koelfan topics tegen. Ook ik heb "denk ik" een probleem.
    Nu las ik dat als je de auto start met koude motor er geen fans draaien, maar zodra je de airco inschakelt ze alle 2 moeten gaan draaien. Echter gaat bij mij alleen de kleine fan draaien (airco), de grote doet niets.

Ook na een klein stukje rijden (5KM) doet de grote fan nog niets. Klopt dit wel ? of is hier de voorschakelweerstand ook kapot. Of gaat de grote pas draaien bij 90 graden temperatuur. Ik heb verder geen problemen ervaren en ook de temperatuur meter blijft keurig op 87 graden (vagcom)
    MarcelS Seat Leon 1.8 20VT Topsport | bj. 2004 | Cupra R lip | Xenon 6000k | Forge 007 DV |

heb je er zelf al eens een draai aan gegeven?
    De meeste hoor je wel lawaai maken als ze kapot zijn.
    of ze draaien helemaal niet meer .

Dan weet je wel genoeg

Member MarcelS's Avatar
    even geprobeerd. Met de hand draait de grote fan soepel en zonder geluid te maken.
    Last edited by MarcelS; 24-07-2013 at 21:07.
    MarcelS Seat Leon 1.8 20VT Topsport | bj. 2004 | Cupra R lip | Xenon 6000k | Forge 007 DV |

Als de voorschakelweerstand (mooi woord) kapot is dan zou hij nog steeds moeten gaan draaien als je de airco inschakelt. Hij draait dan alleen meteen in de hoogste stand met intervallen van x seconden. Als hij helemaal niks doet dan is er wat anders aan de hand.
    Ik heb dit ook gehad, bij mij was de motor van de fan kapot. Op het forum een goede tweede handsje erin en het werkte weer.
    Je zou even kunnen kijken naar de dikke zekeringen die bij de accu kap zitten of die zijn doorgefikt, zo niet dan zal de fan motor kapot zijn (of een kabelbreuk - connector doormeten of er spanning op staat)
    Last edited by Spinal; 24-07-2013 at 23:57.

Member MarcelS's Avatar
    hmm, dan zal ik daar eerst eens naar gaan kijken dan. Maar als de fan motor kapot zou zijn, had ik dan niet allang temperatuurverhogingen moeten hebben, tijdens langere ritten. Kort geleden met vagcom nog wat logs gemaakt, maar temperatuur blijft op 87 graden.

Heb morgen een rit van 35 km zal dan gelijk kijken of ie dan wel iets doet als de motor warmer word. En anders inderdaad maar eens de multimeter erbij.

Als je rijdt zorgt de rijwind voor voldoende koeling, dan heb je de fan niet nodig. Fan is meer voor als je stilstaat of om na te koelen.
    " This, honestly, it is Winnie The Pooh with road rage"
    Jeremy Clarkson over de Mercedes-Benz C63 AMG Black Series

Member MarcelS's Avatar
    nou de grote fan is helaas overleden, en moet vervangen worden. Zag dat winparts de fan ook verkoopt voor € 50,- (link)
    Artikelnummer klopt met het nummer gevonden op vagcat.com namelijk: 6X0959455A

Iemand ervaring met het vervangen hiervan. Als ik het zo bekijk zit ie slechts met 1 schroef gemonteerd. Maar moet ik nog iets demonteren om er bij te kunnen of stelt het niets voor.
    Last edited by MarcelS; 25-07-2013 at 14:39.

Makkelijkste is de auto op een brug te zetten, beschermplaat onder motor weg halen, afdekkapen bij het inlaatspruitstuk weg halen, eventueel de slangenzooi daar onder aan de kant schuiven en dan kan je er redelijk bij. Is wel wat geklooi want het is krap.
    " This, honestly, it is Winnie The Pooh with road rage"
    Jeremy Clarkson over de Mercedes-Benz C63 AMG Black Series

Member MarcelS's Avatar
    beschik helaas niet over een brug. Zal het proberen met 2 oprijbokken, of anders met as steunen.

Ik heb het via de bovenkant gedaan, maar ik heb geen secundaire luchtpomp meer + slangen dus ik heb wel meer ruimte dan normaal. Binnen een half uur frotten was hij gewisseld. Het enige dat bij mij in de weg zat was de dikke koelwaterslang.

Page 1 of 13 12311 ... LastLast