www.carclean.nl
Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 25

Thread: [SEAT] [Leon 1M] 20 VT waarschijnlijk uitlaat spruitstuk gescheurd

[SEAT] [Leon 1M] 20 VT waarschijnlijk uitlaat spruitstuk gescheurd

goede middag allemaal,

mijn uitlaat is lek en waarschijnlijk bij het spruitstuk omdat er niks te zien is verder(spruitstuk blijft alleen nog over)
    volgende week ga ik naar een bevriend garage bedrijf waar ik de boel zelf los mag sleutel.

als mijn spruitstuk gescheurd is, is het dan mogelijk om te lassen? zo ja is dit slim om te doen of maar gewoon nieuwe bestellen?

alvast bedankt voor je reactie
    seat leon 1p fr tfsi bj 2008, jd stage 1 tuning exit- - - - - -> audi a4 limousine 1.8 tfsi bj 2015

Senior Member Renzzz's Avatar
    Als je spruitstuk inderdaad gescheurd is, zou ik een nieuwe (laten) monteren. Zover ik weet is gietijzer erg moeilijk te lassen en een spruitstuk is dusdanig onderhevig aan temperatuurschommelingen dat het veel uitzet en krimpt. Een lasnaad is dan binnen de kortste keren weer gescheurd.

Ik zou aanraden om voor een origineel spruitstuk te gaan f een upgrade (high flow) spruitstuk van een goed merk (JBS bijv.). De imitatie (al dan niet high flow) zou ik laten liggen, deze zijn inferieur aan originele of die van een goed merk.

Het is wel een aardig klusje overigens om je uitlaatspruitstuk te vervangen, en zal dan ook niet goedkoop zijn bij de garagist.
    Leon TS 1.8T '05 | JD Stage II (235+PK/390Nm) | BBS CH 18" | 42DD 3" downpipe | Milltek 2,5" non-res catback | Forge DV008 | Pilot Xenon 6000K | Forge TIP

Vriend van Seat-Online nd-photo.nl's Avatar
    Renzzz heeft het al prima verwoord. Als je het zelf wilt doen moet je even contact opnemen met J.B. , die heeft het inmiddels al vaker zelf gedaan en moet je kunnen voorzien van tips & trucs

oke bedankt, ik wist niet of het van gietijzer was of staal.
    Wordt dan gewoon originele nieuwe denk ik, mocht ik wel voor een jbs gaan bijv heeft dit ook invloed op mijn chip?
    Wat voor prijs moet ik ongeveer vanuit gaan voor een origineel spruitstuk?
    ik ben vanaf 1 jan werkloos vandaar dat ik het ook `zelf`ga doen om zo de kosten te drukken.
    seat leon 1p fr tfsi bj 2008, jd stage 1 tuning exit- - - - - -> audi a4 limousine 1.8 tfsi bj 2015

Quote Originally Posted by nd-photo.nl View Post
    Renzzz heeft het al prima verwoord. Als je het zelf wilt doen moet je even contact opnemen met J.B. , die heeft het inmiddels al vaker zelf gedaan en moet je kunnen voorzien van tips & trucs
    ik zag in een ander topic al reacties van J.B mbt tot demonteren spruitstuk

Voordat je heel je spruitstuk eraf gaat halen is het echt verstandig om zeker te weten dat je lekkage bij het sprtuistuk zit. Het kost aardig wat tijd en moeite om het spruitstuk eraf te halen.

Als je goed kunt lassen dan is het wel mogelijk om het spruitstuk te lassen alleen is de kans groot dat je na een maand weer met een scheur in je spruitstuk staat. Ik zou of een nieuwe kopen of meteen een high flow spruitstuk.
    Seat Leon 1M 1.8T / GT3071r / Eurodyne Maestro software / Project: http://www.seat-online.nl/showthread...T3071r-project

Als je het goedkoop wilt oplossen, dan heb ik misschien nog wel een origineel spruitstuk liggen van mijn oude blok (heb nu een spaghetti spruitstuk). Heeft er 70.000 km op zitten en ziet er prima uit.
    Zal vanavond even kijken of ik m nog heb!
    Seat Leon 1M 1.8T / GT3071r / Eurodyne Maestro software / Project: http://www.seat-online.nl/showthread...T3071r-project

Quote Originally Posted by jeroen3131 View Post
    Voordat je heel je spruitstuk eraf gaat halen is het echt verstandig om zeker te weten dat je lekkage bij het sprtuistuk zit. Het kost aardig wat tijd en moeite om het spruitstuk eraf te halen.

Als je goed kunt lassen dan is het wel mogelijk om het spruitstuk te lassen alleen is de kans groot dat je na een maand weer met een scheur in je spruitstuk staat. Ik zou of een nieuwe kopen of meteen een high flow spruitstuk.
    De auto heeft al op de brug gestaan en toen is er zo op het oog niks te zien, het stuk vanaf het spruitstuk tot middeldemper is 1,5 jaar geleden nog onder garantie vervangen.
    het geluid komt echt voor bij het blok weg.
    ik kan zelf niet lassen en om nou na 4 weken weer met kapot spruitstuk te staan heb ik ook geen zin in.
    dan moet er maar een nieuwe opkomen. weten jullie nog geschikte site om te kopen?( high flow of standaard)

Quote Originally Posted by jeroen3131 View Post
    Als je het goedkoop wilt oplossen, dan heb ik misschien nog wel een origineel spruitstuk liggen van mijn oude blok (heb nu een spaghetti spruitstuk). Heeft er 70.000 km op zitten en ziet er prima uit.
    Zal vanavond even kijken of ik m nog heb!
    als die verder goed is en de mijne echt kapot is heb ik er wel belang bij.

alvast bedankt

Expert Member J.B.'s Avatar
    Ik heb het toen gecontroleerd door met een draaiende motor wat zeepsop op het uitlaatspruitstuk te gieten. Meestal scheuren de spruitstukken rond de 3 bouten.

En als je voor het eerst je uitlaatspruitstuk los gaat halen ben je wel even bezig. Ondanks dat je een brug enzo hebt. Je moet leren sleutelen in spiegelbeeld omdat je kop (van de motor) voor je moeren zitten.
    'You Can't Be A True Petrolhead Until You've Owned An Alfa'

Page 1 of 3 123 LastLast