www.jdengineering.nl
Page 4 of 602 FirstFirst ... 234561454104504 ... LastLast
Results 31 to 40 of 6019

Thread: [SEAT] [Leon 5F] Kennismaking met de Leon Cupra 265/280/290/300

Dat is ook mijn mening, tractie is enorm, ook de progressieve besturing is werkelijk een genot, even snel een korte bocht maken is nu niet meer dan een tikje tegen je stuur, alles gaat zoveel makkelijker in de Cupra.

De Golf had ook DCC, maar in comfort pakte hij nooit echt lekker op, de bak hakkelde een beetje, in sport reed hij beter, maar dan was het een soort aan uit schakelaar, veel moeilijker te doseren, en lastig met file rijden, het koppel knalde er meteen in. De GTI was overigens wel getuned, maar ook voor de tuning had ik hier een beetje last van.

De Cupra is in comfort ook echt comfortabel, de vering doet niet onder voor een normale, Leon, Golf 7, Jetta, Octavia ed. Hij is erg stil en je kunt er rustig mee rijden.

Qua infotainment is het ook een stap voorwaarts, mooi display tussen de klokken, alles loopt lekker soepel. De navi gebruik ik niet, ik ben een TT fan, heb voor de Cupra de TT Go 5000 die overigens niet aan mijn ruit komt te plakken, maar netjes met een proclip bevestigd gaat worden, deze komt volgende week binnen.

Ruimte, is ook veel beter dan de GTI, ik heb 3 kinderen, de middelste zat in de GTI op een bult, de Cupra heeft een volledig vlakke achterbank en meer beenruimte.

De kofferbak is ook groter, hetgeen ook een pluspunt is, ik wil nl niks op dak als ik op vakantie ga, dat waait eraf als ik door Duitsland heenga

De remmen, ja die zijn ook veel beter dan van de GTI 6, de 7 met PP zal wel hetzelfde aanvoelen.

Acceleratie, tja echt veel beter, meer liniair, het voelt alsopf de versnelling steeds groter wordt naarmate de bak opschakelt. Het gaat allemaal zo makkelijk.

Wegligging is echt beter, ik ga binnenkort eens mijn favoriete binnenweg nemen, in de GTI haalde ik het net onder de 2 min, kijken wat de Cupra doet.

De afwerking vind ik ook beter, mijn GTI had va het begin rammeltjes, vooral bij de zonnebril houder in de hemel, dit kregen ze gewoon niet opgelost, ook de deuren rammelden en de speakers, ondanks het Dynaudio pakket, resoneerden ook.

Toen ik de GTI kreeg moest ik meteen terug, stuur stond scheef, nu heb ik dit met bijna alle nieuwe auto's gehad, de Leon is de eeste die dit niet heeft, ik kan nu nog even niets bedenken wat nu minder is aan de Cupra, ja misschien oogt de Cupra iets minder stoer, ik vond de GTI 6 wel dikker ogen met de 18 inch wielen, de Cupra heeft 19 inch maar ziet er toch minder dik uit, nu hoeft dat van mij niet meer zo want ik moet er mee naar klanten en dan mag het wat onopvallender zijn.

Wat ik wel merk is dat mensen naar de auto kijken met een blik van, wat voor auto is dat, door het deels zwarte open dak, ziet hij er anders uit dan een leon die dit niet heeft, ook zie je de 5F nog niet zoveel.

Een paar foto's van toen hij net binnen was bij de dealer.

https://www.dropbox.com/sc/6s9k3dzi7...W0zDziNNvKv5ea
    Last edited by Wakuwakuwamee; 30-05-2014 at 00:23.

Heb met beide gereden (met de leon onlangs heel stevig) en wat betreft de GTI6: afgezien van de looks is de Gti7 (nog saaier) gewoon een betere en veel relaxter rijdende auto die veel meer op de nieuwe cupra lijkt.

Wat ik niet helemaal met je eens ben zijn de remmen, prima voor op de gewone weg maar ze zijn voor mijn gevoel iets minder dan die op de oude cupra en hopelijk komt er snel een optie om ook voor echte brembo's te kiezen (niet die stickerbrembo's van de eerste CupraR 1M a.u.b.) de remmen op de Golf7 pp zijn in ieder geval beter bestand tegen fading.

Persoonlijk vindt ik de Cupra er niet heel "speciaal" uitzien (wat voor sommigen een pre zal zijn) maar ik denk wel dat je een heel goed exemplaar hebt getroffen (en een mindere gti6) Seat kennende varieerd dat nogal dus wees er zuinig op!

Als ik ga vergelijken met de gechipte Golf 6 GTI die ik bijna 2 jaar heb gereden:

- De GTI 6 vond ik net wat meer in your face (mede met dank aan de Detroit velgen)
    - Interieur van de GTI 6 vind ik mooier (mooiere materialen, betere afwerking). Van rammeltjes en kraakjes heb ik in de GTI nooit last gehad (had ook Dynaudio)

Voor de rest vind ik de Cupra idd gelijkwaardig of beter. Met name qua tractie is de Cupra een flinke verbetering.

Overigens wint de Cupra het bij mij ook van de GTI 7. Het interieur van de GTI 7 vind ik wel prachtig, maar voor de rest voegt de GTI 7 niets toe ten opzichte van de Cupra. En bij de Cupra krijg je meer voor minder. Iedere keer als ik de Cupra configureer op Seat.nl verbaas ik me weer over de waanzinnig scherpe prijs. Het scheelt je gewoon 10k met een volgepakte GTI (inc tuning om vermogen gelijk te trekken).
    Auto: SEAT Leon CUPRA R
    Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl

Qua prestaties zou je een objectief vergelijk moeten doen tegen een Cupra 1p !!

Een golf 6 GTI heeft sowieso 312 mm remmen dus dat het verschil groot is dat snap ik, dat was met de 1p ook al een enorm verschil.

Ik zou denk ik het performance pakket kiezen als ik voor een Cupra 5F zou gaan, en Stage II tuning daar kijk ik naar uit..
    Leon Cupra 280 | 5d | JD stage 1+ | DSG | VWR intake | 290 uitlaat | Bucketseats | Side skirts | Clubsport S brakes | Spacers | 18"Motec | MPSS |

Quote Originally Posted by Wakuwakuwamee View Post

Een paar foto's van toen hij net binnen was bij de dealer.

https://www.dropbox.com/sc/6s9k3dzi7...W0zDziNNvKv5ea
    Is het een demo wagen van Garage boel of uit de showroom? Foto's lijken wel niet genomen bij garage Boel ben er zelf klant daarmee! Of ben jij het Cťdric?
    Alvast een mooie wagen ;-)
    Seat Leon FR 2014 1.4tsi 103 kw 140pk
    http://www.seat-online.nl/showthread...tellen-FR-2014

Senior Member uniseat's Avatar
    Als je ook kijkt naar de remklauwen(op het oog), lijken ze wat klein zeker in combi met 19 inch.
    Een upgrade voor een dikke remmen is geen overbodige luxe.
    %Seat Leon 1P FR% /Jd Custom Stage 2/ K&N/ Custom Exhaust(JM)/ Sachs clutch and flywheel /Sideskirts / 18'' ATS wheels/ Golf R brakes/ National discs/ Ferodo/ Eibach springs.

Wink

Vandaag heb ik de cupra mogen ophalen en heb gelijk de eerst kilometers erop gezet.

Ik ben vanuit het Westland binnendoor richting Middelburg gereden over de Oosterscheldekering (waar de phonepic is gemaakt) en via Goes weer terug.

Mijn eerste indruk, wow . Tweede indruk, wow . Ooo sportstand, wow .

Onderweg heb ik de ACC functie uitgetest. De ACC functie houd een minimale afstand op je voorganger waardoor het relaxter rijden is op N-wegen en de snelweg. Je hebt niet meer dat je met je cruise control zit te pielen tussen 100 en 101.
    Wat ik vooral indrukwekkend vind is dat je er mee kan filerijden (het is een DSG). ACC op 100Kmh en gewoon 15 kruipen achter je voorganger, als file weer weg is, dan weer 100 rijden. Mooi vind ik ook dat ACC je auto ook naast kruipen ook tot stilstand kan brengen als je voorganger stopt bij een stoplicht. Als die echt helemaal stilstaat moet jij het overnemen, de auto gaat niet weer rijden. Maar, 1 tik tegen de ACC hendel, zonder gas te geven en het rijd weer netjes de max snelheid.

Stop/start systeem. Leuk, werkt niet irritant. Je kan het uitzetten, maar heb gemerkt dat je het kan beÔnvloeden. Je moet een minimaal een bepaalde druk op de rem uitvoeren, dan pas gaat het in werking. Maar ook als de motor stopt, door te anticiperen wanneer het groen gaat worden, laat je de rem iets losser, de motor start in een fractie van een seconde, maar je rijd nog niet weg. Zodra het groen is geef je gas en spurt je weg.

Wegspurten met een DSG geeft met het opschakelen en lekker roffeltje. De "DSG fart".

En ook het subtiele turbo geluid, met eveneens subtiele pssssssss bij gas loslaten ontbreekt niet.

Verbruik. Heb mij ingeschreven op spritmonitor. Dus op de lange duur ga ik het ontdekken. Actueel verbruik is bij constante 50Kmh is ongeveer 5,5L/100KM. Op de N wegen met 80 zit dat tussen de 6 a 7 liter, afhankelijk of je een voorganger hebt die de lucht als een beetje beweegt.

Eerste stoplichtsprintje is een feit. 2 baans naar 1. Net buiten Spijkenisse, een zwarte leon fr (1M) trok sportief weg op de rechter baan. Ik stond links, drukte het pedaal een beetje in, toen nog meer en hop ervoor. Dat terwijl de zwarte leon met piepende bandje wegtrok. Had ik al gezegd... wow?!

De comfort stand en de cupra stand heb ik geprobeerd. In de comfort stand is de auto wat makker en gaat die best snel, maar niet te snel, naar een hogere versnelling. Terugschakelen werkt ook goed. Alhoewel de comfort stand wat rustiger is breekt het geweld alsnog los als je even het pedaal dieper intrapt. (wat prima werkte bij bovenstaande stoplichtsprintje)
    In de cuprastand gaat de versnellingbak gelijk in sport stand en is de motor veel reactiever, heb er nog niet veel mee gespeeld.

Vering. Tja. Harder dan mijn (nu ex-)Leon 1P stylance. In de comfortstand op de snelweg en binnendoor merk ik geen verschil. Maar waar ik met de leon 1p wat vlotter over snelheidsheuvels reed, merkte ik de eerste keer dat dat niet aangenaam gaat met de cupra, dus, rustig over drempels.

Rustig rijden. De DSG met ACC nodigt rustig rijden uit (vreemd met een cupra, maar zo voelt het wel). De auto geeft voor je gas tot een max snelheid (of minimale afstand tot je voorganger) en rijd rustig verder.

Lane-assist. Ik had proef gereden in een 5F FR die dat had, maar het is niet te vergelijken met de cupra. In de FR was de lane-assist wat strenger met sturen, je voelde de schokjes van het corrigeren en begon wild te piepen als je het stuur te lang had losgelaten. In de cupra is die correctie veel subtieler, alsof er iemand buiten staat en je wiel een beetje draait. Bij te lang loslaten gaat het zacht piepen.

Morgen een tripje vanuit het Westland naar Nooitgedacht, ga ik weer meer ervaring opdoen.

Member inVorm's Avatar
    Mooie foto. Erg mooie kleur ook. Veel rijplezier er mee.
    Ex -Seat Leon V6, 220pk. Ex- VW Scirocco RRRRRRR MIA. Nu Audi TTS Competition 500 Nimbus grey.

Vriend van Seat Online! FReakingSeat's Avatar
    mooie auto veel plezier ermee.
    Leon FR, 2.0 TFSI, JD stage 2, 278pk/423Nm, Quaife lsd, Milltek, Forge DV, KW DDC, Eibach arb, antilift, Unibrace XB+UB+RB, R32/Cupra+2dlg AP/Pagid, 18" TD Prorace 1.2

Mooie bak! Veel rijplezier
    SEAT LEON 1.8T :: MY 20VT VIDEO :: COBRA :: BIG FMIC :: 18'' OZ ULTRA :: NS2R :: AP :: BREMBO BBK :: K04-064 :: FORGE DV007 :: DAILY :: A3 TDI DSG

Page 4 of 602 FirstFirst ... 234561454104504 ... LastLast