www.carclean.nl
Page 5 of 614 FirstFirst ... 345671555105505 ... LastLast
Results 41 to 50 of 6134

Thread: [SEAT] [Leon 5F] Kennismaking met de Leon Cupra 265/280/290/300

Administrator erwin1988's Avatar
    Mooi bak en mooi verhaal!!

Ik vond de ACC in de Leon ST helemaal niet fijn en lekker werken. Vond hem te veel afstand houden ook al stond hij op minimaal waardoor de snelheid er te makkelijk uit ging en ik het niet lekker vind rijden. Maar gelukkig heeft ieder zijn eigen mening. Dit was wel een handbak misschien dat daar ook nog weer verschil in zit??

Veel plezier met je dikke Cupra!!!
    New: Renault Twingo ''13 1.2 16V 75PK Old:Candy White Seat Leon FR 2.0 TSI "11, JD Stage 2 304,5Pk 420Nm

Quote Originally Posted by dino7 View Post

Vandaag heb ik de cupra mogen ophalen en heb gelijk de eerst kilometers erop gezet.

Ik ben vanuit het Westland binnendoor richting Middelburg gereden over de Oosterscheldekering (waar de phonepic is gemaakt) en via Goes weer terug.

Mijn eerste indruk, wow . Tweede indruk, wow . Ooo sportstand, wow .

Onderweg heb ik de ACC functie uitgetest. De ACC functie houd een minimale afstand op je voorganger waardoor het relaxter rijden is op N-wegen en de snelweg. Je hebt niet meer dat je met je cruise control zit te pielen tussen 100 en 101.
    Wat ik vooral indrukwekkend vind is dat je er mee kan filerijden (het is een DSG). ACC op 100Kmh en gewoon 15 kruipen achter je voorganger, als file weer weg is, dan weer 100 rijden. Mooi vind ik ook dat ACC je auto ook naast kruipen ook tot stilstand kan brengen als je voorganger stopt bij een stoplicht. Als die echt helemaal stilstaat moet jij het overnemen, de auto gaat niet weer rijden. Maar, 1 tik tegen de ACC hendel, zonder gas te geven en het rijd weer netjes de max snelheid.

Stop/start systeem. Leuk, werkt niet irritant. Je kan het uitzetten, maar heb gemerkt dat je het kan be´nvloeden. Je moet een minimaal een bepaalde druk op de rem uitvoeren, dan pas gaat het in werking. Maar ook als de motor stopt, door te anticiperen wanneer het groen gaat worden, laat je de rem iets losser, de motor start in een fractie van een seconde, maar je rijd nog niet weg. Zodra het groen is geef je gas en spurt je weg.

Wegspurten met een DSG geeft met het opschakelen en lekker roffeltje. De "DSG fart".

En ook het subtiele turbo geluid, met eveneens subtiele pssssssss bij gas loslaten ontbreekt niet.

Verbruik. Heb mij ingeschreven op spritmonitor. Dus op de lange duur ga ik het ontdekken. Actueel verbruik is bij constante 50Kmh is ongeveer 5,5L/100KM. Op de N wegen met 80 zit dat tussen de 6 a 7 liter, afhankelijk of je een voorganger hebt die de lucht als een beetje beweegt.

Eerste stoplichtsprintje is een feit. 2 baans naar 1. Net buiten Spijkenisse, een zwarte leon fr (1M) trok sportief weg op de rechter baan. Ik stond links, drukte het pedaal een beetje in, toen nog meer en hop ervoor. Dat terwijl de zwarte leon met piepende bandje wegtrok. Had ik al gezegd... wow?!

De comfort stand en de cupra stand heb ik geprobeerd. In de comfort stand is de auto wat makker en gaat die best snel, maar niet te snel, naar een hogere versnelling. Terugschakelen werkt ook goed. Alhoewel de comfort stand wat rustiger is breekt het geweld alsnog los als je even het pedaal dieper intrapt. (wat prima werkte bij bovenstaande stoplichtsprintje)
    In de cuprastand gaat de versnellingbak gelijk in sport stand en is de motor veel reactiever, heb er nog niet veel mee gespeeld.

Vering. Tja. Harder dan mijn (nu ex-)Leon 1P stylance. In de comfortstand op de snelweg en binnendoor merk ik geen verschil. Maar waar ik met de leon 1p wat vlotter over snelheidsheuvels reed, merkte ik de eerste keer dat dat niet aangenaam gaat met de cupra, dus, rustig over drempels.

Rustig rijden. De DSG met ACC nodigt rustig rijden uit (vreemd met een cupra, maar zo voelt het wel). De auto geeft voor je gas tot een max snelheid (of minimale afstand tot je voorganger) en rijd rustig verder.

Lane-assist. Ik had proef gereden in een 5F FR die dat had, maar het is niet te vergelijken met de cupra. In de FR was de lane-assist wat strenger met sturen, je voelde de schokjes van het corrigeren en begon wild te piepen als je het stuur te lang had losgelaten. In de cupra is die correctie veel subtieler, alsof er iemand buiten staat en je wiel een beetje draait. Bij te lang loslaten gaat het zacht piepen.

Morgen een tripje vanuit het Westland naar Nooitgedacht, ga ik weer meer ervaring opdoen.
    Prachtige wagen, veel plezier ermee! Een vraagje nog, je hebt uitgelegd hoe het ACC werkt maar mijn vraag is hoe het FRONT ASSIST werkt, heb je daar al ervaring mee?
    gr

Bedankt voor de complimenten.

Heb vandaag Westland naar Nooitgedacht en weer terug gereden op de navigatie (met een BBQ in Nooitgedacht). Navigatie stond ingesteld om snelwegen te mijden en op de economische stand. Erg leuke weggetjes werden uitgekozen.

Deze keer alleen op de cupra stand gereden. Maar dan wel in "D", niet in "S". Ondanks het nep-geluid wat word toegevoegd aan het motor geweld, vind ik het erg leuk.

Ook nog even snel met VCDS wat aanpassingen gedaan in de ochtend voor vertrek, zoals het slot open/dicht piepje.

@erwin1988, ik denk dat ACC in combinatie met DSG de goede combo is. Handbak word niet voor je terug geschakeld. DSG wel. Zag vandaag zelfs dat ACC tijdelijk de DSG-bak in "S" mode zette omdat het optrekken niet snel genoeg ging.

Rotondes rijden met ACC aan... werkt soms, vermoedelijk alleen grotere rotondes. Niet doen. Halverwege de rotonde is hij de voorganger kwijt en begint gas te geven, om daarna bij het uitrijden van de rotonde flink te remmen om niet te botsen.

Quote Originally Posted by Kris82 View Post
    Prachtige wagen, veel plezier ermee! Een vraagje nog, je hebt uitgelegd hoe het ACC werkt maar mijn vraag is hoe het FRONT ASSIST werkt, heb je daar al ervaring mee?
    gr
    Front assist zou botsingen moeten voorkomen heb ik begrepen. Vanmiddag toen ik in de bebouwde kom reed maakte de weg een slinger, met midden in de slinger een stilstaande auto die aan het afslaan was. De auto begon wild te piepen in verband met een botsing in combinatie met een groot rode waarschuwing in het FIS, maar greep niet in met een remactie.
    Door die slinger in de weg zat die afslaande auto in blikveld van de sensor, maar de weg had een slinger om die auto heen, dus er was niets aan de hand.

En, denk je een unieke auto te hebben, rijd er plotseling een witte Leon 5F Cupra achter je....

Bedankt voor de complimenten.
    @erwin1988, ik denk dat ACC in combinatie met DSG de goede combo is. Handbak word niet voor je terug geschakeld. DSG wel. Zag vandaag zelfs dat ACC tijdelijk de DSG-bak in "S" mode zette omdat het optrekken niet snel genoeg ging.
    Ik heb ondertussen wel gemerkt dat je met de ACC ingeschakeld gewoon handmatig kunt terugschakelen zolang je de rem maar niet aanraakt. Helemaal tot stilstand laten komen werkt overigens niet. Bij het terugschakelen naar z'n 1 schakelt hij zelf de ACC uit en moet je de auto zelf tot stilstand brengen en zelf weer wegrijden. Ook opschakelen met de ACC werkt zonder dat de ACC wordt uitgeschakeld. Toch wel fijn dat dit zo werkt want daardoor wordt de toepasbaarheid van de ACC alleen maar groter.

En, denk je een unieke auto te hebben, rijd er plotseling een witte Leon 5F Cupra achter je....
    Gefeliciteerd met de mooie auto. Geniet van de vele kilometers en hopelijk zie ik er binnenkort ook eentje in mijn spiegel want ik heb de auto alleen nog maar op de foto's gezien..
    Seat Leon ST - FR First Edition 1.4 TSI - Technic Grijs

Quote Originally Posted by Musket View Post
    hopelijk zie ik er binnenkort ook eentje in mijn spiegel want ik heb de auto alleen nog maar op de foto's gezien..

Ik heb een stukje rond de botlek, pernis en de maasvlakte gereden (er was niemand? zeker voetballen...) en kwam een weggetje tegen waar ik de rem eens kon uitproberen.

Volgens de blackvue net op de -1G afremmen. De ABS greep nog niet in, dus nog niet maximaal (en ook geen alarmlichten). Man, wat een remkracht. Ik kreeg het er warm van.

Mijn favoriete DCC profiel is degene die je zelf kan instellen. Alles op comfort, behalve de motor, die staat op cupra stand.

Mooie kleur van je auto btw! Staat prachtig
    Auto: SEAT Leon CUPRA R
    Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl

Ja he? Heb lang over de kleur nagedacht en had deze kleur in het echt gezien op een FR ST. Alleen jammer van het resultaat van een vliegende koe op mijn raam.

Comfort stand??

Het is geen Audi..

Verder mooie auto, ben benieuwd of de remmen beter zijn dan van een 1p Cupra??
    Leon Cupra 280 | 5d | JD stage 1+ | DSG | VWR intake | 290 uitlaat | Bucketseats | Side skirts | Clubsport S brakes | Spacers | 18"Motec | MPSS |

Geen idee, heb nog nooit een 1P cupra gereden, maar in ieder geval beter dan de 1P stylance die ik had, maar die waren ook al best goed.

Administrator adjego's Avatar
    Volgens de blackvue net op de -1G afremmen. De ABS greep nog niet in, dus nog niet maximaal (en ook geen alarmlichten). Man, wat een remkracht. Ik kreeg het er warm van.

Mijn favoriete DCC profiel is degene die je zelf kan instellen. Alles op comfort, behalve de motor, die staat op cupra stand.
    Even ter info, want als ABS mee gaat doen heb je geen maximale vertraging meer. Waarschijnlijk zat je precies op het punt van net voor het ingrijpen en dat is je maximale vertraging die je kunt hebben.
    Tesla Model 3 Standard Range Plus VAG-COM/VAG CAN PRO + VIM MANAGER -> Eindhoven Contact

Page 5 of 614 FirstFirst ... 345671555105505 ... LastLast