www.jdengineering.nl
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 16

Thread: [SEAT] [Ibiza 6J] Nieuwe motor?

[SEAT] [Ibiza 6J] Nieuwe motor?

Beste,

Sinds iets meer dan een jaar ben ik in het bezit van een Ibiza ST FR 1.2 TDI uit 2010. Deze auto rijd ik zakelijk en gaat zo heel wat km mee (35k op jaarbasis).

Nu heb ik een vastloper gehad. Precieze details weet ik niet, maar ik heb te horen gekregen dat de motor in ieder geval niet meer bruikbaar is en er een vervanging moet komen. Ik ben me een beetje op internet aan het oriënteren om niet straks de hoofdprijs te moeten betalen.

Graag zou ik als het mogelijk is voor een schappelijke prijs direct ook wat meer vermogen in mijn auto willen krijgen, die 75pk beginnen me de laatste maanden toch wel echt te storen. Het liefst zou ik zo krachtig mogelijke motor erin zetten en ik zag dat er 2.0TDI Ibiza's waren uit 2012 die nagenoeg dubbele vermogen hebben, alleen helaas niet in een ST uitvoering. Wat is hier precies mee mogelijk?

En waar moet ik nog meer aan denken bij vervanging van motor? Nieuwe versnellingsbak + pook (want 2.0tdi heeft eigenlijk 6bak?)? Typekeuring door RDW?

Ik heb helaas niet veel verstand van deze zaken, misschien dat jullie me wat meer kunnen vertellen. Als ik nu aan het dagdromen ben en heel dom ben door te denken er zo even een andere motor in te zetten, mag je dat natuurlijk ook melden ;-)

In ieder geval heel erg bedankt!
    Ibiza ST FR 1.2TDI (2010)

Senior Member XPtuning's Avatar
    Dat is niet zo mooi, een vastloper.
    Heb je al met een motor revisie bedrijf gesproken? Als je het zelf toch moet betalen is dat ook een optie.
    http://www.vege.nl
    http://www.motor-revisie.nl/
    Zijn uiteraard nog veel meer revisie bedrijven.

Ander type motor plaatsen met veel meer PK´s zou ik niet doen, auto´s verschillen wel degelijk per motor type. Denk aan remmen/rem systeem, versnellingsbak+koppeling, wiel ophanging/veer poten/lagers etc...
    zo´n motor conversie is ingrijpend.

Mijn persoonlijke advies, repareren dan 1 a 2 jaar doorrijden en inruilen op iets wat je echt wilt.
    Exeo ST 1.8TSI (231Pk/364Nm by JD) dual IC - Polo G40 (project)

Ik zou het ook niet doen, heb zelf een ombouw gedaan in een golf 2 en daar is het nog relatief makkelijk en geen motor ruimte waar er toch al weinig plek is. Ook gaat het echt in de papieren lopen, zeker als je het zelf niet kan.

Wat je moet hebben (denk ik geen ervaring met een seat van 201* ombouwen is
    -motor
    -versnellingsbak
    -motorsteunen
    -aandrijfassen
    -als het tegen zit fusee stukken wat met zich mee brengt andere remmen en remklauwen
    -koelsysteem
    -misschien dat de aanbouw delen zoals airco pomp stuurbekrachtigings pomp en Dynamo ook anders zijn.
    -kabelboom met ecu
    -waarschijnlijk ook de tellerbak
    -Turbo (als dat niet bij de motor zit inbegrepen die je koopt) en waarschijnlijk dan ook de interkoeler
    -de uitlaat met katalysator en roetfilter
    -waarschijnlijk nog heel veel klein grut

Als je echt een ombouw wilt doen is altijd het makkelijkste om een hele auto te kopen en vanaf daar alles om te bouwen.
    Maar dan kan je net zo goed in die andere auto gaan rijden tenzei dat een schade auto is.
    Golf 2 syncro 1.9TDI 115pk 263nm (koppeling verslinder)
    Seat Ibiza 6L 1.4 16v 75pk (vriendin)

Ik zou kiezen voor revisie OF een andere auto.

Je merkt al als je een auto chipt dat de remmen er niet helemaal op mee gebouwd zijn, laat staan als je het vermogen nog veel groter maakt door een andere motor en daardoor ook nog eens een stuk meer gewicht krijgt.

Met ombouwprojecten blijf je bezig zoals gezegd. Andere motor is relatief goedkoop denk je dan. En toen de bak... en de steekassen... en de fusees... en de remmen... en misschien zelfs een rempomp en ga maar door. In de tussentijd had je makkelijk een andere auto kunnen kopen.

Expert Member Cordoba's Avatar
    Volgens mij zijn er hier meerdere leden die een veel zwaarder blok in hun auto gelegd hebben, dan het oorspronkelijke blok. De Leon 1M van J.B. is er volgens mij één en ook Dave (forumnaam ben ik even kwijt) heeft een heel topic gewijd aan de ombouw van zijn Leon 1M. Als je dit niet (grotendeels) zelf kunt, is dat een enorm dure operatie omdat er heel wat meer aangepast moet worden dan alleen het blok (remmen, veren, dempers om maar iets te noemen) en als het blok niet geleverd is in een ST, dan zal de RDW mogelijk zeggen dat er geen typegoedkeuring is, en wordt het helemaal duur om 'm goedgekeurd te krijgen. Daarnaast heb je nog een nadeel: zelfs als ie aan alle punten voldoet en gelijk is aan een auto waar een typegoedkeuring voor bestaat, moet ie toch gewogen worden bij de keuring, en dan kom je qua gewicht zomaar 150-200 kg zwaarder uit dan de auto waar die typegoedkeuring voor is (dat betekent dus hogere wegenbelasting en verzekering).

Je kunt beter voor een ruilmotor (gereviseerd bij goed bedrijf zoals Végé) gaan, of een blok uit een sloopauto en als dat een aantal maanden bewezen heeft goed te werken, gewoon voor een chip gaan. Dat kost je veel minder moeite en geld.
    In de middeleeuwen was er de pest, tegenwoordig hebben we managers.
    Fabiawisser met toebehoren 6,0 l/100km

Quote Originally Posted by Erwin P View Post
    Je merkt al als je een auto chipt dat de remmen er niet helemaal op mee gebouwd zijn.
    Ben toch wel nieuwsgierig - dat merk je op de openbare weg?

Quote Originally Posted by Bandit View Post
    Ben toch wel nieuwsgierig - dat merk je op de openbare weg?
    Mijne is gechipt en hij remt nog steeds prima
    Nu: Audi A3 8V 2.0 TDI 150 PK 320Nm. JD Chiptuning naar 207 PK en 472 Nm
    Oud: Seat Leon 5F 1.4 TSI 122 PK (JD chiptuning naar 170 PK)

Expert Member bassochist's Avatar
    Quote Originally Posted by Erwin P View Post
    Ik zou kiezen voor revisie OF een andere auto.

Je merkt al als je een auto chipt dat de remmen er niet helemaal op mee gebouwd zijn
    dus jouw auto heeft na het chippen een langere remweg van 120 naar 0 dan voor het chippen??
    BACONSTRIPS&BACONSTRIPS&BACONSTRIPS&BACONSTRIPS&BA CONSTRIPS&BACONSTRIPS

Vriend van SEAT-Online Snah's Avatar
    Ha, Erwin bedoeld dat als je ook het meerdere vermogen regelmatig gaat gebruiken (bijv. hogere topsnelheid en vaker snel accelereren en dus vaker harder remmen) de remmen het een beetje benauwd zouden kunnen krijgen. En ik zeg "zouden kunnen" en niet "zullen".
    Maar dat had je toch al begrepen toch?
    Being a Petrolhead never gets boring....

Iedereen erg bedankt voor de reacties. Als ik even los van die 2.0tdi kijk is er ook een 1.6tdi die gewoon geleverd is met de Ibiza. Zit er dan echt zo'n groot verschil tussen deze twee motoren/auto's?

Ik heb nog even de tijd om te kiezen, daar ik nu in de tweede auto rijd en deze niet nodig is voor mijn vriendin. Wil dus een goed doordachte keuze maken waarbij ik alles meeweeg.

EDIT: toevoeging:
    Ik begin inmiddels wel echt klaar te zijn met het 1.2tdi blok. Heb enkele keren in een van de collega gereden die wel gechipt was, maar dat was ook praktisch dezelfde drama. Zeker als ik daarvoor in een mercedes stapte met 130pk (wat ook al niet bizar snel is). Hele beleving is anders. Ik rijd zelf wel eens ietwat te hard, maar bij deze auto is er na 120kmh gewoon niks meer te bereiken, tenzij je blijft planken, met geluk en een lege weg ben je dan 20km verder op de 150-160 ;-)
    Last edited by mlootsma; 08-06-2016 at 15:35.
    Ibiza ST FR 1.2TDI (2010)

Page 1 of 2 12 LastLast