www.carclean.nl
Page 2 of 5 FirstFirst 1234 ... LastLast
Results 11 to 20 of 50

Thread: [SEAT] [Leon 5F] Leon Cupra koppeling vervangen

Gister mijn koppeling vervangen. Vervangen door de OEM koppelingsset. Mijn 2 massa vliegwiel had wel een klein beetje speling maar ik heb toch maar besloten deze te laten zitten. ik verwacht dat de koppeling over 50.000 kilometer weer aan vervanging toe is. Het is wel een flinke bak die erop zit, we kregen hem er niet uit zonder het gehele voorophanging los te maken.

Nog een paar foto's

Vriend van SEAT-Online Snah's Avatar
    Fantastisch dat je deze klus zelf kon klaren!
    Met een stage 2 tuning zit je met standaard spul i.d.d. tegen de maximale belastbaarheid aan met een handbak, in tegenstelling tot een dsg bak kun je hier geen koppelingsdruk verhogen o.i.d.
    Being a Petrolhead never gets boring....

Op de foto waar de bak los op de vloer ligt, is dan rechtsboven onder waar de aandrijfas op moet, het electronische sper?

Vriend van SEAT-Online Snah's Avatar
    Vermoedelijk wel, echter het is een mechanische sper die elektronisch wordt aangestuurd.

Send from my .I. .I.
    Being a Petrolhead never gets boring....

Na bijna 5 maanden en 13000 km met een af en toe slippende koppeling te hebben gereden heb ik nu eindelijk bij Vagtechniek een nieuwe Sachs Performance koppeling laten monteren. Dit heeft zolang geduurd omdat er geen duidelijkheid was over de geschiktheid van de aangeboden koppelingskits voor de Cupra.

Sachs Performance heeft sinds eind vorig jaar de volgende 3 koppelingskits in het programma:

06K141015C-S ( 15% extra koppel )
    06K141015C-SP ( 550+ Nm )
    06K141015C-SPR ( Racing, 810+ Nm )

In eerste instantie boden zij deze kits op hun website aan voor de VW Golf 7R, de Audi S3 en de Seat Leon Cupra 280.
    Na e-mail contact van mij met Sachs Performance bleek echter dat de kits voor de Cupra (nog?) niet vrijgegeven waren.
    De kits worden sindsdien op hun website ook niet meer voor de Cupra aangeboden. Sachs Performance heeft al die tijd geen uitsluitsel kunnen geven en ten slotte gevraagd of ik het misschien zelf wilde checken.

Daarop ben ik naar Vagtechniek gegaan en omdat zij aangaven dat alle onderdeelnummers (vliegwiel, drukgroep, druklager en koppelingsplaten) tussen een Golf 7R en de Leon Cupra gelijk zijn is besloten het toch maar te proberen. Ik heb uiteindelijke gekozen voor de SP (550+Nm) versie omdat ik wil dat de kans 0 is dat de koppeling onder vollast gaat slippen. Met de SP versie lever je echter wel comfort in, omdat de pedaaldruk hoger wordt. Ik heb diverse keren getracht te achterhalen hoeveel de kracht op het koppelingspedaal precies verhoogd zou worden, maar op die vraag heb ik geen kwantitatief antwoord gekregen. Het enige gegeven was dat met name met file rijden er geen comfort meer zou zijn. Omdat ik de verhoogde pedaaldruk toch graag getalsmatig wilde weten heb ik het zelf maar gemeten m.b.v. een personenweegschaal en een zelf geknutseld hulpstuk.

De meetresltaten zijn:
    Originele koppeling: rond 9 kg
    SP (550+Nm) koppeling: aanvankelijk rond 17,5 maar nu rond 15,5 kg

Wanneer ik alle variaties in de metingen meeneem dan blijkt de pedaaldruk tussen minimaal 1,5 keer en maximaal 2 keer zo hoog te zijn. Op een Engels forum meen ik een tijdje geleden een waarde van 200% gelezen te hebben.

In de praktijk merk je de verhoogde pedaaldruk goed. Het kost duidelijk meer kracht om het pedaal in te drukken, maar je went er wel aan. Het aangrijpingspunt is nu minder uitgespreid en de koppeling grijpt dan ook steviger aan. Hierdoor slipt hij dus ook niet meer, maar de bediening van het pedaal vraagt iets meer concentratie. Ik heb er nog niet mee in file-verkeer gereden, dus het is afwachten of dat nog redelijk te doen is.

Voordeel van de nieuwe koppeling is dat ik nu weer vol op het gas kan gaan. Het vliegwiel zag er trouwens nog goed uit en hoefde niet vervangen te worden.
    SEAT Leon SC Cupra 280 (km/u) | Handbak | Nevada wit | JD Stage 1 | Sachs Performance koppeling

Senior Member
    Leuke test. Ik merkte met de Sachs SRE ook een flink verschil. Je went er wel snel aan en ik vond het in de praktijk bij sportief rijden juist wel prettig.
    Filerijden is dan weer minder fijn.
    Audi S4 Avant B8, Full Option, JD stage 5

Vriend van Seat-Online nd-photo.nl's Avatar
    Binnenkort sta je zo op de meeting naast Luuk

De koppeling van mijn Cupra 280 wordt binnenkort ook vervangen door een oem versie ivm af en toe slippen na stage 1 tuning door JD Engineering. Hoe houdt jouw nieuwe oem koppeling zich?

Ja tot op heden goed, zit nu alweer ongeveer 15.000 km op. Ik probeer wel altijd uit het koppelgebied te blijven dus niet volgas in zn 6 bij 130. Zal eerdaags de fotos even overzetten.

Met mijn vorige cupra heb ik 37000km met 400pk en 529nm gereden geen problemen met de koppeling gehad

Page 2 of 5 FirstFirst 1234 ... LastLast