www.jdengineering.nl
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12

Thread: [SEAT] [Leon 5F] Kabelset trekhaak monteren lukt niet.

[SEAT] [Leon 5F] Kabelset trekhaak monteren lukt niet.

Ik heb vandaag een trekhaak gemonteerd op mijn Seat Leon 5F 5drs.
    Paste perfect. Bumperuitsnede superstrak om de trekhaak heen gesneden. Keurig.

Kabelset is een heel ander verhaal. Deze zou wagen specifiek zijn en zou met een connector op een kastje passen die links achter in de kofferbak zou zitten en de software van de auto zou niet ingeleerd hoeven te worden.
    Hoe moeilijk kan het zijn.

Echter.... In mijn auto zit niet zo'n kastje, dus dat werkt niet.
    Vreemd. In mijn oude Ibiza 6L uit 2003 zit namelijk wel zo'n kastje en die was met enkele connectors wel binnen 5 min. aangesloten.

Beetje impulsief de connector eraf geknipt en uitzoeken welke draad bij welke draad hoort.
    Eerst die van het linkerachterlicht afgetakt.
    Getest met een fietsendrager.
    Bij het aanzetten van het licht brandt van de fietsendrager inderdaad het linkerachterlicht.
    Voor 1 seconde dan en dan springt het linkerachterlicht van zowel de fietsendrager en de auto uit en verschijnt er op het dashboard een storingsmelding.
    Nog een keer proberen. weer hetzelfde.
    Fietsendrager afkoppelen en de auto werkt weer normaal.

Dit werkt dus ook niet.

Hoe kan ik de stekkerdoos van de trekhaak normaal werkend krijgen?
    Ik heb het idee dat ik niet de goede stekkerdoos heb besteld.

Weet iemand welke kabelset ik precies moet hebben? Er zit blijkbaar veel verschil in.

De auto is destijds in de showroom komen te staan (ca. aug.2014) en in januari 2015 op kenteken gezet. Waarschijnlijk is hij ergens rond mei/juni 2014 geproduceerd en daar zit blijkbaar net een wisseling van uitvoering rond die periode.

Graag advies.

Je hebt een canbus kabel nodig en zal richting de ECU gelegd moeten worden

Het moet wel geactiveerd worden met VCDS he. De auto heeft namelijk een canbus systeem.
    SEAT Ibiza 6F FR ||
    SEAT Leon 1M FR || Showroom ||

Senior Member El Pino's Avatar
    Idd, wat de bovenste twee hier zeggen. De trekhaak moet softwarematig "geactiveerd" worden in de software van de auto. Daarnaast is er ook nog een verschil of je Leon trekhaakvoorbereiding heeft of niet. Toen mijn trekhaak geinstalleerd werd kon je kiezen tussen twee verschillende kabelbomen bij de trekhaak. 1 specifiek voor een auto met trekhaakvoorbereiding, 1 voor een auto zonder trekhaakvoorbereiding.
    Leon 5F 1.2 TSI 2014 // "Ibiza 6L 1.9 TDI 2004"

Ik heb dan zo'n donkerbruin vermoeden dat mijn auto geen trekhaakvoorbereiding heeft. Dat zou betekenen dat ik dan een kabelset moet hebben die helemaal van achter naar voor getrokken moet worden.

Ik zal eens met de auto zelf langs een trekhaakboer gaan om zeker te zijn.
    Bij het intoetsen van het kenteken op sommige onderdelensites wordt mijn auto vaak als "LEON 1P" aangezien terwijl het toch echt een 5F is.

De mail is al weg.
    Even op het antwoord wachten.

Probleem (bijna) opgelost.

Ik heb met de SEAT-dealer een deal kunnen maken voor het monteren en inleren van een kabelset. En dat ook nog voor een schappelijke prijs.
    Daar ga ik zelf mijn handen niet aan vuil maken.
    Last edited by hwnmuijs; 26-08-2017 at 10:03.

Gisteren is de 13-polige kabelset gemonteerd.
    Verliep niet zonder slag of stoot.
    Volgens gegevens van PON was de auto "trekhaakvoorbereid", dus had de dealer de bijbehorende kabelset besteld.

In de praktijk bleek de auto NIET trekhaakvoorbereid te zijn.
    Dus de dealer met spoed een nog andere kabelset moeten bestellen en 's middags op de valreep nog kunnen monteren.

Maar het zit er nu en het werkt.

In de toekomst moet ik rekening houden met het feit dat voor mijn auto de onderdelen anders kunnen zijn dan men opgeeft. Heeft te maken met de productiedatum van de auto. Die valt net in een periode van specificatiewijzigingen (ca. mei-juni 2014) en de gegevens bij PON kunnen daarbij afwijken van de praktijk (moet eigenlijk niet kunnen, maar is wel zo).

Probleem is nu in ieder geval opgelost.

Vriend van SEAT-Online!
    Wat ik me steeds afvraag bij het lezen van dergelijke verhalen is wat dan precies de verschillen zijn van die kabel sets, maw wat maakt een auto trekhaak voorbereid of niet.

Senior Member M87's Avatar
    Quote Originally Posted by turboturbo View Post
    Wat ik me steeds afvraag bij het lezen van dergelijke verhalen is wat dan precies de verschillen zijn van die kabel sets, maw wat maakt een auto trekhaak voorbereid of niet.
    Als een 5F voorbereid is voor een trekhaak ( ik praat even over onze ST destijds ) dan zit er achterin de auto al een module voor de trekhaak en hoef je niet meer naar de zekeringkast/boordnet. Kwestie van stekkertjes erin klikken en tegen de auto vertellen dat er een trekhaak gemonteerd is en klaar.
    Current cars: Seat Leon ST 1.4 TSI DSG FR Dynamic 2015 / Mercedes-Benz C-klasse Estate 200 CDI Avantgarde 2008

Vriend van SEAT-Online!
    Ah oke dankjewel voor je antwoord 👍🏻

Page 1 of 2 12 LastLast