www.carclean.nl
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12

Thread: [SEAT] [Ibiza 6L] schroefdraad fusee beschadigd

[SEAT] [Ibiza 6L] schroefdraad fusee beschadigd

Tijdens het vervangen van de remblokken/schijven heb ik het grote genoegen mogen beleven dat de (1) schroefdraad op het fusee waar de remklauw op bevestigt zit is dol gedraaid. Het gaat om een Ibiza 6L1 uit 2002. Ik heb zo hier en daar wat rond gelezen en er zijn wat mogelijkheden om dit repareren zoals d.m.v een helicoil, een v-coil, time-insert maar ook dit https://lemato.nl/product/remklauw-s...-reparatieset/
    Ik vermoed dat er hier wel wat ervaringsdeskundigen zitten die dit ook wel eens aan de hand gehad hebben dus wat raden jullie mij aan. Mij lijkt de tool die bij de link hoort het handigst

Geen helicoil gebruiken. Staan veel te grote krachten op. Kun je er geen overmaat in tappen?

Expert Member bassochist's Avatar
    helicoil is sterker dan de getapte draad die er origineel in zit, ik heb dat op leopard tanks veelvuldig gebruikt om uitgelubberde gaten voor tandkrans bevestigingen te repareren en geloof me daar komt veelvuldig meer kracht op te staan dan die mini krachtjes die op een remklauwtje van een personenautootje komen te staan, en het is ook bewezen dat het een sterkere verbinding is.

maar ik ben ook 1 van de gelukkige geweest die die draad op de fusee kapot had (kwam ermee uitzetten bij het loshalen) ik heb gewoon het gat opgeboord nieuwe draad getapt en er een wielbout in gedraaid, en daar heb ik toen ong een 1.5 jaar mee rondgereden, en toen er later een wiellager vastliep heb ik op de sloop een compleet fusee gehaald voor een paar tientjes en die erop gezet, wel opletten als je gaat boren dat er voldoende vlees zit en dat het ook kan bij jouw auto, want heel erg dik is het daar allemaal niet, en als ik zie wat een fusee kost op de sloop zou ik er niet te lang over nadenken om een andere te gaan halen, wel gelijk een nieuwe lagertje erin zetten dan heb je dat ook gelijk goed.
    BACONSTRIPS&BACONSTRIPS&BACONSTRIPS&BACONSTRIPS&BA CONSTRIPS&BACONSTRIPS

@ Erwin P, Heeft u een helicoil wel eens toegepast in een dergelijke situatie en zo ja op welke wijze ging het fout gezien de afwijzing van helicoil??

@ bassochist, Tenzij ik u verkeerd begrijp ben ik bang dat het gat opboren en er een wielbout indraaien het niet gaat worden. Bij de seat, polo, fabia is het fusee een integraal deel van de remmerij. Daarop zit d.m.v glijpennen (of geleidepennen) de remklauw gemonteerd dus als ik de zaak opboor passsen de geleidepennen niet meer. Het fusee vervangen wordt denk ik ook een lastig verhaal, zoveel sleutel ervaring heb ik niet en nog afgezien daarvan de speciale tools die ik hiervoor nodig heb.

Heeft iemand ervaring met de tool waarvan ik de link heb meegestuurd??

Helicoils heb ik wel eens toegepast ja, maar naar mijn ervaring past het nooit heel mooi. Wat dan wel weer kan is een draadbus (lijkt een beetje op een helicoil). Hiervoor zul je ook moeten opboren en tappen, maar dan kun je je originele bout blijven gebruiken en dus ook je pasbus.

Het fusee van een 6L heb ik sowieso wel eens gewisseld, was van een 256mm schijven set. Er zit verschil in montage tussen de verschillende soorten klauwen. Eigenlijk is er geen speciaal gereedschap voor nodig, alleen het uitlijnen achteraf. Maar dat besteed ik ook uit bij een garage.

Expert Member bassochist's Avatar
    Quote Originally Posted by jans View Post
    @ Erwin P, Heeft u een helicoil wel eens toegepast in een dergelijke situatie en zo ja op welke wijze ging het fout gezien de afwijzing van helicoil??

@ bassochist, Tenzij ik u verkeerd begrijp ben ik bang dat het gat opboren en er een wielbout indraaien het niet gaat worden. Bij de seat, polo, fabia is het fusee een integraal deel van de remmerij. Daarop zit d.m.v glijpennen (of geleidepennen) de remklauw gemonteerd dus als ik de zaak opboor passsen de geleidepennen niet meer. Het fusee vervangen wordt denk ik ook een lastig verhaal, zoveel sleutel ervaring heb ik niet en nog afgezien daarvan de speciale tools die ik hiervoor nodig heb.

Heeft iemand ervaring met de tool waarvan ik de link heb meegestuurd??
    ow jij hebt dus die kleine fuseetjes, ik had die voor 288mm remmen op de leon en daar zit de klauw gemonteerd dmv een aparte steun die weer op het fusee word geschroefd.
    BACONSTRIPS&BACONSTRIPS&BACONSTRIPS&BACONSTRIPS&BA CONSTRIPS&BACONSTRIPS

Uiteindelijk de stoute schoenen maar aangetrokken en aan de klus begonnen. Hieronder de stappen die heb gevolgd om de reparatie uit te voeren. Ik heb geen reparatieset gekocht waarna ik via de bijgevoegde link in mijn eerste bericht verwees.

1, gat uitboren om de beschadigde schroefdraad te verwijderen en daarna de inzet bus te kunnen plaatsen. Ik heb dat gedaan in stappen, eerste stap 9,5 mm boor, tweede stap 10 mm boor en de derde stap een 10,8 mm boor gebruikt.

2, een inzet bus (google op typenummer BGS 148-1, dan zie je meteen wat bedoelt wordt) er voorzichtig met een G klem of C klem, geen idee wat de correcte benaming is, ingeduwd en daarna met een hamer er verder ingeslagen. Je kan eventueel wat loctite bijvoegen, heb ik ook gedaan, maar bij mij zat de bus behoorlijk vast dus misschien is dat niet nodig.

3, remklauw erop, kopervet op daarvoor bestemde plaatsen, de geleidebussen ingevet met siliconenvet en daarna getorked met 30 NM.

Het lijkt me een degelijke oplossing, beter dan helicoil, maar de toekomst zal het leren

Benodige materialen en gereedschappen:
    twee nieuwe geleidebussen,
    kopervet
    siliconenvet
    boortjes 9,5 mm, 10 mm en 10,8 mm. Het boortje van 10,8 heb ik moeten kopen voor zo'n 8 euro, de andere had ik nog liggen. Zoals gemeld geen reparatieset, spaart toch weer 65 euro uit.

Inderdaad geen foto's want daar zou weinig toegevoegde waarde uit gekomen zijn. Op YT staan een paar filmpjes met instructies. Als men op amazon.de en amazon.com/uk de recensies leest dan wordt het echt duidelijk. Het belangrijkste is de boor diameter nl. zoals eerder gemeld 10.8 mm en dat je recht kunt boren. Misschien werkt een 11 mm boor ook wel maar dat laat ik graag aan de volgende "gelukkige" over die hiermee te maken krijgt.

Page 1 of 2 12 LastLast