www.carclean.nl
Page 1 of 7 123 ... LastLast
Results 1 to 10 of 67

Thread: [SEAT] [Ateca KH] Totaal gebrek aan grip

[SEAT] [Ateca KH] Totaal gebrek aan grip

Ben uitermate tevreden over mijn Ateca 1.0 maar absoluut niet over het rijden in de sneeuw.
    De auto is afgeleverd met Continental Premiumcontact. Dat is natuurlijk geen winterband, maar op een laagje sneeuw doet hij absoluut helemaal niets!! In vroegertijd reden we toch het hele jaar op dezelfde band?
    Tijden veranderen en het zal wel een keuze van de fabrikant zijn, maar dan zou deze in ieder geval in de showroom en op de band moeten aangeven dat je er absoluut niet mee kan en mag rijden als het wegdek glad is.
    In het najaar ga ik weer Michelin Crossclimate monteren, want dit was doodeng.
    Last edited by RoadRunnerRik; 03-03-2018 at 15:18. Reason: Gebruik in het vervolg Tags svp!!

Banned
    Hoi, deel jou ervaringen met minder grip (Bridgestone) zelfs al bij nat en koud wegdek. Er was niet fatsoenlijk mee op te trekken zonder de banden te laten slippen. Ik ben vervroegd over gegaan op winterstappers. Heb de (performence) set 18"van de webshop aangeschaft. Het scheelt echt (uiteraard zijn winterbanden ook zonder sneeuw en koud wegdek altijd beter).

Denk dat het redelijk lage gewicht van de auto vs het hoge koppel ook een rol spelen. Voorheen had ik gewoon meer grip met de zwaardere auto waar overigens wel Continental Contact onder zat. Zelfs in de zomer met caravan heb ik wat spin ervaren in de bergen.

Benieuwd naar anderen hun ervaringen.
    Last edited by Doezma; 03-03-2018 at 12:36.

Dank Doezma, grappig dat een ander merk zomerband hetzelfde effect heeft. Ik verdenk ook het lage gewicht.
    Mijn vorige auto, Golf Plus, had last van een doorslippend binnenste wiel bij rotondes en dergelijke. Met de genoemde Michelins was dat ineens opgelost.
    Helaas kost een Crossclimate 95,- voor een Golfje en 200,- voor een Ateca��

Quote Originally Posted by alpenaadje View Post
    Dank Doezma, grappig dat een ander merk zomerband hetzelfde effect heeft. Ik verdenk ook het lage gewicht.
    Mijn vorige auto, Golf Plus, had last van een doorslippend binnenste wiel bij rotondes en dergelijke. Met de genoemde Michelins was dat ineens opgelost.
    Helaas kost een Crossclimate 95,- voor een Golfje en 200,- voor een Ateca��
    Slippend binnenste wiel hebben alle voorwielaandrijvers zonder sper indien je het vermogen aanspreekt en flink instuurt!!

M.B.T. sneeuw en grip maakt de breedte erg veel uit als je 195 mm gewend was en nu stuur je met b.v. 225 mm dan heb je in de sneeuw aanzienlijk minder grip. In de sneeuw en zeker op wintersport zou ik overigens nooit zonder "echte" winterbanden op pad gaan!!!
    Leon Cupra 280 | 5d | JD stage 1+ | DSG | VWR intake | 290 uitlaat | Bucketseats | Side skirts | Clubsport S brakes | Spacers | 18"Motec | MPSS |

Vroeger reden we nog op normale breedtematen ipv die idioot brede sloffen die nu stoer en hip zijn.

Auto's van 1000 kg wordt nu gerust 225 onder gegooid terwijl je met 185 ruim volstaat. Dat geeft ook extreem veel meer grip met water al dan niet in vaste vorm.

Banned

Mee eens maar het gezicht wil ook wat. En dan zijn dit weer de nadelen naast ook hogere slijtage van bredere banden.

Quote Originally Posted by Erwin P View Post
    Vroeger reden we nog op normale breedtematen ipv die idioot brede sloffen die nu stoer en hip zijn.

Auto's van 1000 kg wordt nu gerust 225 onder gegooid terwijl je met 185 ruim volstaat. Dat geeft ook extreem veel meer grip met water al dan niet in vaste vorm.
    Vroeger had de gemiddelde auto ook ca 70 pk.
    Wanneer een droom 4 wielen heeft, heeft hij meestal ook 4 ringen

Vergeet ook niet dat je, ondanks dat hij klein is, een turbo hebt welke voor extra koppel zorgt, ten opzichte van de auto's van vroeger welke dit veelal niet hadden. Met de Up! van m'n meisie kan je perfect door 7cm sneeuw scheuren en je grip behouden, smalle bandjes, niet veel vermogen en geen berg koppel. Met m'n Leon is dit anders, ding spint te pas en te onpas op winterbanden. Mijn ervaring is wel dat dit erger is met 195 banden dan met 225. Volgende winter rij ik dus weer lekker op 225 rond.

P.s. Wat is eigenlijk het doel dat je dit topic opent? Even je hart luchten, want daar lijkt het wel op, mag in het vervolg ook in het cafe gedeelte hoor. Of wens je ook nog een oplossing te vinden?
    Leon 1M FR - Showroom || Stage 2 - JD ||

Inderdaad hart luchten, maar voornamelijk benieuwd naar ervaringen van anderen. Ligt het puur aan mijn banden?
    Het lijkt of niet iedere Ateca op de Premiumcontact staat. Vind ik vreemd. En het feit dat men je een auto meegeeft zonder erbij te vermelden dat je absoluut niet met de meegeleverde banden de winter door komt. Daar zou ik wel een reactie van Seat of Conti over willen hebben.
    En als laatste: is het wellicht een idee om bij de bandenwissel 205 te laten monteren ipv de standaard 215 die ik nu heb.
    Dank

De Ateca is niet de enige SUV met dit probleem mocht je dat denken. Outlander van m'n ouders had precies het zelfde met zomerbanden door de sneeuw.

Leuke is wel, de Touran (2.0 FSI) heeft hier weer geen last van. Hoogst waarschijnlijk door het zware gewicht en de trage motor.
    Leon 1M FR - Showroom || Stage 2 - JD ||

Page 1 of 7 123 ... LastLast