www.vagtechniek.nl
Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 17 of 17

Thread: [SEAT] [Leon 1M] Versnellingsbakolie optoppen

Vriend van SEAT-Online!
    En? Merk je verschil met schakelen? Wat was de reden dat je olie wilde vervangen en wat heb je er nu in gedaan?

Niet om me tegen aan te bemoeien maar ik heb een onbegrensde nieuwschierigheid

Natuurlijk hebben we na het verversen direct een rondje van een x aantal kilometers gereden en mijn zoon concludeerde dat het schakelen wel degelijk makkelijker ging. Voorheen ging het schakelen de eerste 5 minuten goed, daarna werd het hopeloos. Nu lijkt dat te zijn opgelost. De reden waarom het de eerste 5 minuten goed ging en daarna niet meer is mij volledig onbekend. Wel heb ik gedacht dat er te weinig olie in zou kunnen zitten. Ooit heb ik mij eens laten vertellen dat olie in de versnellingsbak niet ververst hoeft te worden omdat deze levenslang mee zou kunnen. Maar goed, het gaat nu goed en hij is er blij mee

De olie die we erin hebben gedaan is: KROON OIL Syngear 75W-90

Onbegrensde nieuwsgierigheid is altijd goed! Heb er zelf ook last van!!

Vriend van Seat-Online nd-photo.nl's Avatar
    De versnellingsbak krijgt het ook zwaar te voorduren en het is dan eigenlijk stom om die olie niet te verversen. Heb het al een aantal maal gedaan bij huidige/vorige auto's en het is echt de moeite waard, vooral om die 3 tientjes die de olie kost. Vooral de jongens en meisjes die hun auto goed op hun staart trappen zou ik willen adviseren om dit onderdeel te maken van je huidige onderhoudsschema (jaarlijks of tweejaarlijks ofzo).

Klopt Andy. Vind het vreemd dat sommigen zeggen dat de transmissieolie niet vervangen hoeft te worden. Naar mijn mening dienen alle vloeistoffen met een bepaalde interval vervangen te worden. Zelf hou ik een interval aan van 60.000km of 48 maanden (wat het eerste komt) voor de transmissieolie.
    De olie voor de stuurbekrachtiging is er ook zo een. Het gaat er in als een heldere, licht groene vloeistof en het komt er naar verloop van tijd uit als oude zwarte motorolie.
    Exeo 1.8T ♦ 229pk / 334Nm ♦ reserve koppeling ♦

Het was een automonteur die mij vertelde dat de versnellingsbakolie niet ververst hoefde te worden :-/ en deze gast had er al flink wat dienstjaren opzitten.

McDonald, dus als de stuurbekrachtingsolie nog licht groen / rood van kleur is, zou je deze dan vervangen? Is dat een soort maatstaf of gaat die vlieger niet op?

Op het werk hadden we gearboxes voor de lopende banden. De olie werd altijd na x draaiuren ververst. Zie niet weten waarom dat voor een auto niet zou hoeven.

Weet niet of de kleur naar verloop van tijd een garantie is voor een goede staat van de olie.
    In deze handleiding staan foto's van de oude stuurbekrachtingsolie en de nieuwe van mijn auto:https://www.seat-online.nl/showthrea...rbekrachtiging
    Exeo 1.8T ♦ 229pk / 334Nm ♦ reserve koppeling ♦

Vriend van Seat-Online nd-photo.nl's Avatar
    Quote Originally Posted by Radonis View Post
    Het was een automonteur die mij vertelde dat de versnellingsbakolie niet ververst hoefde te worden :-/ en deze gast had er al flink wat dienstjaren opzitten
    Kan misschien ook van de oude stempel zijn? Ik kwam erop door het hoofd van Spoon Sports en wat hij zei landde wel bij mij. Kan het filmpje ff niet meer vinden, was een Best Motoring filmpje.

Als je Spoon Sports niet kent, sowieso ff kijken > https://www.spoonsports.eu/

Page 2 of 2 FirstFirst 12