www.lowering.nl
Results 1 to 3 of 3

Thread: [SEAT] [Ibiza 6L] Installeren mistlampen voor

[SEAT] [Ibiza 6L] Installeren mistlampen voor

voor mijn huidige SEAT Ibiza 6L, wil ik mistlampen voorin monteren. nu is mijn vraag of de huidige kabelboom die te vinden is bij de voorbumper aan de rechterkant het aansluitpunt is, deze is weergegeven op de foto (zie link)

Daarnaast is mijn vraag of ik mijn huidige schakelaar kan gebruiken voor de mistlampen, of dat er een andere schakelaar in moet komen. Ook van mijn schakelaar is een foto bijgevoegd (zie link)

http://prntscr.com/jxaxtc --> bestaande kabels liggend in bumper
    http://prntscr.com/jxaykb --> huidige schakelaar

Die kabel die daar achter de grille hangt lijkt me meer de buitentemperatuursensor?
    Ik ga er eigenlijk ook vanuit dat de kabelboom niet is voorbereid op het achteraf plaatsen van mistlampen.

Mbt de schakelaar, ook daar zal een andere in moeten. Hij heeft alleen een indicator voor het mistachterlicht, daarnaast kan je jouw verlichtingsschakelaar waarschijnlijk maar in n stand naar buiten trekken. De modellen mt mistlampen voor kan dit in twee stappen. 1 > mistlicht voor > 2 voor & achter.

Expert Member Cordoba's Avatar
    Je lichtschakelaar kan maar 1 stap worden uitgetrokken (voor het mistachterlicht), voor mistlampen vr moet je een lichtschakelaar hebben die in 2 stappen uitgetrokken kan worden (1e stap de mistverlichting vr aan, de 2e stap gaat ook de mistverlichting achter aan). Dit kun je ook zien aan de symbolen bij de lichtschakelaar.

Bij mijn vorige auto (Fabia 2003) heb ik zelf ook mistlampen toegevoegd: op de sloop de juiste lichtschakelaar gescoord en ook 2 OEM mistlampen, helaas er niet aan gedacht om ook de bijbehorende stekkers te scoren op de sloop. Ik heb eerst de lichtschakelaar gewisseld (plug & play), vervolgens heb ik de mistlampen geplaatst en ben vervolgens de bedrading gaan trekken: massadraad vanaf de stekkeraansluiting van de mistlampen en de spanningsdraad vanaf die stekkers. Massadraad ergens onder de motorkap vastgezet, en de spanningsdraad doorgetrokken naar de zekeringkast. Vervolgens heeft de garage voor mij de aansluiting vanaf de zekeringkast (incl. plaatsen zekeringhouder in lege positie) naar de lichtschakelaar gedaan, en ook de aansluiting vanaf de lichtschakelaar op de tellerklok (voor het ingebouwde OEM verklikker-ledje). Op deze manier was ik aan materiaal ongeveer 75 euro (lampen, schakelaar, bedrading en stekkers) kwijt, aardig wat uren en een bedrag in de garage wat te overzien was (als ik me goed herinner iets van 100-150 euro). Het is geen Ibiza, maar deze Fabia heb ik in de loop der tijd van heel veel Seat onderdelen voorzien, dus waarschijnlijk zal er veel vergelijkbaars zijn. Het verhaal van de 'evolutie' van die Fabia staat op het Skodaforum, in dit topic.

Overigens als je geluk hebt, hangen de stekkers voor de mistlampen er al: dan zijn de draden meestal teruggebogen en zit het vastgetaped tegen de voorste dwarsbalk.
    Last edited by Cordoba; 21-06-2018 at 00:48.
    In de middeleeuwen was er de pest, tegenwoordig hebben we managers.
    Fabiawisser met toebehoren 6,0 l/100km