www.jdengineering.nl
Results 1 to 9 of 9

Thread: [SEAT] [Leon 5F] Toch maar hulpveren

Member

[SEAT] [Leon 5F] Toch maar hulpveren

Quote Originally Posted by Canon-Eye View Post
    De trekhaak moet er nog onder
    Inmiddels de eerste rit met de caravan achter de rug.

Ik ben heel tevreden over het 'verkeersgedrag' van de combinatie (met Eriba Touring, tegen de 1100kg): met de dsg in S komt hij vlot mee en bij 80 schakelt hij gewoon door naar 7 zonder bij elk hobbeltje terug te schieten aar 6. Verbazend wat er aan power uit die 1.0tsi komt.

Ondanks het advies van de verkoper dat hulpveren helemaal niet nodig zijn (er mag 80kg op de kogel, tegen 50 bij de voorgaande Fabia) ben ik van plan om om die toch te laten monteren. Redenen: het geheel is bij vlagen toch een heel klein tikkie zweverig én optisch staat hij niet naar mijn zin - de achterkant van de auto zakt me net iets te veel door.

Dus mede op basis van de uitstekende ervaringen met de Fabia (en dezelfde caravan, zij het iets lichter beladen) gaan er binnenkort alsnog Seat OEM hulpveren onder.

Ik zou toch ook de Eibach pro-kit eens overwegen.
    Dit is uiteindelijk mijn keuze geworden op basis van meer ervaren Seat Leon/Skoda/Passat rijders met een pro-kit of de MAD hulpveren

Je zit wel erg op het randje wat maximaal trekgewicht betreft, of niet?
    Leuk om te lezen dat de DSG lekker meedoet.
    Ik ga dit over 4 weken zelf testen in Frankrijk.

Member
    Quote Originally Posted by LeonKing View Post
    [...]

Je zit wel erg op het randje wat maximaal trekgewicht betreft, of niet?
    [...]
    Nee, zo'n Eibach kit gaat me te ver, ook financieel. Ik wil ook zeker geen verlaging.

Qua trekgewicht: ik ben al blij met die 100 kg extra t.o.v. de voorgaande F2 Greenline. Had liever 1200 max gehad, maar dan moest ik (bij Skoda) naar een Octavia en die wordt me te groot. Verder was er ook nog wel een Fabia3 met 1.0tsi en dsg, ook met 1100kg trekgewicht, maar die is niet meer te bestellen en alleen nog uit voorraad te leveren. En in die voorraad vond ik er geen een die aan al mijn verlangens voldoet. Na enig zoeken kwam ik bij deze Leon ST uit, een 11 maanden oude demo. Budgettair goed vergelijkbaar met een nieuwe Fabia en behoorlijk in overeenstemming met mijn wensenlijstje, dus zodoende...

Ik wil hier ook graag even op inhaken en niet alleen omdat ik het verkoop, maar een eibach pro kit gaat je op verschillende manieren van dienst zijn. Het voorbeeld wat ik heb van vele klanten en ervaringen is dat verlagen met een Eibach pro de auto veel beter te handelen word ook met belading en caravan. Sterker nog het hele span is veel handelbaarder. Daarnaast heeft de pro kit als bijkomend voordeel dat met eenzelfde belading met OEM veren de auto net zo laag staat als met de Pro-kit en belading. De veren werken beter tegen waardoor dit juist beter rijd ook dan.

Hulpveren zijn leuk maar hebben een andere mindere eigenschap. Bij geen belading staat de auto achter zon 1,5 a 2cm hoger waardoor de achterzijde lichter word bij rem/uitwijkacties. Niet erg wenselijk en om nu altijd met belading rond te rijden lijkt me ook niet erg fijn.

Dit zijn de ervaringen die ik heb in de afgelopen 10 jaar en het kost misschien iets meer maar je krijgt er een hoop voor terug.
    Ook voor alle verlagingen bent U welkom in BredaIn het bezit van VCDS HEX-Net (ross-tech) VCP en VDS Pro Voor al je aanpassingen en coderingen Whatsapp/Tel +31 6 15228709

Vriend van SEAT-Online Snah's Avatar
    +1

Verstuurd vanaf mijn HTC U11 met Tapatalk
    Being a Petrolhead never gets boring....

Member
    Ik heb 3 jaar tot volste tevredenheid met hulpveren onder de Fabia 2 combi gereden en was juist blij dat hij achter wat hoger stond, niet meer zo'n afgezakt kontje dus. Qua handling zul je ongetwijfeld gelijk hebben wanneer het gaat om een nogal sportieve rijstijl. Die heb ik nu eenmaal niet, dus ik ga daar weinig baat bij hebben.
    En verder wil ik überhaupt niet lager dan de auto nu is. Ik word er niet jonger op en in zekere zin is de Leon op dit punt al een compromis. Ik wilde namelijk ook geen te hoog dak vanwege het erop tillen van de kajak - reden waarom de modellen met een lekker hoge zitpositie (Karoq, Ateca en eerder de Yeti) toch nooit de shortlist haalden.
    De enige twijfel die ik nog heb betreft de keuze tussen de OEM veren of MAD luchtveren. Daar moet ik me nog in verdiepen.
    Last edited by Canon-Eye; 22-06-2018 at 23:01.

Quote Originally Posted by LeonKing View Post
    Dit is uiteindelijk mijn keuze geworden op basis van meer ervaren Seat Leon/Skoda/Passat rijders met een pro-kit of de MAD hulpveren
    +1

@Canon-Eye: Stop die OEM/MAD hulpveren maar in het matras van je schoonmoeder, daar heb werkelijk geen bal aan. Ik heb met beide ervaring en die hulpveren komen de wegligging niet ten goede.
    "Seat Leon Sport 1.8 20VT '02 ░ JD Stage 1 (250pk, 380Nm)"
    Seat Leon ST Cupra 290 '16 ░ JD Stage 1 (383pk, 522Nm)

Quote Originally Posted by boolean View Post
    +1

@Canon-Eye: Stop die OEM/MAD hulpveren maar in het matras van je schoonmoeder, daar heb werkelijk geen bal aan. Ik heb met beide ervaring en die hulpveren komen de wegligging niet ten goede.
    Zoals Canon-Eye al meldt is 'tie niet de jongste meer en zal hij geen wegligging van een F1 wagen zoeken, maar meer de praktische voordelen van hulpveren. De FR ST die ik nu rijd is de derde auto met hulpveren en deze bevallen prima ; voorkomt een hangende kont en steekt miniem hoger als er geen last op drukt (belading en/of aanhanger).
    De wegligging is nog steeds prima, ook bij 150 pk en vlotte bochten, kortom ;ik heb geen spijt van hulpveren !

Newbie EdZ's Avatar
    Ik had onder m'n Vento vanwege een caravan ook hulpveren en ik kan me herinneren dat ik daar zonder caravan geen moment last van had. Nu was het wel geen asfaltklever dus het is maar net wat je gewend bent. Hoewel de Focus daarna die werd geroemd om z'n weggedrag op mij weinig indruk heeft gemaakt ten opzichte van die Vento: beiden reden gewoon goed - of in ieder geval goed genoeg.
    Seat Leon ST 1.2TSI 81kw 110pk (2015)