www.vagtechniek.nl
Results 1 to 10 of 10

Thread: [SEAT] [Leon 5F] 1.0 tsi trekhaak

[SEAT] [Leon 5F] 1.0 tsi trekhaak

Hallo allen,

Ik ga een jaar lang een ST 1.0 tsi rijden. Nu heb ik een trekhaak nodig op deze auto (bouwjaar 2016).

Hierover heb ik 3 vraagjes:
    1. Klopt het dat de 1.0 tsi niet is af fabriek voorbereid voor een trekhaak?
    2. Ik zou gaan voor een afneembare trekhaak. Je hebt horizontaal en verticaak afneembare.
    Mij lijkt een horizontaal afneembare meer ruimte te hebben tussen bumper en weg. Heeft iemand ervaring?
    3. Moet na montage de software van de auto worden aangepast? Zo ja kan alleen een dealer dat doen?

Alvast dank voor jullie antwoorden, Han.

1 sommigen uitvoeringen zijn voorbereid op een trekhaak wbt de software en bekabeling zelfs , die van mij bijvoorbeeld

2 zou lekker voor een vaste gaan veel goedkoper en je haalt m in de praktijk toch niet van de auto af

3 als de auto niet is voorbereid en je hebt parkeersensoren/camera dan moet er worden ingeleerd .
    Seat Leon 5 F 1.4 TSI / ACT 150 pk

Senior Member El Pino's Avatar
    Vraag 2: Bij mijn hatchback Leon heb ik 2 verschillende vertikaal afneembare trekhaken gehad (1 is er vakkundig omzeep geholpen door een aanrijding van achteren terwijl de trekhaak gemonteerd zat). De eerste was een Thule (heet tegenwoordig Brink als ik me niet vergis, Thule heeft de trekhaken eruit gedaan). Prima trekhaak, montage was wat krap.
    Later een OEM Seat trekhaak gekregen van Bosal, ook verticaal gemonteerd. Dit is mijnsinziens de betere trekhaak. Pasvorm goed en montage erg makkelijk, mooi stevig passend afdekkapje, top. Maar dit is bij een hatchback.

Op vraag 3 weet ik het antwoord wel. De auto moet weten dat hij een trekhaak heeft (aanmelden in de module van de auto), zodat hij parkeersensoren uitschakelt als de stekker van de trekhaak gebruikt wordt. Volgensmij hangt verder de hele kabelboom van de trekhaak vast aan de canbus, dus dit moet wel ff zorgvuldig gedaan worden. Trekhaakvoorbereiding wil zeggen dat de trekhaak in de kofferbak aangesloten kan worden op de kabelboom van de auto. Anders moet er een extra kabel getrokken worden. Inleren moet sowieso, met of zonder trekhaakvoorbereiding.
    Seat Leon 5F 1.2 TSI // "Ibiza 6L 1.9 TDI"

Vriend van SEAT-Online Snah's Avatar
    Correct. En effe zelf doen is af te raden omdat voordat je het weet je de verkeerde kabelboom besteld hebt of alsnog meegeleverd krijgt.
    Afneembaar of niet ligt aan jouw voorkeuren.
    Being a Petrolhead never gets boring....

Heeft een verticaal afneembare trekhaak niet een lagere grondspeling dan een horizontaal afneembare,
    dus bij volle belading sneller contact met de verkeersdrempel? Of valt dat mee?

Quote Originally Posted by Harie29 View Post
    Klopt het dat de 1.0 tsi niet is af fabriek voorbereid voor een trekhaak?
    Ik was in de veronderstelling dat bij o.a. de 1.0 TSI ook een grotere radiator geplaatst wordt als onderdeel van de trekhaakvoorbereiding...

Quote Originally Posted by Leon1.8FR View Post
    zou lekker voor een vaste gaan veel goedkoper en je haalt m in de praktijk toch niet van de auto af.
    Ik zou persoonlijk nooit voor een vaste gaan. Tenzij je dagelijks met een oliebollenkraam (o.i.d.) op de kogel rijdt

Het ontsiert de auto en het levert bij verkoop minder op, terwijl een afneembare weer meerwaarde biedt.
    "Seat Leon Sport 1.8 20VT '02 ░ JD Stage 1 (250pk, 380Nm)"
    Seat Leon ST Cupra 290 '16 ░ JD Stage 1 (383pk, 522Nm)

Newbie
    Ik heb juist voor een vaste gekozen. Geeft jaarrond wat extra bescherming op parkeerplaatsen en stoort mij totaal niet. Bovendien bespaart het me het gedoe en een paar vuile handen (en knieŽn) bij het plaatsen/weghalen.
    Ik vind alleen de Brink trekhaak die eronder is gekomen wat aan de krappe kant, de hulpkoppeling zit een beetje in de weg bij het aansluiten/loshalen van de stekker.

En van die zgn. waardevermindering t.o.v. een afneembare haak heb ik bij mijn ingeruilde Skoda Fabia 2 na 7 jaar helemaal niets gemerkt. Als het al zo zou zijn, dan gaat het echt geen honderden euro's verschil maken...
    Last edited by Canon-Eye; 07-07-2018 at 19:39.
    Seat Leon ST 1.0 TSI - 07/2017

Member M87's Avatar
    Quote Originally Posted by boolean View Post
    en het levert bij verkoop minder op, terwijl een afneembare weer meerwaarde biedt.
    Deze kun je naar het land der fabeltjes door verwijzen Trekhaak of geen trekhaak heeft Łberhaupt al weinig invloed op de inruil- en verkoopwaarde van een auto en als er dan wel eentje gemonteerd is maakt het geen verschil in de prijs van de auto of er een vaste trekhaak of een afneembare zit.

Ben het wel met je eens dat een vaste trekhaak de kont van Ūedere auto gewoon ontsiert. Bij onze Leon ST hadden we een afneembare ( dacht Thule ) en dat werkte makkelijk. Inleren moet, zoals hier al gezegd, wel goed gebeuren anders werkt het niet naar behoren.
    Seat loos

Quote Originally Posted by Canon-Eye View Post
    Ik heb juist voor een vaste gekozen. Geeft jaarrond wat extra bescherming op parkeerplaatsen en stoort mij totaal niet. Bovendien bespaart het me het gedoe en een paar vuile handen (en knieŽn) bij het plaatsen/weghalen.
    Ik vind alleen de Brink trekhaak die eronder is gekomen wat aan de krappe kant, de hulpkoppeling zit een beetje in de weg bij het aansluiten/loshalen van de stekker.
    Vieze handen en een brink kun je vergeten en op je knieŽn hoef je nooit te zitten!
    Seat Ibiza ST 1.0 TSI 95 pk Style Connect '15 Technic Grey | Upgrade Business Plus | 16 inch LM "Cartago" velgen | Panoramadak |

Newbie
    Het eerste en het laatste was nou net de bedoeling...
    Seat Leon ST 1.0 TSI - 07/2017