www.lowering.nl
Results 1 to 2 of 2

Thread: [SEAT] [Ibiza 6L] met code P0106

[SEAT] [Ibiza 6L] met code P0106

Sinds zo'n 18 maanden sprong het motor management lampje van de auto van mijn vrouw, seat ibiza 1.4 16V van 2002 regelmatig aan. Ik heb het systeem 7 keer uit laten lezen bij verschillende garages maar telkens stond er geen code gelogd. Zaakje werd gereset en zo kon ze weer 1 maand probleemloos rondrijden. Als het lampje aansprong was er ook niets veranderd aan het gedrag van de auto, die liep gewoon probleemloos door. Ongeveer twee maanden terug brandde het lampje continue, zelfs na een reset was was het binnen 1 kilometer weer aan. Terug naar de garage maar kennelijk geen codes te vinden. Toen heb ik zelf zo'n connector besteld en het diagnose programma Torque gedownload om te kijken of er inderdaad geen codes opgeslagen waren. De eerste de beste keer meteen bingo, code P0106. Systeem reset, twee kilometer rijden en weer een P0106. Nog een aantal keren gerest en de P0106 kwam telkens weer terug. Motor liep heel regelmatig, stationair zo'n 750 toeren en genoeg power. Uiteindelijk heb ik het gasklephuis eruit gehaald en de gasklep zat volledig aangekoekt met zwarte viezigheid. Deze geprobeerd schoon te maken met remmenreiniger maar dat wilde niet werken en daarom overgegaan op carburateur clean van Toolstation (goedkoop daar) en dat spul is blijkbaar zo agressief dat de vuiligheid er af droop. Ook de EGR klep schoongemaakt, het spul teruggebouwd, contactsleutel aan voor 3 minuten en starten. Ik heb niets opnieuw in laten lezen omdat de motor perfect liep, stationair nog steeds zo'n 750 toeren. Probleem is niet meer terug gekomen sinds 6 weken en ik heb er dus vertrouwen in dat het opgelost is. Ik heb overigens de indruk dat de motor nu meer vermogen levert maar dit kan ook suggestie zijn. De vraag blijft waarom je de ene seat van 2002 wel opnieuw in moet laten lezen en de andere niet. Het antwoord ligt volgens mij in het feit dat er verschillende gaskleppen zijn nl. met sensoren en met potmeters (van die 10 slagen potmeters). Dat degene met sensoren wel ingelezen moeten worden lijkt mij met mijn achtergrond als elektronicus voor de hand liggend want die kunnen een geheel ander gedrag vertonen dat een passieve potentiometer.
    Ik dacht ik plaats het maar even, misschien dat iemand anders er zijn voordeel mee kan doen.

Vaak word er kalibreren bedoeld, maar het woord inlezen word gebruikt.

Je leert de eindstanden van bv een gasklep opnieuw.
    Zelfde met de raam motoren.
    Je leert de eindstand opnieuw in zodat het raam op tijd stopt en de motor niet door blijft gaan.

Verstuurd vanaf mijn G8231 met Tapatalk