www.lowering.nl
Results 1 to 10 of 10

Thread: [SEAT] [Leon 1P] 1.4 TSI distributieketting-speling meten

[SEAT] [Leon 1P] 1.4 TSI distributieketting-speling meten

Beste,

Afgelopen winter hoorden we bij het starten vaak een tikkend/ratelend geluid. Seat dealer gaf aan dat dit weleens zou kunnen komen door dat er speling op de distributieketting zit.
    Nu met het warme weer horen we het niet meer. Maar met de zomervakantie in het vooruitzicht...

Nu lees ik veel horror verhalen over de distributieketting.

Ik vraag mezelf af kan deze speling of slijtage aan de ketting ook gemeten worden, zodat ik hem eventueel preventief kan vervangen?

Alvast bedankt!

Als je de ketting hoort rammelen bij de start, kan het al een indicatie zijn dat die aan vervanging toe is.
    De ketting opmeten kan naar mijn weten niet. Echter als de ketting zodanig is uitgerekt dan is de timing van de motor ook niet meer goed. Bij volgas optrekken zou je het kunnen merken aan de motor en/of er gaat een storingslampje branden.
    Seat Leon Topsport 1.8t 2002 - JD Stage 2 255.9 pk & 364.2 nm - Cobra Non-Resonated - Cupra Recaro's - S8

Een beetje ratelend geluid bij het starten kan ook komen doordat de hydraulische klepstoters zich nog met olie moeten vullen. Maar dat moet weg zijn zodra de motor normaal draait.

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

De 5F heeft helemaal geen ketting. Welke dealer beweerde dat?
    Nu: Leon ST FR 1.4 EcoTSI DSG (Nevada) & Ford Fiesta 1.6 TI-VCT Sport
    Gehad (aan SEAT's dan): Arosa, Ibiza 6L, Ibiza Cupra 6L, Ibiza 6J, Leon 1P, Mii, Altea XL

Quote Originally Posted by JohanE View Post
    Een beetje ratelend geluid bij het starten kan ook komen doordat de hydraulische klepstoters zich nog met olie moeten vullen. Maar dat moet weg zijn zodra de motor normaal draait.

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
    Ik heb dit eens eerder gehoord en was eigenlijk wel blij dat ik dat las want mijn Bocanegra maakt bij het starten voor 1 ŗ 1,5 seconden een "rrrrrrrr" geluid en daarna is het weg.
    SEAT Bocanegra 180PK 250Nm (JD Chip 226PK/324Nm) - Turbo Compressor - LED Achterlichten
    Vorig: SEAT Ibiza 105PK 150Nm - LED achterlichten - FR Spoiler - REMUS Sportuitlaat

Vriend van SEAT-Online Snah's Avatar
    De enige 5F met een ketting is de Cupra.
    Rest heeft een riem.......

Verstuurd vanaf mijn HTC U11 met Tapatalk
    Being a Petrolhead never gets boring....

Het betreft de SEAT Leon 1P 2009. Hoe kan ik de tag in de titel [Leon 5F] veranderen naar 1P?

Dan weer even on topic. Als ik het goed begrijp zijn het op een gegeven moment de kettingspanners die niet meer genoeg kunnen spannen. Is dit iets wat te meten of visueel te beoordelen valt?
    Last edited by tommy2479; 17-07-2018 at 12:16.

Iemand die mij verder kan helpen?

lijkt mij dat een officiŽle Seat dealer precies kan zien aan de hand van het vin nummer welke revisie ketting spanner erop zit en of deze het juiste revisie nummer heeft. Idem voor de ketting.
    Deze naar gelang de kilometerstand vervangen, afhankelijk van de instructies van vw/seat.

Wat is de motor code? Hiermee kan je Google'n naar een TSB (technical service bulletin).
    Wat is de kilometerstand?
    Tevens zorg ervoor dat je geen intern vervuilde motor hebt, zodat de olie druk altijd correct is op de ketting spanner.
    En niet met een laag olie pijl rijden.
    Last edited by XPtuning; 22-07-2018 at 19:38.
    Exeo ST 1.8TSI (231Pk/364Nm by JD) dual IC - Polo G40 (project)

Expert Member Cordoba's Avatar
    Ik weet dat er in elk geval bij bepaalde TSI-blokken met ketting, de mogelijkheid bestaat om een inspectie te doen. Die inspectie gebeurt dan door met een lampje via een inspectiegat te kijken naar de kettingspanner en zo te bepalen hoeveel tandjes de kettingspanner al verschoven/aangespannen is om een opgerekte ketting (overmatige speling) te compenseren. Het fijne weet ik er niet van, maar mogelijk dat je dat vindt als je googled op de kettingproblemen van rond 2010 (is mogelijk ook op een ander VAG-forum te vinden als het niet op SO-staat).
    In de middeleeuwen was er de pest, tegenwoordig hebben we managers.
    Fabiawisser met toebehoren 6,0 l/100km