www.carclean.nl
Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 21

Thread: [SEAT] [Leon 1P] 2.0TFSI Cupra motor slaat over met nieuwe bobines

[SEAT] [Leon 1P] 2.0TFSI Cupra motor slaat over met nieuwe bobines

Hallo allemaal,

Bij 100.000 km heb ik van mijn Seat Leon 1P 2.0 TFSI Cupra (met BWJ-motor en JD tuning stage 2 tot 355pk) preventief de bougies vervangen. Er zaten Bosch R6w bougies in.
    Ik heb NGK PFR7S8EG platina bougies gemonteerd omdat die er volgens mij in horen. De bobines waren origineel VW/Audi/Seat (R0702S00300) waarvan één bijna nieuw.

Begin dit jaar ging de motor schokken en inhouden bij accelereren, toen heb ik drie gebruikte bobines met dezelfde code gemonteerd en was het iets beter.

Nu bij ongeveer 120000 km ging de motor stationair slecht lopen. Hij mist af en toe een slag, je ziet 'm ook schokken. Rijden bij normale deellast was (gek genoeg) geen probleem, dat ging prima.
    Bij vollast hield 'ie fors in en ik merkte ook dat de kracht afgenomen was. Vorige week heb ik vier nieuwe bobines besteld: NGK U5015. Direct na het monteren liep de motor goed stationair en accelereren (vollast) gaat stukken beter, al mist 'ie af en toe wel weer een slagje. Hij levert merkbaar wel weer het vermogen van vroeger.
    Vandaag merkte ik dat 'ie toch weel onregelmatig stationair loopt en weer af en toe een slag mist.

Hebben jullie misschien een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Zijn de bougies niet goed of heb ik toch de verkeerde bobines gemonteerd?

Bij voorbaat dank voor het meedeken en jullie reacties. Groet, Peter Paul.

Quote Originally Posted by Peter Paul View Post
    Hallo allemaal,

Bij 100.000 km heb ik van mijn Seat Leon 1P 2.0 TFSI Cupra (met BWJ-motor en JD tuning stage 2 tot 355pk) preventief de bougies vervangen. Er zaten Bosch R6w bougies in.
    Ik heb NGK PFR7S8EG platina bougies gemonteerd omdat die er volgens mij in horen. De bobines waren origineel VW/Audi/Seat (R0702S00300) waarvan één bijna nieuw.

Begin dit jaar ging de motor schokken en inhouden bij accelereren, toen heb ik drie gebruikte bobines met dezelfde code gemonteerd en was het iets beter.

Nu bij ongeveer 120000 km ging de motor stationair slecht lopen. Hij mist af en toe een slag, je ziet 'm ook schokken. Rijden bij normale deellast was (gek genoeg) geen probleem, dat ging prima.
    Bij vollast hield 'ie fors in en ik merkte ook dat de kracht afgenomen was. Vorige week heb ik vier nieuwe bobines besteld: NGK U5015. Direct na het monteren liep de motor goed stationair en accelereren (vollast) gaat stukken beter, al mist 'ie af en toe wel weer een slagje. Hij levert merkbaar wel weer het vermogen van vroeger.
    Vandaag merkte ik dat 'ie toch weel onregelmatig stationair loopt en weer af en toe een slag mist.

Hebben jullie misschien een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Zijn de bougies niet goed of heb ik toch de verkeerde bobines gemonteerd?

Bij voorbaat dank voor het meedeken en jullie reacties. Groet, Peter Paul.
    Het luistert zeer nauw met het type bougie. Bij mijn stage 1 jd getunede cupra dacht iemand dat het beter zou zijn wat "koudere " bougies dan origineel te gebruiken. Daarna allemaal vage elektronische storingsmeldingen in het display, inhouden en overslaan van de motor. Tot mijn dealer de bougies natrok en terug wisselde naar originele bougies. Daarna waren de problemen als sneeuw voor de zon verdwenen en nooit geen problemen meer gehad.
    Honda Civic Type R fk8 vorige: Seat Leon Cupra 310 LE, tuned bij JD

Hoi AV310LE,

Bedankt voor je reactie, daar kan ik wel wat mee. Maar de vraag is wat dan de juiste bougies zijn.
    Kan je nog zien wat er toen bij jouw auto is gemonteerd?
    Ik had juist de NGK PFR7S8EG gekozen omdat die er volgens mij in horen. Of heb ik het mis?

Groet, Peter Paul.

Hoi AV310LE,

Bedankt voor je reactie, daar kan ik wel wat mee. Maar de vraag is wat dan de juiste bougies zijn.
    Kan je nog zien wat er toen bij jouw auto is gemonteerd?
    Ik had juist de NGK PFR7S8EG gekozen omdat die er volgens mij in horen. Of heb ik het mis?

Groet, Peter Paul.
    Kan ik helaas niet meer vinden. Ik dacht van Bosch, ik zou een dealer even vragen. Succes. Houd ons op de hoogte

Expert Member Cordoba's Avatar
    @Peter Paul De brandstof in de tank heeft hetzelfde octaangetal als bij het tunen?
    In de middeleeuwen was er de pest, tegenwoordig hebben we managers.
    Fabiawisser met toebehoren 6,0 l/100km

Quote Originally Posted by Cordoba View Post
    @Peter Paul De brandstof in de tank heeft hetzelfde octaangetal als bij het tunen?
    Wat het octaangetal was bij het tunen dat weet ik niet want daar was ik niet bij, maar ik tank zelf altijd super 98.

Overigens heeft AV310LE me wel op het goede spoor gezet want ik denk dat er nu bougies in zitten met een te grote elektrodeafstand.
    Deze week ga ik Bosch-bougies proberen met een elektrode-afstand van 0,7mm.

Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal!

Wat het octaangetal was bij het tunen dat weet ik niet want daar was ik niet bij, maar ik tank zelf altijd super 98.

Overigens heeft AV310LE me wel op het goede spoor gezet want ik denk dat er nu bougies in zitten met een te grote elektrodeafstand.
    Deze week ga ik Bosch-bougies proberen met een elektrode-afstand van 0,7mm.

Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal!
    Nog nieuws?

Quote Originally Posted by AV310LE View Post
    Nog nieuws?
    Ja zeker. Ik heb vrijdag de oude Bosch-bougies weer gemonteerd. Gelukkig had ik die nog bewaard. Die NGK's hadden inderdaad een op het oog al zichtbaar grotere elektrodeafstand. Met de oude bougies liep de motor direct alweer netjes stationair. Ook geen inhouden meer bij vol gas geven. Het oude karakter van de motor met z'n kracht en felheid is weer terug! Ik heb spijt dat ik tien maanden geleden die NGKs er in heb gezet. Volgens specificaties zijn het de goede bougies, maar in de praktijk blijkt het toch anders te zijn. Probleem opgelost! Bedankt allemaal voor het meedenken en AV310LE in het bijzonder!

Vriend van Seat-Online nd-photo.nl's Avatar
    Maar ligt het nou aan de bougie of de electrode afstand?

Senior Member XPtuning's Avatar
    Vermoed eerder electrode afstand...standaard gaat er bij VAG ook NGK in.
    Denk overigens dat je een 10de millimeter verschil niet met het oog kan zijn.
    Exeo ST 1.8TSI (231Pk/364Nm by JD) dual IC - Polo G40 (project)

Page 1 of 3 123 LastLast