www.carclean.nl
Results 1 to 4 of 4

Thread: [SEAT] [Leon 5F] ST Achteruitrijlicht verbeteren?

Newbie

[SEAT] [Leon 5F] ST Achteruitrijlicht verbeteren?

Sinds een tijdje rij ik de Leon ST 1.0 TSI en ik ben er op de meeste punten wel happy mee.

Van de week moest ik voor het eerst in het stikdonker achteruit manoevreren en daarbij moest ik vaststellen dat hij lijdt dezelfde kwaal die veel moderne auto's vertonen: dat ene achteruitrijlampje aan de rechterkant is totaal onvoldoende om op onverlicht terrein iets van de rijweg achter de auto te kunnen zien, in de spiegels of met de kop uit het raam.

N, de PDC lost dat niet op - die ziet alleen eventuele obstakels, maar bv. een greppel detecteert hij simpelweg niet (tenzij je er al ingereden bent...). En ik wens simpelweg goed zicht te hebben, ook een paar meter verder achter de auto zodat ik goed kan zien waar ik naartoe stuur.
    Een achteruitrijcamera zou dat wel oplossen, maar die zit er niet op en er schijnt ook geen passende leverbaar te zijn voor een beetje schappelijke prijs. Heb wel iets gezien dat mooi gentegreerd kan worden met het Mediasystem Plus, maar 600+ Euro wordt me toch te gek.

Bij de voorgaande Fabia Combi (2011) had ik dit opgelost door 2 vierkante led-achteruitrijlampen onderaan de achterklep te (laten) monteren, 1 op 1 gekoppeld aan die gloeiende spijker die dr voor achteruitrijlicht moest doorgaan. Kostte alles bij elkaar ruim onder de 100 Euro.

Die truc kan ik natuurlijk wederom toepassen, maar voordat ik daaraan ga beginnen wil ik eerst eens kijken of er achter het witte deel van het linker achterlicht mogelijk ook een fitting geplaatst zou kunnen worden. Dan links en rechts een flinke led erin, dat zou voldoende zicht moeten geven om via beide buitenspiegels goed zicht op de grond achter de auto te krijgen, zoals ik dat gewend was bij de Fabia met de zg, "bouwlampen" achterop.

Ik zag ergens op dit forum iets voorbijkomen over het creren van dubbele achterlichten op een Ibiza, waarbij in de rechter achterlichtunit met een stappenboor een gat voor de fitting moest worden geboord (links brandt dan het gedimde mistachterlicht. Dat bracht me op het idee om deze oplossingsroute eens te gaan verkennen.

Is er iemand die hier ervaring mee en/of ideen over heeft?
    Last edited by Canon-Eye; 11-08-2018 at 16:25.
    Seat Leon ST 1.0 TSI - 07/2017

Vriend van SEAT-Online Snah's Avatar
    Er zijn er velen hier die de standaard lamp in de unit door een krachtige Led lamp hebben vervangen. Misschien is dat een goede oplossing?

Verstuurd vanaf mijn HTC U11 met Tapatalk
    Being a Petrolhead never gets boring....

Newbie
    Dat is maar de helft van de oplossing, want zo'n versterking dekt vooral de rechterhelft van het gebied achter de auto. En ik zit nu eenmaal links en draai ook 99 van de 100 keer over links achteruit de dam op die de sloot voor het erf overbrugt, dat vloeit voort uit de gebruikelijke aanrijrichting n het is ook makkelijker.

Persoonlijk blijf ik het toch een ontwerpfout vinden. Ontwerpers gaan kennelijk uit van de gedachte dat een achteruitrijlicht alleen maar een signaalfunctie heeft - maar zo is het natuurlijk niet begonnen. Die signaalfunctie is feitelijk een bijproduct, de echte functie is van oorsprong toch echt gewoon het verlichten van de af te leggen weg. Tenslotte woont niet iedereen in een goedverlichte bebouwde kom...

Dus ik wil liefst zowel links als rechts zo'n krachtige led...
    Seat Leon ST 1.0 TSI - 07/2017

Expert Member Cordoba's Avatar
    Een sterke Led in het achteruitrijlicht, zal waarschijnlijk ook een beetje de andere kant mee verlichten. Dat zul je waarschijnlijk nog niet genoeg vinden, maar lijkt me wel de eerste stap.
    In de middeleeuwen was er de pest, tegenwoordig hebben we managers.
    Fabiawisser met toebehoren 6,0 l/100km