www.lowering.nl
Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 16 of 16

Thread: [1.5 tsi] Is dit de juiste olie?

De Shell oliezoeker geeft de volgende olieen voor de 1.5 TSI:
    - Premium: Helix Ultra Professional AV-L 0W-30
    - Standard: Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30

https://www.shell.nl/motorists/shell...5sL2Jyb3dzZQ==
    Exeo 1.8T ♦ 229pk / 334Nm ♦ reserve koppeling ♦

Vriend van SEAT-Online! Odelot's Avatar
    Bij mij zat er bij aflevering 5W30 in. Dat mag. Is ook longlife maar volgens de 507.00 specs als ik het goed heb.
    De dealer waar ik hem heb laten verversen heeft er 0W20 in gedaan. Dat is volgens de 508.00/509.00 specs.

Mag dus allebei en staat in de handleiding van de auto. De dealer moet bij aflevering in het boekje aangeven watvoor olie erin zat. Dat was bij mij niet gebeurd, maar stond wel op het kaartje wat tegen het dashboard links aan de zijkant zit. Zodoende wist ik dit.
    Nu kijk ik op de site van shell, en daar staat mijn ibiza niet tussen. Wel een golf 7 met dezelfde motor. Motorcode DADA.

Als je jaarlijks of om de 15k de olie ververst moet er (n van) deze in:

https://www.shell.nl/motorists/shell...VGdDhQbld5VQ==

Gebruik je longlife dan moet er deze in volgens shell:

https://www.shell.nl/motorists/shell...ZfRUZ0OFBuV3lI

De laatste zit er bij mij in. Kan ik daar gewoon de 5W30 die ik nog heb staan, die met de 507.00 specs die er dus wel in mg, doorheen gooien als ik wat bij moet vullen?

Heb inmiddels ook Castrol 0W20 LL besteld die wel de 508.00/509.00 specs van vw heeft, dus die kan zonder problemen door de shell olie met dezelfde specs.

Alleen de bus die ik meegekregen is wel 0W20 maar heeft geen vw specs. De enigste specs die hij heeft zijn van Chrysler. Breng hem dus mooi terug morgen. Wel slordig. Eerst kreeg ik al 0W30 mee maar toen zag ik het zelf dat het de verkeerde was. Dacht die 0W20 zal dan wel goed zijn maar helaas.

Ik wil gewoon de goeie olie erin want wil geen gezeik krijgen. Laat er ook gewoon long life in doen en vervang hem gewoon 10-15k eerder. Structureel. Je kan dan wel zeggen, gebruik dan de 5W40 die bij de 15k/jaarlijks gebruikt wordt, maar ik denk dat de long life beter is. Die is dunner en heeft een beter reinigende werking. Neemt wel meer vuil mee dus daarom maar een stuk sneller verversen. Denk dat dat de levensduur wel ten goede komt.

Wat ik niet snap is dat er 0w20 gebruikt wordt mede vanuit milieu oogpunt. Minder uitstoot enzo. Maar bij 15k/jaarlijks mag er wel 5W40 gebruikt worden. Is die dan weer milieuvriendelijker als je minder rijdt ofzo? Volgens mij mis ik wat...
    Last edited by Odelot; 21-08-2018 at 00:04.
    Showroom - Facebook - Autoweek VAGCOM VCDS HEX-NET Pro

Quote Originally Posted by Snah View Post
    Die 0W20 zijn ze gaan gebruiken om de CO2 uitstoot ietsjes te verminderen omdat dit minder wrijving zou opleveren in de 1.5 TSI, maar zou niet weten (of VAG moet het STRIKT voorschrijven) waarom 5W30 er niet in zou mogen.
    De 0W20 zal ook iets extra olieverbruik opleveren.
    Klopt helemaal. 5W30 zat er hiervoor ook in. Daar heb ik dus nog een bus van liggen. Weet niet of ik die zomaar door de 0W20 kan mengen mocht ik wat bij moeten vullen. 0W20 zal idd wat meer olieverbruik opleveren. Heb nu 2500 km gereden na de verversing en heb afgelopen avond het peil gecheckt. Het is ongeveer 1 mm lager dan net na de verversing (toen heb ik ook gelijk gekeken hoe het peil was uiteraard). Maar ik hou het verbruik in de gaten. Check het om de 2500 km even. Heb liever dat ie wat verbruikt en de motor niet inwendig vervuilt dan andersom.

Rij over het algemeen rustig maar af en toe als ie warm is trap ik hem ook op zijn staart in de 2e versnelling. Hoger gaat niet want dan ben je je rijbewijs kwijt

Volgens mij staat de 1.5 TSI DADA motor er gewoon tussen.

Exeo 1.8T ♦ 229pk / 334Nm ♦ reserve koppeling ♦

Vriend van SEAT-Online Snah's Avatar
    Vervuiling heeft niks met verbruik te maken maar meer hoe de wagen gebruikt wordt.
    Wel is zo dat longlife olie vooral bij regelmatig het vermogen vol gebruiken sneller veroudert en vaak al na 20k kilometer duidelijk aan sterkte van de oliefilm ingeboet heeft (degradatie).
    Daarom is het verstandig bij zo'n gebruik van de wagen de verversingstermijn korter te maken dus bijv om de 20k olieverversen.
    Veel rijders die in een Cupra rondtuffen (vaak getuned) of in een trackday car en deze regelmatig flink belasten gebruiken daarom ook een hi-spec olie zoals Motul 300V (15W50) of Castrol Edge Supercar 10W-60 of Shell Helix 10W-60 Ultra Racing die onder hoge temperaturen een veel sterkere oliefilm hebben en dus maximale bescherming bieden.

Je moet voor jouzelf bepalen wat je het beste vindt voor jouw wagen en je doet er al goed aan om de verversingstermijn van 30k naar 20k terug te brengen als je de motor regelmatig flink belast.
    Ook kun je gewoon 5W30 voor bijvullen gebruiken en doet echt geen kwaad.
    Being a Petrolhead never gets boring....

Quote Originally Posted by McDonald View Post
    Volgens mij staat de 1.5 TSI DADA motor er gewoon tussen.

Verrekt inderdaad! https://www.shell.nl/motorists/shell...9FRnQ4UG5ZMU0=
    Thnx!

@Snah, dan hou ik het mooi zoals ik nu doe. Ik ben een rustige rijder en geef alleen soms een keer gas om de motor 'los' te houden. Voorbanden zeggen genoeg denk ik. Die vertonen nog amper slijtage na bijna 20 k km. Als ik een scheurijzer zou zijn had ik allang een paar nieuwe nodig gehad

Page 2 of 2 FirstFirst 12