www.lowering.nl
Results 1 to 9 of 9

Thread: [SEAT] [Altea 5P] Mistlampen gaan branden bij inschakelen achteruit

[SEAT] [Altea 5P] Mistlampen gaan branden bij inschakelen achteruit

Beste forumleden,

sinds 2 maanden heb ik een Seat Altea TSI 1.8 DSG7 in de Style uitvoering. Direct na het ophalen van de auto met vakantie geweest (Zuid Frankrijk) met vouwwagen. De auto rijdt heerlijk en heeft veel trekkracht, met de vouwwagen absoluut geen moeite. Inmiddels ruim 4000 km verder zonder problemen.

Wat me al een paar keer is opgevallen is het volgende: op het moment dat ik de achteruit versnelling inschakel en ik mijn dimlicht aan heb, dan worden de mistlampen ook ingeschakeld. Op het moment dat ik dan voor D(rive) kies gaan de mistlampen weer uit?

Is er iemand die dit herkent?

Verder zit er geen DRL op de auto, de lichtschakelaar kent wel de stand "Auto". Deze stand zou ik willen gebruiken, maar overdag rij ik ook graag met het licht aan (veiligheid). Ik zou dit graag op de volgende manier oplossen: De stadslichten inschakelen als DRL en de lampjes vervangen door exemplaren met een zodanige lichtopbrengst dat ze effectief worden als DRL. Is er iemand die dit ook heeft gedaan en weet wat daarvoor nodig is?

M.vr.gr.,

Theo

Mijn Ibiza doet hetzelfde, mistlichten aan bij achteruit rijden.
    Inderdaad ook alleen met verlichting aan.
    Seat Ibiza 6P FR Connect 2016

Vraag me echt af wat het nut hiervan is
    Seat Altea TSI 1.8 DSG7 06-2011

Er zullen vast situaties zijn, waar het een handige feature is.
    En baat het niet, schaadt het niet.
    Seat Ibiza 6P FR Connect 2016

Member
    De gedachte achter "mistlampen aan bij achteruitrijden in het donker" is, dat bij het manoeuvreren je voorsteven naar links of naar rechts uitzwaait. Met de mistlampen erbij wordt het gebied kort vr de auto in de breedte extra aangezicht zodat eventuele obstakels beter zichtbaar worden. Niets meer, niets minder...

In de tijd dat ik nog geen DRL op de auto had, reed ik altijd (dag en nacht, zomer en winter, zon of geen zon) met dimlicht aan. Aan de schakelaar draaien is meer dan 35 jaar een automatisme geweest, totdat ik in 2011 mijn Fabia met drl kocht. Op die auto heeft de dealer op mijn uitdrukkelijk verzoek de stadslichten voor+achter (kon helaas niet gescheiden worden) via het contact ingeschakeld, zonder de dashboardverlichting overigens. Dit omdat ik eventueel wel drl wilde gebruiken, maar gewoonweg nooit zonder meebrandende achterlichten over straat wil...
    Last edited by Canon-Eye; 25-08-2018 at 14:01.
    Seat Leon ST 1.0 TSI - 07/2017

Wat betreft de ingeschakelde mistlampen bij het achteruitrijden zie ik de logica na jullie antwoorden ( moest er wel even over nadenken) ook wel in. Heb het echter nooit gemist op mijn andere auto's.

War de DRL betreft, ik ben ook niet anders gewend om met dimlicht aan te rijden. Omdat deze auto de "auto" stand heeft, wil ik deze ook gaan gebruiken. Maar wil overdag dus ook niet zonder verlichting rijden, vandaar dat ik de optie overweeg om de stadslichten als DRL te gaan gebruiken. Overigens wel icm met de achterlampen, vind dat gewoon veiliger.

Aangezien de stadslichten geen grote lichtopbrengst hebben, wil ik daar graag lampen inzetten die wel voldoende licht opbrengst hebben. Suggesties zijn dus welkom

Member
    De eigenlijke functie van de stadslichten is parkeerverlichting - de Duitsers noemen dat niet voor niets Standlicht.
    Ik weet niet hoe de apk-keurmeester er tegenaan kijkt als die functie hierdoor verloren zou gaan?
    Seat Leon ST 1.0 TSI - 07/2017

Quote Originally Posted by Canon-Eye View Post
    Ik weet niet hoe de apk-keurmeester er tegenaan kijkt als die functie hierdoor verloren zou gaan?
    Ik neem niet aan dat die functie hierdoor verloren gaat. Zolang je bij stilstand nog steeds je stadslicht aan kunt zetten is er niets aan de hand.

Overigens kun je ook de mistlampen als DRL laten aanschakelen via VCDS of bij de dealer. Kan ook i.c.m. achterlicht. Zo staan ze bij mij ook.

Johan

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

De mistlampen als DRL laten schakelen inclusief de achterlichten is ook een idee. Ik ben er inmiddels wel achter dat het lastig is om vervangende lampen te vinden voor de stadslichten die voldoende lichtopbrengst hebben. Heb alleen maar 5W lampjes kunnen vinden.