www.carclean.nl
Results 1 to 9 of 9

Thread: [SEAT] [Leon 1P] Lek koelvloeistof

[SEAT] [Leon 1P] Lek koelvloeistof

Goedemiddag,

Sinds 2 weken lekt er koelvloeistof uit de auto. Ik ben hiervoor inmiddels 2x bij de dealer geweest. 1x konden ze niks vinden en hebben hem aangevuld. Vanochtend moest ik langsrijden zodat ze konden zien hoeveel vloeistof er daadwerkelijk uit is. Wederom hebben ze niks kunnen vinden en moet ik volgende week weer langs rijden en dan moet hij langer blijven staan. Ze gaan hem dan openmaken (minimaal 1 - 2 uur werk) om te zien waar het aan lag. Hij gaf nu aan wellicht de Intercooler of de koppakking. Beide erg dure reparaties wat ik zo lees. De auto is nu 5 1/5 jaar en 122.000 op de teller. 2 jaar geleden is ook al de versnellingsbak gereviseerd.

Heeft iemand van jullie hier wellicht ervaring mee? En zou dit wellicht onder coulance kunnen vallen?

P.S. Sinds vanochtend heb ik voor het eerst wat gemerkt aan het vermogen van de turbo. Hij haperde bij flink gasgeven en 1x op de snelweg bij het gaspedaal loslaten.

Ik hoor het graag, dank alvast!
    Last edited by EstherdP; 27-08-2018 at 15:55.
    Seat Leon 1.2 TSI Ecomotive Copa '13

Heb je ook een rookontwikkeling achter de auto waargenomen? (bijv op de snelweg bij het accelereren). Als dat het geval is, is de kans aanwezig dat er koelvloeistof verbrand wordt (wat voor rooktoename zorgt). Is je koelvloeistof in het expansievat nog kraakhelder?
    Leon 1M FR - Showroom || Stage 2 - JD ||

Nee geen rookontwikkeling waargenomen. En ook de koelvloeistof is nog helder.

Zojuist vanaf het werk naar huis gereden en na 5 minuten begon de auto te stotteren en kreeg ik de ESP melding en daarbij een melding met iets van stabiliteitsmelding op het dashboard. Deze verdween snel dus niet goed kunnen lezen. Toen bleven er 3 oranje lampjes branden met waarschuwing. De auto bleef stotteren bij gas geven en ook stationair trilde hij enorm. Auto langs de kant gezet om te bellen, maar ik stond niet echt lekker. Dus auto opnieuw gestart en toen was er niks meer aan de hand... Heel vaag dus.

herkend iemand deze problemen? Al met al een hoop gedoe...

Expert Member Cordoba's Avatar
    Allereerst wat voor motor ligt erin? Ik kan wel roepen dat er een bougie of een bobine niet goed is, maar vindt je die bij een dieselmotor?
    De auto moet in ieder geval worden uitgelezen: het moet al heel raar zijn al er geen foutcodes in staan.

Het probleem met de koelvloeistof kan een kapotte waterpomp zijn, maar ook een kapot koelvloeistoftankje. Heeft de garage ook het systeem onder druk gezet? (dan schroeven ze de dop eraf en een handpomp er op, even de boel oppompen, dan zie je vaak waar het lekt.)

Heb je trouwens een ESP (Electronic Stability Program) of een EPC (electronic power control) melding gehad? ESP klopt met de stabiliteitsmelding op het dash, EPC past weer beter bij vermogensproblemen van de motor.

Edit: ik zie nu in je handtekening dat het een 1.2 TSI is uit 2013.
    In de middeleeuwen was er de pest, tegenwoordig hebben we managers.
    Fabiawisser met toebehoren 6,0 l/100km

Het is inderdaad een EPC melding geweest, eerst op het dashboard een melding en daarna een oranje lampje. Daarbij brandde ook de ESP.

De garage heeft vorige week inderdaad druk op het systeem gezet. Hieruit bleek een intern lek omdat ze geen extern lek konden vinden. Vanochtend langs gereden op verzoek van de dealer zodat ze konden zien hoeveel eruit was. Melding gekregen dat ze meer tijd nodig hebben om het te analyseren en nu heb ik een afspraak staan voor volgende week om hem open te halen (1 tot 2 uur) werk om te zien waar het aan ligt. Wel met de melding vanochtend erbij dat ik al iets merkte aan het vermogen. Hij haperde een aantal keer (zonder melding) op een ritje van een half uur.

Hoi,

De garage heeft vorige week inderdaad druk op het systeem gezet. Hieruit bleek een intern lek omdat ze geen extern lek konden vinden.

Misschien een tip. Bij mij zeiden ze ook koppakking lek alle testen gedaan. Heel makkelijk gezegd interne lek. Bleek toch koelvloeistof reservoir dop te zijn. Dit heb ik vervangen en ik rijd nu al bijna 2 jaar mee zonder probleem.
    ik zou dit maar eerst vervangen. Kost volgens mij 8 euro als ik me niet vergis.

Member Lampie's Avatar
    2 jaar geleden had ik laag koelvloeistof niveau vlak voor een grote beurt, nog geen alarm maar duidelijk te laag.
    De dealer had het gevonden hoor... lekkage bij het kunststof thermostaathuis, dit zou €115,- kosten aan pakkingen en arbeidsloon.
    Later kwam hij er op terug, onderdeel is alleen maar in 1 stuk te bestellen , en dat is € 275 ex btw en ex montage.
    Toen niet laten repareren,maar 5 liter G12 koelmiddel gekocht, en nog 1x bijgevuld.
    Daarna met een aanhanger met de motoren erop, naar ItaliŽ, Domaso aan het Comomeer, en terug over de bergpassen , niet door tunnels.
    Nu na een jaar nogsteeds niets bijgevuld. Fijn zo'n dealer. technisch goed toch ?

Oorzaak nogsteeds onbekend.

Leon 1P 1.4 TSi 2008 155313km
    Last edited by Lampie; 01-09-2018 at 22:35.
    155313 km

Quote Originally Posted by EstherdP View Post
    Zojuist vanaf het werk naar huis gereden en na 5 minuten begon de auto te stotteren en kreeg ik de ESP melding en daarbij een melding met iets van stabiliteitsmelding op het dashboard. Deze verdween snel dus niet goed kunnen lezen. Toen bleven er 3 oranje lampjes branden met waarschuwing. De auto bleef stotteren bij gas geven en ook stationair trilde hij enorm. Auto langs de kant gezet om te bellen, maar ik stond niet echt lekker. Dus auto opnieuw gestart en toen was er niks meer aan de hand... Heel vaag dus.

herkend iemand deze problemen? Al met al een hoop gedoe...
    Met betrekking tot je laatste opmerking: ja ik herken dit probleem, dit heb ik ook gehad. Alleen geen ESP-melding maar een EPC-lampje (Electronic Performance Control). Er verscheen bij mij een foutcode over het gasklephuis. Gasklephuis via internet besteld, kostte iets meer dan 100 euro, laten vervangen en in laten leren. Totaal 1,5 uur werk. Gaat bij jou het motorstoringslampje branden en zo ja: weet je welke foutcode het is?

Die koelvloeistofproblemen kan ik helaas niets over zeggen want die herken ik niet. Heb je zelf goed gekeken of je lekkagesporen ziet? Met een goede sterkte lamp, een half uurtje goed kijken en gezond verstand kom je een heel eind!
    Last edited by Peter Paul; 10-09-2018 at 20:22.