www.jdengineering.nl
Results 1 to 6 of 6

Thread: [SEAT] [Ibiza 6J] Ratel bij koude start

[SEAT] [Ibiza 6J] Ratel bij koude start

Goede avond,

Even een vraagje. Mijn 1.2 TSI uit 2011 heeft in maart 2014 een nieuwe distributieketting en bijbehorende onderdelen gekregen, dit is destijds de terugroepactie geweest. De reparatie is uitgevoerd door Auto Blij in Zevenaar wat toen nog een SEAT-dealer was (misschien dat anderen de garage kennen?).
    We zijn nu 4 jaar en bijna 80.000 km verder. Als ik de motor koud start wil het nog wel eens voorkomen dat ik enkele seconden, maar zeker niet langer dan 3, een ratel hoor. Deze is daarna niet meer hoorbaar. Mijn huidige dealer, DAGO in Doetinchem, gaf afgelopen week aan dat die enkele seconden normaal zijn. De kettingspanner werkt op oliedruk en deze moet bij een koude motor nog worden opgebouwd. Zij gaf daarnaast aan dat de motor na de start netjes klinkt.

Klopt het verhaal van de kettingspanner en de oliedruk?

Alvast bedankt
    SEAT Ibiza 6j | 1.2 TSI 105 pk | 2011 | Tribu

Vriend van SEAT-Online! emilio3333's Avatar
    Gelul van de dealer, probleem is gewoon weer terug.
    Ik zelf heb het bij een Golf 6 gehad, toentertijd ook laten vervangen door Blij (prima garage) maar geluid was er een jaar later gewoon weer.
    Ketting blijf gewoon een probleem bij deze motoren.
    Seat Leon ST 1.6 TDI Style Connected 2017
    VW Golf VII 1.0 TSI Business Edition Connected 2015

Thanks voor je reactie.

Hoezo hoor ik het geluid dan maar enkele seconden? Ik mis heel vaak de context bij wat ik op het internet lees over deze motoren en hun kettingen.
    Heb jij jouw ketting toen voor de tweede keer laten vervangen? Hoe zit dat met garantie? In principe zou je zeggen dat het niet gelukt is om de productiefout te verhelpen...

Als het de ketting is dan doet die het niet alleen 3 seconden bij een koude start. Geluiden zijn altijd kut om over te oordelen op het internet, ik zou even voor een second opinion gaan als je het niet helemaal vertrouwd.
    UP! yours.

Goed idee. Ik ga van de week eens langs Zijm (dealer regio Arnhem)

Bij dealer Zijm geweest en zij kwamen met hetzelfde verhaal als DAGO. Dat stelt me toch wel gerust, hoewel ik natuurlijk het geluid in de gaten blijf houden.