www.carclean.nl
Page 1 of 5 123 ... LastLast
Results 1 to 10 of 45

Thread: [Overige] 10% bio ethanol vermengen met 45liter super 98

[Overige] 10% bio ethanol vermengen met 45liter super 98

Hey nu weet ik dat sommige dit hier doen, maar kan dat ook bij auto's die daar niet op afgesteld zijn.
    Ik ben eigelijk wel benieuwd of dit ook bij mn ford focus 1.0 ecoboost kan.
    Want als ik dat meng kom ik ongeveer uit op octaan 102, en dat kan ik ook gewoon tanken.
    TDI ARL---> VVT = EX, VW GOLF 1.6 TDI = EX
    FORD FOCUS ST-LINE 1.0 ECOBOOST!!!

Ook wel eens gedaan bij standaard auto's. Geen nadelige gevolgen gemerkt, was ook maar sporadisch.
    Leon 1M FR - Showroom || Stage 2 - JD ||

Ja maar zou t zo maar bij ieder merk auto kunnen?
    Bij de ford , hebben ze er nog nooit van gehoord, en ze zeggen dat je met toevoegen van bio ethanol het octaan gehalte verlaagd, zoals bio brandstof e10

Ik betwijfel of je met bio-ethanol bij mengen 4 octaan punten erbij haalt, volgens is het maar 2.
    Ik doe het ook maar dan alleen in de zomer, voor zover ik heb kunnen bestuderen op verschillende websites is er kans bij lage temperaturen dat de ethanol scheidt van de benzine en tevens het water dat in de ethanol zit die bij de Action 95%/Big Bazar 96.5% vandaan komt naar onderen in de tank zakt. (water is zwaarder dan ethanol of benzine) En de pomp dan teveel water op pompt

Een hoger octaan getal heeft alleen zin als de ecu nu continu terug regelt, als niet dan heeft een hoger octaan getal geen zin.
    Exeo ST 1.8TSI (231Pk/364Nm by JD) dual IC - Polo G40 (project)

Meng zelf ook 10% (6 a 7 liter) bio-ethanol op een volle tank 98 bij, zowel 's winters als 's zomers. Het RON-getal wordt hierdoor met een factor 1 of 2 verhoogd. Als de motor/ecu goed is afgesteld door tuner levert het wat meer vermogen op. Verder gaat de motor minder pingelen.
    Nadeel is dat je iets langer bij de pomp staat. Tevens maakt het bio-ethanol de benzine iets schraler.
    Exeo 1.8T ♦ 229pk / 334Nm ♦ reserve koppeling ♦

Quote Originally Posted by McDonald View Post
    Meng zelf ook 10% (6 a 7 liter) bio-ethanol op een volle tank 98 bij, zowel 's winters als 's zomers. Het RON-getal wordt hierdoor met een factor 1 of 2 verhoogd. Als de motor/ecu goed is afgesteld door tuner levert het wat meer vermogen op. Verder gaat de motor minder pingelen.
    Nadeel is dat je iets langer bij de pomp staat. Tevens maakt het bio-ethanol de benzine iets schraler.
    Dus je maakt van rond 98 eigenlijk een E10(of hoger?) benzine door toevoegen van extra 10% bio ethanol?

Ik vraag me dit af omdat sommige auto's niet geschikt zijn voor dus een E10 benzine. Dus met toevoegen verhoog je iets het octaan maar zit er wel meer bio ethanol in. En eigenlijk compenseer die kleine verhouding octaan het "pingelen" door bv een 10% bio ethanol? Waardoor je minder merkt dan een E10 benzine?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
    Seat ibiza 6j fr(facelift) 2014 Dvx performance stage 1+ 133pk & 221nm, forge bov,
    Vagcomdordrecht(vcds+vcp)

Hier ontstaat wat verwarring zie ik. Het cijfer achter de E zegt niets meer dan het percentage bio-ethanol dat is toegevoegd aan de benzine. Dus RON95 E10 heeft een octaangetal van 95 en bevat 10% bio-ethanol. Zou je de ethanol niet hebben toegevoegd, dan had de benzine niet veel hoger uitgekomen dan RON93. Voor RON95 E10 gebruiken ze in de basis dus minder klopvaste benzine.

Wanneer je aan RON98 E5 (5% bio-ethanol) dus nog 10% extra bio-ethanol toevoegt, krijg je een meer klopvaste brandstof. Deze zal waarschijnlijk uit komen rond de RON100.

PS. Ethanol is schraler en agressiever dan benzine. Bij hele oude auto's zouden de injectoren hierdoor kunnen oxideren en worden de benzinetank en leidingen van binnenuit opgevreten.
    Last edited by boolean; 12-10-2018 at 13:27.
    "Seat Leon Sport 1.8 20VT '02 ░ JD Stage 1 (250pk, 380Nm)"
    Seat Leon ST Cupra 290 '16 ░ JD Stage 1 (383pk, 522Nm)

We praten hier ook over auto's en motoren waar men ook lood toevoegd aan de benzine, niks waar leden van dit forum bang voor hoeven te zijn

Edit
    Last edited by LEON TOPSPORT; 12-10-2018 at 17:15.

Ik durf t niet bij mn ford focus, dan ga ik liever naar de aral en tank 102 voor1.70 euro.

Kom je op dezelfde prijs uit

Page 1 of 5 123 ... LastLast