www.carclean.nl
Results 1 to 9 of 9

Thread: [SEAT] [Leon 5F] Frictie tussen remblok en klauw

[SEAT] [Leon 5F] Frictie tussen remblok en klauw

Heeft er iemand ervaring met het vervangen van remblokken in de standaard Cupra klauwen?

In zes maanden tijd zijn inmiddels tot drie keer toe mijn remblokken (OEM) onder garantie vervangen. Er zit namelijk (minimale) speling op de remblokken t.o.v. de klauwen. Zowel de dealer als de garage waar hij in onderhoud is begrijpt er niets van. Het euvel treedt iedere keer na vervanging van de blokken (na ~1,5 week) weer op. Dan is namelijk de verf op het uiteinde van de blokken door de frictie voldoende afgeschaafd om bij het wisselen van de rijrichting (van voor naar achter en andersom) een "klak" geluid te kunnen veroorzaken. Qua rem performance merk je er niets van en het "klak" geluid is ook afwezig. Dit is uitsluitend hoorbaar bij het wisselen van de rijrichting.

Heeft iemand enig idee wat er fout kan zitten? Ik heb zelfs het officiŽle werkplaatshandboek geraadpleegd, maar ik zie nergens iets staan over een adapter die er eventueel tussen zou moeten...
    "Seat Leon Sport 1.8 20VT '02 ░ JD Stage 1 (250pk, 380Nm)"
    Seat Leon ST Cupra 290 '16 ░ JD Stage 1 (383pk, 522Nm)

Niemand enig idee?

Het enige dat ik kan zeggen is dat bij mij de remblokken aan de voorzijde bij 116k zijn vervangen en dat ik zowel voor als na het vervangen nooit problemen heb ondervonden met de remmen (inmiddels heb ik 142k gereden).
    SEAT Leon SC Cupra 280 (km/h) | Handbak | Nevada wit | JD Stage 1 | Sachs Performance koppeling

Het probleem wat je omschrijft hebben we vroeger bij een Corvette Stingray gehad uit 1981. Als je van rijrichting veranderde (vooruit / achteruit) hoorde je de remblokken 'klakken'. Dit was met meerdere verschillende setjes remblokken het geval (ca 1mm speling). Destijds kwam er iemand met het fantastische idee om aan de bovenkant van de remblok een lasnaad aan te brengen en deze vervolgens opmaat te schuren. Waren in de eerste instantie beetje huiverig maar met een goed lasapparaat kom je een heel eind.

Je zag bij het eind resultaat niet dat er gelast was en het 'klakken' was voorbij.
    Leon 1M FR - Showroom || Stage 2 - JD ||

Dat is inderdaad precies het euvel. Ik kan mij heel goed voorstellen dat dit bij een Corvette Stingray uit 1981 noodzakelijk was omdat de originele blokken niet meer verkrijgbaar waren en de imitatie niet 100% gelijk waren aan het origineel, maar bij een Seat uit 2016 mag dat toch geen issue zijn?

Het is ook daadwerkelijk slechts ~1mm speling, maar die speling zit aan beide kanten en het betreft de originele VAG remblokken. Ik vermoed dat er een houder/clipje ontbreekt, maar ik nog de garage kan iets ontdekken. Je merkt er ook totaal niets van met rijden, enkel bij het wisselen van de rijrichting...

Senior Member XPtuning's Avatar
    Etka raadplegen of alle onderdelen van klauw aanwezig zijn.
    Exeo ST 1.8TSI (231Pk/364Nm by JD) dual IC - Polo G40 (project)

Zitten de plaatjes er tussen indien deze er tussen horen te zitten want die beperken namelijk de ruimte of houden de blokken klem. Zie nr5 op de afbeelding b.v.

Ook voor alle verlagingen bent U welkom in BredaIn het bezit van VCDS HEX-Net (ross-tech) VCP en VDS Pro Voor al je aanpassingen en coderingen Whatsapp/Tel +31 6 15228709

Dat plaatje zit er niet op een standaard klauw, dit is een Brembo performance klauw zo te zien.

Een Cupra heeft geen beugels/klem op de blokken, dit kwam bij mij ook aan het licht toen ik de Ferodo DS2500 blokken monteerde. Elke klinkerweg, hobbel, put klapperde de blokken als een gek.
    Vervolgens zijn de klauwen weer los geweest en de lipjes van de blokken boven/onder "bijgebogen" zodat ze meer geklemd in de klauw komen te zitten en daarna geen problemen meer.

Zie gemonteerd (geen beugels op de blokken):

Leon Cupra 280 | 5d | JD stage 1+ | DSG | VWR intake | 290 uitlaat | Bucketseats | Side skirts | Clubsport S brakes | Spacers | 18"Motec | MPSS |