www.carcam.nl
Results 1 to 7 of 7

Thread: [SEAT] [Ibiza 6L] Kachelventilator demonteren

[SEAT] [Ibiza 6L] Kachelventilator demonteren

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het vervangen van de fan en kachelweerstand. Nu is dat geen makkelijk klusje, maar waar ik tegen aanloop is hoe ik de 2 torx schroeven van het H-frame loskrijg.

Even het plaatje van Vdub gekopieerd. Het gaat om de 2 paarse cirkels dus.

Iemand advies met welke tool ik deze eruit kan krijgen. Met een kleine ratel en een torx bitje kom ik tegen de connector van de fan aan (aan de rechterkant). Linkerkant heb ik nog niet eens geprobeerd, want heb daar helemaal al geen ruimte.
    Ibiza 6L 1.4 16V 2007 aut

Nou, na ongeveer 7 uur bezig zijn heb ik de kachelweerstand en fan vervangen!

Om de schroef aan de linkerkant weg te halen is het best om een ratelschroevendraaier te hebben met een 20 a 30 cm verlengstuk. Je moet namelijk bij de interieurfilter aan de onderkant naar boven.

Bij de x stop je de schroevendraaier naar boven.

Als je ondersteboven je dashboard kastje in kijk kan je je schroevendraaier een beetje begeleiden naar de schroef toe.

Voor de schroef aan de rechterkant heb ik een haakse torxset gehaald. Nog steeds moeilijk omdat je weinig ruimte hebt om te draaien, maar het lukt wel.

Super dat je nog even de oplossing post!
    Leon 1M FR - Showroom || Stage 2 - JD ||

Expert Member Cordoba's Avatar
    Volgens mij moet dit veel simpeler/sneller kunnen, maar ik ken de 6L onvoldoende om te zeggen hoe. Bij mijn Fabia I (zelfde generatie als de 6L), moest eerst het handschoenenkastje eruit, en dan kon je vervolgens met een stuk of 5 schroeven de kachelmotor er uit krijgen, het grootste probleem was daar om de stekkers los te krijgen, doordat het slecht zichtbaar en in een rare hoek zat.
    In de middeleeuwen was er de pest, tegenwoordig hebben we managers.
    Fabiawisser met toebehoren 6,0 l/100km

Quote Originally Posted by RoadRunnerRik View Post
    Super dat je nog even de oplossing post!
    Dan staat het nog tenminste ergens. Veel topics en YT videos gekeken, maar geen die echt liet zien hoe je die 2 eruit kreeg.

Quote Originally Posted by Cordoba View Post
    Volgens mij moet dit veel simpeler/sneller kunnen, maar ik ken de 6L onvoldoende om te zeggen hoe. Bij mijn Fabia I (zelfde generatie als de 6L), moest eerst het handschoenenkastje eruit, en dan kon je vervolgens met een stuk of 5 schroeven de kachelmotor er uit krijgen, het grootste probleem was daar om de stekkers los te krijgen, doordat het slecht zichtbaar en in een rare hoek zat.
    Bij de 6L niet. Ik weet niet of de Fabia een H frame heeft, maar daar zijn die 2 schroeven naar boven geschroefd en lastig toegankelijk.

Expert Member Cordoba's Avatar
    Hier zoals het er bij een Fabia I uitziet, na verwijdering van dashboardkastje en kachelmotor:

En als de kachelmotor er nog zit, met de voorschakelweerstand half los:

Ter orientatie: op de bovenste foto kijk je door de recirculatieklep in de parafaanbak (je ziet rechts ook de witte tandwielen voor de recirculatieklep)
    daaronder de plek waar de kachelmotor hoort te zitten, met links het interieurfilter.

Op de onderste foto zie je het groen van de voorschakelweerstand.
    In de middeleeuwen was er de pest, tegenwoordig hebben we managers.
    Fabiawisser met toebehoren 6,0 l/100km

De weerstand die we in de Ibiza 6L hebben ziet er zo uit.

Als de fan er eenmaal uit is kan je die via de opening aan de linkerkant verwijderen. In een topic op het engelse seatcupra forum zeiden ze dat dat via de interieurfilter moest...nou dat lukte met geen mogelijkheid.

foto van alf

Je ziet een klein stukje van de weerstand. Met een haakse torx sleutel kan je het torx schroefje loshalen en de connector aan de bovenkant loshalen en de weerstand door het gat halen.