www.lowering.nl
Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 13 of 13

Thread: [SEAT] [Altea 5P] Dumpvalve Altea 1.8 TSI

Quote Originally Posted by boolean View Post
    Ik kan het afblaas geluid waarderen als het bij het design van de motor (en auto) hoort en het de prestaties ten goede komt. Bij VAG hebben ze bewust (om meerdere redenen) voor een gesloten systeem gekozen waarbij dat afblaas geluid niet thuis hoort.

Als je per se dat afblaas geluid wilt, zul je de MAF weg moeten laten schrijven. Doe je dat niet, dan ben je gewoon je motor en katalysator aan het verneuken. Je ECU rekent er namelijk op dat de "afgeblazen" lucht weer terug in de inlaat komt en past hier het brandstof mengsel op aan. Wanneer je doelbewust een "lek" creëert in het systeem door een BOV te plaatsen, zal je mengsel dus te rijk zijn. Je lambda registreert vervolgens een onvolledige verbranding en "vertelt" je ECU de volgende keer minder brandstof in te spuiten. De ECU hoef echter niet continue minder brandstof in te spuiten, want het te rijke mengsel ontstaat alleen wanneer je schakelt en weer op het gas gaat. Hierdoor gaan de adaptiewaarden onnodig schommelen (dat doen ze toch al genoeg) en rekent de ECU zich rot en zal uiteindelijk een CEL triggeren. Met een hybride DV/BOV kun je nét genoeg lucht retour laten komen waardoor je een CEL kunt voorkomen, echter in mijn ogen ben je dan niet goed bezig. Dat is hetzelfde als zomaar een dikke Sjonnie spoiler op je auto plakken omdat het "stoer" staat, zonder de correcte grootte en plaatsing te berekenen.

Hoewel het wegschrijven van de MAF sensor een CEL kan voorkomen, breng je hiermee wel een offer. De luchtdichtheid is namelijk niet overal gelijk; hoog in de bergen is de lucht ijler dan onder de zeespiegel. Door het ontbreken van de MAF kan er niet meer adequaat worden gereageerd. Vanzelfsprekend kan de ECU het mengsel nog aanpassen a.d.h.v. de lambda waarden, maar dit is achteraf, dus eigenlijk te laat.

Wat betreft de (elektronische) aansturing van de DV zou je best eens gelijk kunnen hebben. Ik dacht dat ze hier pas later (>2010) op waren overgestapt, maar ik heb me daar bij de TSI motoren niet meer in verdiept.
    Nu moet ik zeggen dat op mijn 1.8TSI (Ibiza cupra 2016) geen maf zit. Ik was ook verbaasd maar er zit echt niets tussen het luchtfilter en de turbo. En dit is origineel zo.
    Ik heb het nagezocht en mijn TSI blok is kompleet anders als de oudere versies. Wat bv ook opvallend is is dat de turbo rechtstreeks op het blok zit. Er zit dus geen los Uitlaatspruitstuk op maar dit zit in het blok meegegoten. Er kan dus wel veel verschil zitten in TSI blokken qua setup.

Ik heb vroeger ook 20vt gereden maar daar ging een Bov plaatsen niet, dit door het verhaal wat je hierboven perfect beschrijft.

Nu worden er door gerenommeerde merken zoals Forge en Go-fast voldoende bov's aangeboden die volgens hun geschikt zijn voor de 1.8TSi en 2.0TSI.
    Ze klemen dat er verder geen aanpassingen nodig zijn en dat is ook mijn ervaring met mijn bov van Forge.

Hij zou goed moeten kijken of zijn motor geschikt is voor een Bov zonder aanpassingen.

Wat wel voorkomt is dat de plastic zuiger in de electronische valve wel eens kapot gaat. Om dit probleem te voorkomen zijn er upgrades te krijgen.
    Kijk maar een bij bv fineline-imports. Zijj hebben veel mogelijkheden voor het vervangen of upgraden van de originele valve.

Gr, André.
    Last edited by TurboDre; 29-12-2018 at 23:07.
    IBIZA CUPRA 6j 1.8 TSI. 245pk en 370nm op ron95 maar op ron98 ?.

Quote Originally Posted by XPtuning View Post
    Andere optie voor meer turbo geluid is eventueel om de turbo Outlet mufler eruit te halen...verbetert ook de gecomprimeerde lucht door stroming naar de intercooler.
    Ik heb een paar weken geleden zo'n turbo mufler delete gemonteerd maar merk er nagenoeg nix van. Geen turbo gefluit en weinig qua vermogen.
    Ik heb ook een open luchtfilter en had dus wel meer turbo gefluit verwacht.
    Of heb jij andere ervaringen ?.

Mbt, André.
    IBIZA CUPRA 6j 1.8 TSI. 245pk en 370nm op ron95 maar op ron98 ?.

Quote Originally Posted by TurboDre View Post
    Nu moet ik zeggen dat op mijn 1.8TSI (Ibiza cupra 2016) geen maf zit. Ik was ook verbaasd maar er zit echt niets tussen het luchtfilter en de turbo. En dit is origineel zo.
    Ik heb het nagezocht en mijn TSI blok is kompleet anders als de oudere versies. Wat bv ook opvallend is is dat de turbo rechtstreeks op het blok zit. Er zit dus geen los Uitlaatspruitstuk op maar dit zit in het blok meegegoten. Er kan dus wel veel verschil zitten in TSI blokken qua setup.
    Dat wist ik niet. Mogelijk wordt de berekening dan gemaakt a.d.h.v. de MAP- en intake temp sensor? In theorie zou dat ook moeten kunnen...

Quote Originally Posted by TurboDre View Post
    Nu worden er door gerenommeerde merken zoals Forge en Go-fast voldoende bov's aangeboden die volgens hun geschikt zijn voor de 1.8TSi en 2.0TSI.
    Ze klemen dat er verder geen aanpassingen nodig zijn en dat is ook mijn ervaring met mijn bov van Forge.

Hij zou goed moeten kijken of zijn motor geschikt is voor een Bov zonder aanpassingen.

Wat wel voorkomt is dat de plastic zuiger in de electronische valve wel eens kapot gaat. Om dit probleem te voorkomen zijn er upgrades te krijgen.
    Kijk maar een bij bv fineline-imports. Zijj hebben veel mogelijkheden voor het vervangen of upgraden van de originele valve.
    Ik ben wel de DV+ T9351 tegengekomen. Ze adverteren het als een dv+ Blow Off Valve or BOV/diverter valve, maar volgens mij is het gewoon een standaard DV.

"Seat Leon Sport 1.8 20VT '02 ░ JD Stage 1 (250pk, 380Nm)"
    Seat Leon ST Cupra 290 '16 ░ JD Stage 1 (383pk, 522Nm)

Page 2 of 2 FirstFirst 12