www.carclean.nl
Results 1 to 5 of 5

Thread: [SEAT] [Ibiza 6L] Thermostaat of koelvloeistof sensor

[SEAT] [Ibiza 6L] Thermostaat of koelvloeistof sensor

Hallo SO'ers,

Probleem: als de motor warm is blijft de temp meter op 70 graden staan. Sta je stil dan stijgt ie naar ong 90 graden.

Mijn vraag: moet ik nu de koelvloeistof sensor vervangen of de thermostaat?

Even een gebruiksvriendelijke foto om wat dingen vast te stellen.

Rode omcirkeling is de thermostaathuis.
    Gele omcirkeling is de koelvloeistofsensor en blauwe is waar de thermostaat achter zit.

Correct?

Nu zie ik op oemepc twee verschillende thermostaten.

Een met openingstemperatuur van 83-98 en een van 87-102.

Hoe weet je welke thermostaat je hebt?

Motorcode is BKY.
    Ibiza 6L 1.4 16V 2007 aut

Ik geloof dat ik dan deze nodig heb.

en niet deze?

Nou...thermostaat is net vervangen. Het is dus toch wel de onderste variant. 032 121 110 F om precies te zijn.

Koelvloeistof bijgevuld en auto weer gestart. Temperatuur liep netjes op tot 90 graden...binnen 10 a 15 min. Even een stukje rijden en ik zie dat de temp richting de 110 loopt.

Snel terug en weer uitgezet. Bij het vervangen van de thermostaat heb ik wel de oude O-ring er weer opgezet aangezien ik degene die ik erbij kreeg niet paste (net iets te groot).

Ik merkte ook toen de auto warm was, er geen warme lucht uit de ventilatie kwam. Ook de radiatorfan springt niet aan als de temp boven de 90 is.

De auto heb ik erna uitgelezen via ODBII, maar die vond geen foutcodes.Bij hoeveel graden zou de radiatorfan moeten aangaan?

Edit: nog even aanvullend

Deze thermostaat heeft geen ronde O-ring maar een hoek achtige. Die moet er blijkbaar omheen, zie hieronder.

Nu heb ik in het doosje wel 2 O-ringen gekregen. Een ronde en de hoek achtige. Nu hebben we de hoek ring niet om de thermostaat gezet, maar alleen de ronde O-ring ervoor.

Of is de hoek achtige O-ring voor een ander model auto (VW) bijv?

EDIT2:

Hoek achtige ring om de thermostaat heen paste niet in de opening. Toen toch weer de nieuwe O-ring geprobeerd, die ging dit keer wel beter (zat de 1ste keer beetje dubbel, dus sloot niet goed af).

Dus nieuwe thermostaat en O-ring zijn gemonteerd, koelvloeistof weer gevuld. Auto op temperatuur laten lopen, maar toch weer alleen koude lucht binnen.

Paar keer de koelvloeistoftank laten ontluchten en daarna een ritje gemaakt. Na 400 meter bij het stoplicht bleef de temperatuur op 90 graden staan dus ik ben toen maar doorgereden (hiervoor steeg hij al naar 110). Paar meter verder voelde ik eindelijk warme lucht. Had hiervoor dus ook met de ontluchting te maken gok ik. Tenminste zit nu wel een nieuwe O-ring erop.

Nu ook maar hopen dat het verbruik ook afneemt.
    Last edited by Ari Gold; 19-01-2019 at 19:45.