www.vagtechniek.nl
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 16

Thread: [SEAT] [Leon 5F] Review na +1 jaar bezit

[SEAT] [Leon 5F] Review na +1 jaar bezit

Zo, intussen is hij +1 jaar in bezit, m'n Leon. Tijd om een eerste balans op te maken.

Uitvoering: Leon Xcellence 1.4TSI ACT 150pk 5deurs
    Kilometerstand: 22.000km

Opties:
    - Verwarmde zetels / Koplampsproeiers
    - Adaptive Cruise Control en Lane Assist
    - Seat Sound System met reservewiel
    - Android Auto / ...
    - Full LED met automatische hoogteregeling
    - Zwarte dakhemel
    - Opbergpack
    - Navigation system
    - Parkeersensoren rondom en achteruitrijcamera

TOP:
    • Prijs/kwaliteit: ik heb voor de aanschaf van deze wagen heel wat modellen en merken vergeleken en testritten gemaakt. De verschillen waren enorm. Mijn keuze voor de Leon was uiteindelijk eenvoudig, weinig problemen gemeld, een mooi dynamisch model, ruime keuze aan motoren, veel tech opties mogelijk uit de VAG stal en scherpe prijs in het segment.
    • Afwerking van exterieur en interieur. Over Seat wordt door sommigen nog wat lacherig gedaan, maar dat lachen verdwijnt tijdens het (mee)rijden. Er valt niets op aan te merken. Het is rechttoe, rechtaan, zonder al te veel franjes, precies zoals ik het wil. Als ik in een spaceship wil zitten kijk ik wel Star Wars
    • Geluidsisolatie: deze wagen is stil stil stil. Als de radio niet speelt word je helemaal ZEN van deze wagen!
    • De Xcellence uitvoering heeft in de Leon een mooi afgewerkt interieur met gelukkig geen vreselijke pianolak (hate it!), maar mat zwart en aluminium look. Zeer onderhoudsvriendelijk ook.
    • De motor... Wat kan je ervan zeggen? De 1.4 TSI is toch wel echt een juweeltje. Een stille motor met veel koppel onderin, een alleskunner van rustig peddelen in zone 30 tot +200 op de Duitse Autobahn. Met alle gemak. De soepelheid van de motor verbaast me telkens opnieuw. Als je dan onder de motorkap kijkt hoe klein dit ding is qua vormfactor... Onvoorstelbaar eigenlijk. En in BelgiŽ nog eens fiscaal erg aantrekkelijk.
      Het ACT gebeuren werkt soepel en verbazend vaak. Je voelt een kleine overgang als hij op 2 cylinder modus draait en je hem dan steviger op de staart trapt, maar dit is zeker niet storend.
    • Baanligging: dit strijkijzer plakt aan de baan, niet normaal Je betaalt een prijs in veercomfort, maar ik vraag me af wat je moet doen om deze wagen gek te maken. Dat is vermoedelijk al lang uit mijn comfortzone
      Deze wagen geeft je altijd vertrouwen.
    • Het navigatie systeem werkt erg vlot en accuraat, ook op lange internationale ritten. Het enige minpunt dat er voor mij op aan te merken is dat de gesproken stem te vaak 'alstublieft' in de zinnen uitspreekt. Erg beleefd van de Nederlandstalige juffrouw, maar na 5 keer heb je het wel gehad. Hopelijk kan je dit in een update uitzetten...
    • Adaptieve Cruise Control: hoewel het systeem verre van feilloos werkt, is het een extra paar ogen op de weg. Bij regenweer, slechte zichtbaarheid is dit gewoon een absolute aanrader. Dat dit systeem nog niet verplicht is in vrachtwagens is eigenlijk onbegrijpelijk. Vooral op lange ritten is dit bijzonder aangenaam, maar ik betrap me erop het vrijwel constant te gebruiken, mits manueel bijsturen af en toe.
      Voor velen is de aanschaf van de optie ACC onbegrijpelijk op een manuele versnellingsbak, maar dat is met deze soepele motor absoluut niet waar. Een automaat maakt het in combinatie met een Traffic Assist optie vermoedelijk nog veel geraffineerder, maar voor een manuele bak is het ook met deze motor een aanrader!
    • Seat Sound System: intussen vervangen door Beats Audio. Vermoedelijk was deze optie daardoor een absoluut koopje toen ik de wagen samenstelde. Mooi tot in detail instelbaar geluid en voor mij meer dan voldoende in een wagen.
    • Full Led lampen & knipperlichten: wat een verschil als je overstapt van een oude wagen. Echt top, en nog erg mooi ook. De Leon heeft toch √©√©n van de mooiste frontzichten op de markt vind ik.
    • Zetelverwarming: zaaaaaaaalig in de winter als je auto buiten staat Must-have!
    • Opbergpack: gedaan met rondslingerende rommel in de wagen, alles netjes (en veilig) opgeborgen onder de zetels.
    • Android Auto: het heeft even geduurd eer Google het stabiel had blijkbaar, maar de laatste maanden werkt dit uitstekend, zeker in combinatie met Google Maps en Waze. Het geeft je een extra navigatie mogelijkheid met altijd up-to-date mappen en gedetailleerde verkeersinfo. Ideaal voor de momenten dat het er echt op aan komt qua timing. Jammer dat Google veel externe apps heeft geblokkeerd in de nieuwere versies, anders waren hier nog veel meer mogelijkheden. Hopelijk versoepelt men dit beleid in de toekomst...

MIN:
    het is muggenziften, want eigenlijk heeft deze wagen weinig echte minpunten tot nu toe aan het licht gebracht, maar voor de goede orde:
    • Isolatie van de achterdeuren is duidelijk minder dan de voordeuren die aanvoelen als echte kluisdeurtjes
    • ACT systeem van de motor is niet manueel uit te schakelen via de boordcomputer (vermoedelijk omwille van milieu certificaten)
    • Start/stop systeem is niet manueel uit te schakelen via de boordcomputer (vermoedelijk omwille van milieu certificaten)
    • Stationair toerental is niet altijd constant, wat soms een lichte trilling geeft
    • Beenharde vering, zelfs in de Xcellence uitvoering. Elk putje, richeltje, naad voel je. Niet dat het oncomfortabel is, maar het had iets minder gemogen Het verbaasde me vooral omdat ik het tijdens een testrit met een FR versie niet zo ervoer. Deze had niet het dymanic suspension pack, dus ik had gedacht dat de FR uitvoering stugger afgeveerd zou geweest zijn dan de Xcellence uitvoering, maar daar zit volgens mij geen verschil op.
    • Bekleding van de plaat in de koffer trekt makkelijk stof en vuil aan en geeft me geen gevoel van kwaliteit. Zeker niet vergeleken met mijn vorige wagen (Toyota Corolla 2006)
    • Ondanks de veilige optie van Adaptieve Cruise Control, heeft de implementatie van VAG 1 ronduit gevaarlijk fenomeen. Als je op de snelweg een wagen nadert die trager rijdt, dan remt de ACC automatisch af. In druk verkeer steek ik mijn knipperlicht op tijd aan, als indicatie dat ik er tussen wil, maar ik rij dan nog achter de tragere wagen. Op dat moment versnelt de ACC de wagen terug, terwijl ik nog steeds achter die trager rijdende wagen hang en dus dichter nader. Dit geeft een heel onveilig gevoel en onbegrijpelijk dat men dit zo heeft geprogrammeerd. Ik raak er niet aan gewend en schakel ACC vaak uit tijdens inhalen.
    • Lane Assist heeft weinig meerwaarde. Goed voor de autostrade, maar al waardeloos als het regent en donker is. Hij herkent de witte lijnen in die situatie niet. Het systeem is niet intelligenter dan het menselijk oog en dat had ik wel verwacht
    • Het geluid van de motor had wat meer mogen zijn. Ondanks de dubbele uitlaat en een lichte grom had ik hier meer van verwacht Het is dat of een stille wagen zeker...
    • Resolutie van de achteruitrijcamera is niet echt super, en is vaak wazig als het heeft geregend. Vermoedelijk door de positie van de camera.
    • Parkeersensoren zijn tijdens het rijden (ik spreek niet van parkeren) vaak te gevoelig en piepen op momenten dat ze van mij mogen zwijgen

Besluit: absoluut een goede aankoop tot nu toe! De honeymoon duurt nu al bijna 1,5 jaar.

Vriend van SEAT-Online! vdmeddy's Avatar
    Leuke samenvatting, en dat van de motor kan ik bevestigen hij is er als je hem nodig hebt

(is dat hok van mij ook nog lichter)
    Seat Ibiza 6P 1.4 ACT 2017 Technick grey en een Opel Corsa Easytronic 2001

Ik lees echt met verbazing dat je de geluidsisolatie zo geweldig vind.
    Ik denk dat ze die in mijn Leon dan vergeten zijn; wat een herrie. Voor mij is het duidelijk het grootste minpunt van de Leon.

Echt? Welke uitvoering en motorisatie heb je? De Xcellence versie is alleszins muisstil. Moest de wagen niet zo hard afgeveerd zijn hoorde je helemaal niets.
    Ik moet wel zeggen dat ik als eerste kennismaking bij de dealer met een 1.2 Style gereden heb. Dat leek wel een totaal andere wagen qua afwerking en isolatie. Het prijsverschil zit 'm ergens natuurlijk.

Vriend van SEAT-Online! Odelot's Avatar
    Leuke review. @Tonka, ik heb de 1.5 in de ibiza, maar de mijne is ook heel stil hoor. Alleen als je het gas in trapt is hij goed hoorbaar.
    Showroom - Facebook - Autoweek VAGCOM VCDS HEX-NET Pro

Vriend van SEAT-Online! Fura's Avatar
    Quote Originally Posted by CruiseControl View Post
    [*]Beenharde vering, zelfs in de Xcellence uitvoering. Elk putje, richeltje, naad voel je. Niet dat het oncomfortabel is, maar het had iets minder gemogen Het verbaasde me vooral omdat ik het tijdens een testrit met een FR versie niet zo ervoer. Deze had niet het dymanic suspension pack, dus ik had gedacht dat de FR uitvoering stugger afgeveerd zou geweest zijn dan de Xcellence uitvoering, maar daar zit volgens mij geen verschil op.
    Zeer informatieve review!

Heb zelf een FR ST 1.8TSI (met onafhankelijke achteras)gehad.
    Stond standaard op 18" velgen en standaard veersysteem.
    Deze auto had absoluut geen keiharde vering, en reed zeer comfortabel
    Ex Leon ST 1.8 TSI FR DSG 2015. Nu: Ateca 2.0 TSI FR DSG 2018 / Toledo V5 20V Executive 2003 / Ronda P 1.2 GL 1985 / Alfa Romeo Spider 2.0 1986 / Alfa Romeo Spider 3.0 V6 1998

Quote Originally Posted by Tonka View Post
    Ik lees echt met verbazing dat je de geluidsisolatie zo geweldig vind.
    Ik denk dat ze die in mijn Leon dan vergeten zijn; wat een herrie. Voor mij is het duidelijk het grootste minpunt van de Leon.
    Grappig. Elke keer als ik van de Astra (met 17") switch naar de Leon (met 18") ben ik weer verrast hoe stil de Leon aan boord is t.o.v. de Astra.
    Nu: Leon ST FR 1.4 EcoTSI DSG (Nevada) & Opel Astra 1.0 Turbo S/S Innovation
    Gehad (aan SEAT's dan): Arosa, Ibiza 6L, Ibiza Cupra 6L, Ibiza 6J, Leon 1P, Mii, Altea XL

Vriend van Seat-Online Polleke's Avatar
    Een mooi informatief stukje heb je geschreven
    Natuurlijk blijft het jou beleving en zullen anderen er mogelijk anders over denken of ervaren maar dat mag ook.

"Ondanks de veilige optie van Adaptieve Cruise Control, heeft de implementatie van VAG 1 ronduit gevaarlijk fenomeen. Als je op de snelweg een wagen nadert die trager rijdt, dan remt de ACC automatisch af. In druk verkeer steek ik mijn knipperlicht op tijd aan, als indicatie dat ik er tussen wil, maar ik rij dan nog achter de tragere wagen. Op dat moment versnelt de ACC de wagen terug, terwijl ik nog steeds achter die trager rijdende wagen hang en dus dichter nader. Dit geeft een heel onveilig gevoel en onbegrijpelijk dat men dit zo heeft geprogrammeerd. Ik raak er niet aan gewend en schakel ACC vaak uit tijdens inhalen"

Dat herken ik wel en schakel deze bijna ook altijd uit wanneer ik ga inhalen.
    Seat Leon III ST 1.6 TDI DSG7 Style Connected, Full Options

Quote Originally Posted by Polleke View Post
    Een mooi informatief stukje heb je geschreven
    Natuurlijk blijft het jou beleving en zullen anderen er mogelijk anders over denken of ervaren maar dat mag ook.

"Ondanks de veilige optie van Adaptieve Cruise Control, heeft de implementatie van VAG 1 ronduit gevaarlijk fenomeen. Als je op de snelweg een wagen nadert die trager rijdt, dan remt de ACC automatisch af. In druk verkeer steek ik mijn knipperlicht op tijd aan, als indicatie dat ik er tussen wil, maar ik rij dan nog achter de tragere wagen. Op dat moment versnelt de ACC de wagen terug, terwijl ik nog steeds achter die trager rijdende wagen hang en dus dichter nader. Dit geeft een heel onveilig gevoel en onbegrijpelijk dat men dit zo heeft geprogrammeerd. Ik raak er niet aan gewend en schakel ACC vaak uit tijdens inhalen"

Dat herken ik wel en schakel deze bijna ook altijd uit wanneer ik ga inhalen.
    Zeker, mijn mening is even veel of weinig waard dan die van iemand anders
    Ik vraag me af of dat gedrag van die ACC zou aan te passen zijn via OBD?

Zal wel komen omdat ik een diesel heb dan.
    Al valt het motor geluid nog wel mee. Het is vooral het omgevingsgeluid wat ik hoor. Ik rij met de standaard 17” velgen/banden (Xcellence).
    Vriendin rijdt een 3 serie van 8 jaar oud en die is echt stil.
    De Leon is een uitstekende auto maar het geluid in de auto viel mij echt tegen.

Page 1 of 2 12 LastLast