www.carcam.nl
Results 1 to 8 of 8

Thread: [SEAT] [Leon 1P] TSI Inlaat reinigen

[SEAT] [Leon 1P] TSI Inlaat reinigen

Hallo allemaal,

Ik zit al een poosje me in te lezen over inlaatreiniging. Nu mijn auto stationair soms wat licht misfired en bij langere autoritten tussen de 1800 en 3000 toeren soms stottert of kort hapert. Zit ik toch te denken over reiniging van de inlaat.

1.4 TSI +/- 175000km 2009 CAXA motorcode.

Nu heb ik diverse mogelijkheden overwogen en wil eerst het zelf proberen.

https://turbo-sprayer.de.tl/_TFSI-TS...e-cleaning.htm

Nu kun je bij bovenstaande link een setje kopen voor rond de 140 euro. Maar als ik dit zo bekijk moet dit ook prima zelf te fabriceren zijn voor veel minder kosten.

Iemand die hier ervaring mee heeft hier op het forum? Volgens mij wordt er gewoon een ruitenwissermotor gebruikt icm vernevelaar of injector op een x aantal bar.

Iemand die hier zo ervaring mee heeft of weet waar je zon injector/vernevelaar kunt bestellen? Of weet wat voor apparaatje ze ervoor gebruiken? Want die kan ik nu net niet vinden.

Ik neem aan dat er hier meer mensen zijn die tegen dergelijke problemen aanlopen, alvorens grof geschud in te zetten en de inlaat te laten stralen wil ik eerst eens dit proberen. Wellicht kunnen we samen een DIY maken hiervoor alvast bedankt.

Ik kon geen duidelijke nozzle vinden dus het setje maar besteld. Ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen. Mocht iemand in de regio Groningen Drenthe hier ook gebruik van willen maken hoor ik het graag. Zodra ik het setje heb zal ik eens kijken of ik er een diy van kan maken.

Quote Originally Posted by ReinierH View Post
    Ik kon geen duidelijke nozzle vinden dus het setje maar besteld. Ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen. Mocht iemand in de regio Groningen Drenthe hier ook gebruik van willen maken hoor ik het graag. Zodra ik het setje heb zal ik eens kijken of ik er een diy van kan maken.
    Dat zou een welkome aanvulling zijn, die DIY en je bevindingen. Ik hoop dat het effect merkbaar zal zijn, maar ik denk dat je uiteindelijk niet zal ontkomen aan het walnoot-blasten of handmatig verwijderen van de koolaanslag

Ik verwacht eerder dat je probleem elders zit.
    Helaas heb ik atm hetzelfde probleem en ga er morgen weer voor naar de garage. Het vermoeden is dat er ergens een vacuüm lek zit. Is je motorstoring lampje al eens aan gegaan?

Nee geen motorstoringslampjes. Ik vermoed zelf bougies en of bobines. Zodra ik vcds binnen heb zal ik eens naar de foutcode kijken. Grote beurt staat in de planning icm motorspoeling. Ik vermoed zelf de nokkenas versteller voor het tikken bij koude start. Ik ben verder niet super technisch onderlegd.

Senior Member XPtuning's Avatar
    Ik heb ook zoŽn Turbosprayer kitje en al een paar keer gebruikt...opzich lijkt het te werken echter heb ik gemerkt dat als er teveel vacuum is in de inlaat dat er teveel zuigende werking is m.a.w. de motor zuigt dan zelf het reinigings mengsel aan via de nozzle uit het tankje/flesje dat je erbij krijgt. Je verliest dus de controle over het systeem en verzuip je de motor flink, dat kan zeker gevaarlijk zijn.
    Dus pas op, het kan bijv. je hete katalysator beschadigen als er teveel onverbrande benzine inkomt.

Ik heb als oplossing een electrisch aanstuurbaar magneetventiel geplaatst tussen de pomp en de nozzle. Hiermee voorkom je dat er ongecontrolleerd benzine+reiniger in de inlaat komt.

De nozzle komt van een Israelisch fabrikant van gewas(water verneveling) sproeiers etc...
    Slang en koppelingetjes zijn eigenlijk gemaakt voor perslucht, pompje is een waterpompje van alibaba...
    Terugslagklepje van een aquarium.

Ik zou het volgende adviseren, eerst de kleppen laten reinigen bij HBT techniek in Swifterbant en daarna zelf bij houden.
    Bij 175000 zullen de kleppen zeker vies zijn, het inlaatspruit zal zeker vol olie staan door het standaard olie scheider systeem en je gasklep ook zeker vies.
    Dat onregelmatig stationair lopen komt zeker van een vieze gasklep, deze is makkelijk te demonteren en te reinigen met gasklep reiniger, je zal direct verschil merken.

Zie ook: https://www.seat-online.nl/showthrea...tief-Onderhoud
    Last edited by XPtuning; 23-01-2019 at 23:44.
    Exeo ST 1.8TSI (231Pk/364Nm by JD) dual IC - Polo G40 (project)

Quote Originally Posted by XPtuning View Post
    Ik heb ook zoŽn Turbosprayer kitje en al een paar keer gebruikt...opzich lijkt het te werken echter heb ik gemerkt dat als er teveel vacuum is in de inlaat dat er teveel zuigende werking is m.a.w. de motor zuigt dan zelf het reinigings mengsel aan via de nozzle uit het tankje/flesje dat je erbij krijgt. Je verliest dus de controle over het systeem en verzuip je de motor flink, dat kan zeker gevaarlijk zijn.
    Dus pas op, het kan bijv. je hete katalysator beschadigen als er teveel onverbrande benzine inkomt.

Ik heb als oplossing een electrisch aanstuurbaar magneetventiel geplaatst tussen de pomp en de nozzle. Hiermee voorkom je dat er ongecontrolleerd benzine+reiniger in de inlaat komt.

De nozzle komt van een Israelisch fabrikant van gewas(water verneveling) sproeiers etc...
    Slang en koppelingetjes zijn eigenlijk gemaakt voor perslucht, pompje is een waterpompje van alibaba...
    Terugslagklepje van een aquarium.

Ik zou het volgende adviseren, eerst de kleppen laten reinigen bij HBT techniek in Swifterbant en daarna zelf bij houden.
    Bij 175000 zullen de kleppen zeker vies zijn, het inlaatspruit zal zeker vol olie staan door het standaard olie scheider systeem en je gasklep ook zeker vies.
    Dat onregelmatig stationair lopen komt zeker van een vieze gasklep, deze is makkelijk te demonteren en te reinigen met gasklep reiniger, je zal direct verschil merken.

Zie ook: https://www.seat-online.nl/showthrea...tief-Onderhoud
    Als je je inlaat ed goed wil laten reinigen. Zou ik walnut blasting aanraden. Dan weet je zeker dat het schoon is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
    Seat ibiza 6j fr(facelift) 2014 Dvx performance stage 1+ 133pk & 221nm, forge bov,
    Vagcomdordrecht(vcds+vcp)

Hbt techniek is de kommende tijd gesloten. Hij neemt geen werk meer aan.
    Wanneer een droom 4 wielen heeft, heeft hij meestal ook 4 ringen