www.vagtechniek.nl
Results 1 to 10 of 10

Thread: [SEAT] [Leon 5F] autoruit van binnen bevroren

[SEAT] [Leon 5F] autoruit van binnen bevroren

Nu het zo vriest heb ik dit jaar in een keer last van een bevroren binnenkant van de voorruit. Heb ik voorgaande jaren nooit last van gehad. Heeft iemand een idee waar dit vocht vandaan kan komen en wat ik er aan kan doen. Het ijs is lastig te verwijderen en zo lang het nog koud is in de auto slaat de ruit gemakkelijk weer dicht. Ik heb een Leon ST van 2015.

Groet,
    Rob
    Seat Leon ST 1.0 - Estrella Silver - 2015

Had ik gisterochtend ook. Mijne is van januari 2018...
    SEAT LEON ST FR Business Intense 1.4 TSI 110kW/150pk ACT 6H + FULL LED - Boheme Purple - 2018

Volgens mij is dat onvermijdelijk. Al mijn voorgaande auto's (ook niet Seat's) kregen hier op een gegeven moment last van. Bij mijn huidige ST heb ik er nog geen last van gehad, maar ik verwacht dat dit met de jaren ook wel komt.

Bij mijn vorige Leon heb ik op een gegeven moment alle rubbers vervangen en dat heeft het opgelost. Maar dat was best een dure en tijdrovende klus. Wat sowieso helpt is het tijdig conditioneren van je rubbers, niet door de wasstraat gaan en géén antivries-spray gebruiken. Laatstgenoemde bevat methanol (goedkope variant) of isopropanol (duurder maar minder agressief) en tast je rubbers aan waardoor ze poreus worden en vocht doorlaten.

De wasstraat is nog wel de grootste boosdoener wanneer het aan komt op beschadigde/uitgedroogde rubbers, maar ik ben zelf ook te lui om de auto met de hand te wassen...
    "Seat Leon Sport 1.8 20VT '02 ░ JD Stage 2 (250pk, 380Nm)"
    Seat Leon ST Cupra 290 '16 ░ JD Stage 1 (383pk, 522Nm)

Bestel in ieder geval de oud vertrouwde Pingy (vochtvreter). Gaat het om een lekkage dan is het een ander verhaal.
    Asking for thumbs up is really lame. Don´t do it again.
    Thumbs up if you agree!

Hoi. Een oude sok vullen met kattengrit. En dat in je auto leggen. Heb er zelf 2 in liggen. Tis maar een tip!!!!
    Gr Carlo..

Vriend van SEAT-Online Snah's Avatar
    Korte stukjes rijden met natte jas en/of schoenen veroorzaakt dit, met meerdere personen verergert het alleen maar.
    Het vocht in de binnenruimte kan niet weg c.q. natte vloermatten blijven nat en dan is dit het gevolg.
    Being a Petrolhead never gets boring....

Vochtvreters (soort Pingy) bij de so low voor ongeveer een vierde van de prijs kan helpen.
    Wat ook het probleem kan zijn is dat de bak onder de ruitenwissers de afwatering verstopt zit vocht komt dan via de ventilator achter het daschboard terecht , lang eind rijden climaatcontrole op max en raam achter klein kiertje open dat het vocht lekker doorwaait scheelt een berg.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Expert Member Cordoba's Avatar
    Afgelopen dagen hadden heel veel mensen hier last van, ook mensen die dit probleem nooit eerder gehad hebben. Eind vorige week was de lucht erg vochtig, normaal wordt de lucht geleidelijk droger als het gaat vriezen, maar deze keer niet. Daardoor is veel vocht uit de lucht gecondenseerd tegen de binnenkant van autoramen en vervolgens bevroren. Bij mijn auto had ik eerder alleen last dat de ramen aan de buitenkant besloegen, maar maandag had ik ook een boven hoekjevan de voorruit met ijs aan de binnenkant, ondanks dat ik een Pingi in de auto heb liggen. Overigens heeft de Action zo'n ding voor 3-4 euro (onder de merknaam Lafita), en ik geloof bij de Makro zag ik pas ook 1 kg exemplaren van Lafita liggen.
    In de middeleeuwen was er de pest, tegenwoordig hebben we managers.
    Fabiawisser met toebehoren 6,0 l/100km

Bedankt voor alle tips. En ik merk gelukkig dat ik niet de enige ben met dit probleem. Ga snel even een vochtvreter bij de action scoren en hou het even in de gaten. Misschien was de lucht deze keer vochtiger als normaal. Ik rij normaal alleen lange afstanden (meer 100 km). Alleen deze keer hier aan voorafgaand een korte rit gemaakt dus dat zal het vochtprobleem hebben versterkt.
    Seat Leon ST 1.0 - Estrella Silver - 2015

Ik heb het bij vorige auto's ook gehad.
    Je adem bevat vocht en dat slaat neer op de koude voorruit en bevriest.
    Zodra de kachel warmte geeft smelt het weer.
    Kan verdomd irritant zijn. Als je het wil voorkomen auto voorverwarmen. Dan is de ruit niet zo koud en warm interieur kan meer vocht opnemen voor het neerslaat.

Met de Leon nog niet gehad, maar mijn auto staat voortaan binnen voor ik de weg op ga
    LEON FR Dynamic 1.4 TSI 110kW/150pk ACT DSG 2015 -- Navi 5F0