www.carclean.nl
Results 1 to 9 of 9

Thread: [SEAT] [Leon 1P] 2008 1.6 benzine dashboard uitgevallen auto start niet

[SEAT] [Leon 1P] 2008 1.6 benzine dashboard uitgevallen auto start niet

hallo allemaal,

sinds een paar dagen start de auto niet meer. na het draaien van de sleutel in het contact werkt het instrumentenpaneel niet, en ook het LCD van de radio werkt niet.
    startmotor draait en de auto slaat heel kort aan maar omdat de instrumentenpaneel/startonderbreker niet werkt slaat de auto weer gelijk af. welke relais deze aansturen weet ik niet
    zekeringen zijn allemaal goed. (stuk of 15). Binnenverlichting, ventilator werken wel.

wat zou het kunnen zijn? het is wel opmerkelijk dat het na de koude dagen zijn begonnen. met de auto nog laatst vorige week mee gereden en eergisteren dit probleem ontdekt.
    alvast bedankt.

Murat

Zekeringen onder de motorkap, bij de accu, ook nagelopen?
    Leon 1M FR - Showroom || Stage 2 - JD ||

Expert Member Cordoba's Avatar
    15 zekeringen is wel heel weinig, ik ken de 1P niet zo goed maar denk dat je eerder op 40-50 zekeringen uit moet komen. Heb je het ook al eens geprobeerd met de reservesleutel?
    Zo te lezen wordt de sleutel niet herkend, dat kan zijn doordat de leesring niet werkt (kapotte zekering, of gewoon leesring zelf kapot), of een probleem met de ECU of een relais (bijv. X-contact), andere mogelijke oorzaak is kapot chip in de sleutel (dan start ie wel op de reservesleutel).
    In de middeleeuwen was er de pest, tegenwoordig hebben we managers.
    Fabiawisser met toebehoren 6,0 l/100km

vandaag even verder gekeken. bij de accu zit idd nog een verzekeringsdoos, ook deze allemaal nagelopen. zekeringen met 80 of 100A ook die langs deze doos lopen.
    relais kan ik niet checken of het werkt of niet. ik heb gemerkt dat alleen de KM teller/instrumentenpaneel niet werkt. radio werkt wel maar vraagt nu om een code omdat
    ik de accu voor 10 minuten had losgekoppeld. voor de rest werkt alles, interieurlichten, knipperlichten, koplampen, bijrijders airbag lampje, brandstofpomp, radio.
    reserve sleutel heb ik voor de zekerheid geprobeerd, werkt ook niet. niets van de instrumentenpaneel doet het, (wijzers/lampjes) dus start ook de auto niet ivm iststartonderbreker
    die hierin is verwerkt. Wie weet welke relais of zekering het instrumentenpaneel aanstuurt?

ga ik zeker bekijken, ook even de kabel controleren of deze niet los is gekomen, hoewel de kans voor dit klein is. Nu begrijp ik van de vrouw hoe het precies is gelopen:
    toen ze de auto wilde starten week geleden met de kou, wilde de auto niet starten alsof de accu leeg was, na een paar keer een draai te geven stopte de startmotor
    en de lichten gingen van de KM teller definitief uit, ging niet meer aan. iemand enig idee?

Expert Member Cordoba's Avatar
    Ik heb het idee dat de leesring (bij het contactslot) op dezelfde zekering/relais zit, en als het stroomprobleem is opgelost, zal alles weer goed werken.
    Wissel zekering 1 en 21 eens onderling (als het goed is beiden 10A zekeringen).
    Last edited by Cordoba; 27-01-2019 at 16:48.
    In de middeleeuwen was er de pest, tegenwoordig hebben we managers.
    Fabiawisser met toebehoren 6,0 l/100km

Is je contactslot zelf wel oke?
    Voor alle verlagingen bent U welkom in Breda www.vcds-coding.nl Voor al je aanpassingen en coderingen Whatsapp/Tel +31 6 15228709

Gisteren met pijn en moeite de auto in mijn eentje op de oprit geduwd om hier goed naar te kijken. Eenmaal op de oprit met een multimeter bij de hand doe ik de klep van het zekeringhuis open naast het stuur. Het moment dat de klep opengaat begint mijn radio af te spelen, en gaat de instrumentenpaneel aan.Totale verbazing want dit verwacht je niet. (Sleutel zat in het contact en stond aan). Auto start weer en alles werkt prima. Waar het aan lag is mij een raadsel en kan het ook niet meer reproduceren. Voor de zekerheid een paar tikken gegeven aan de zekeringen en relaisrails. Ik ben alweer blij dat het werkt maar had liever geweten wat de oorzaak hiervan was.
    Last edited by kalli; 29-01-2019 at 13:02.