Hallo beste mensen,

Eergister begon ineens mijn voorgloei lampje te knipperen. Even gestopt en de auto aan en uit gezet en weer verder rijden en niks aan de hand, voorgloei lampje ging uit. Vandaag begon hij weer te knipperen. Weer de auto aan en uit gezet en nu kwam het voorgloei lampje weer na een paar km knipperen. Ik was op locatie en dacht ik kijk er straks wel naar. Toen ik later terug kwam bij mijn auto, bleef bij het starten mijn motormanagement lampje branden. Voorgloei lampje bleef weg. Ik ben hem gelijk gaan uitlezen en kwam op deze code uit: P00AF.

Ik dus gelijk zoeken op dit forum naar overeenkomsten met andere. Het gekke is: er is geen overeenkomst met andere. Bij andere lees ik allerlei zaken als inhouden van de motor, stationair dat ie niet lekker loopt etc. Bij mij geen van deze allen. Hij liep op all fronten nog prima, vermogen was nog steeds normaal. Op gerritspeek.nl heb ik dit gevonden als mogelijke oorzaken:
-VacuŁm lek of verminderd vacuŁm
-(N75) defect
-Variabele schoepen van de turbo zitten vast of zijn defect
-(G581) is defect

Ik een beetje op onderzoek uit geweest naar de variabele schoepen van de turbo en las dat je de motor even lekker op zijn donder moeten geven (wanneer hij goed warm is natuurlijk) om roet/deeltjes te verbranden. Ik dat doen dus onderweg naar huis. In mijn woonplaats heb ik ook gelijk bij een auto materialenzaak een diesel engine cleaner in de tank gegooid. Voordat ik de auto op zijn donder ging geven heb ik de melding verwijdert. Sindsdien is de melding ook niet terug gekomen.

Maar wat zou het nou kunnen zijn? Het rare is dus dat ik geen vermogensverlies heb en ik bij mezelf tot de conclusie ben gekomen dat het niet aan de turbo of de vacuŁm ligt. Het lijkt me logisch dat als daar wat mis mee is, dat er dan inderdaad vermogensverlies optreedt.