www.vagtechniek.nl
Results 1 to 5 of 5

Thread: [SEAT] [Ibiza 6J] EPC en ESC/ASR en bandenspanningslampje branden tegelijk??

[SEAT] [Ibiza 6J] EPC en ESC/ASR en bandenspanningslampje branden tegelijk??

Seat ibiza 1.2 TSI '13 met maar 28000km op de teller:

Tijdens een ritje vanavond naar een vriend begon mijn motor na een paar kilometer wat te stotteren bij gas geven, als ik gas gaf dan kreeg ik geen vermogen (turbo kwam er niet in) en begon dus behoorlijk te stotteren. Bij het stoppen bij een stoplicht bleef ie wel mooi rond stationair draaien en sloeg niet af. Op een gegeven moment werd het steeds erger dat stotteren/inhouden en begon ook tegelijkertijd 3 lampjes te branden, de EPC, de ESC/ASR en het bandenspanningslampje. Toen ik bij die vriend aankwam liep de motor ook niet mooi stationair, hij schudde wat en leek op 3 cilinders te lopen oid, maar hij sloeg nog steeds niet af.

Na een uur of 2 verliet ik die vriend hopende dat mijn stotterende Ibiza mij thuis zou brengen; contact aan en nu geen brandende lampjes. Op de autoweg stotterde de auto wel weer als ik gas gaf (bij gelijkblijvende snelheid liep ie wel gewoon goed), maar na een kilometer of 10 kon ik wel weer gewoon goed gasgeven en kwam het turbootjes wel goed er in.

Moet zeggen dat ik de auto zo'n 5 weken niet gebruikt had, maar dat zou niks mogen maken, zeker niet omdat ie altijd binnen in de garage staat.

Iemand dit ook aan de hand gehad, of weet wat die 3 lampjes betekenen als ze alledrie tegelijkertijd gaan branden?

Vriend van SEAT-Online! Odelot's Avatar
    Kapotte bobine. Motor kan ook flink vervuild zijn met zo weinig km’s.
    Showroom - Facebook - Autoweek VAGCOM VCDS HEX-NET Pro

Bedankt Odelot. Maar als de bobine kapot zou zijn, hoe kan het dan dat de auto op het einde van mijn rit gisteren weer reed als vanouds zonder stotteren?

Het leek wel op de traction control (ESC/ASR/TCS, weet het verschil niet precies tussen deze afkortingen) constant ingreep, zo'n gevoel gaf 't.........

Vriend van SEAT-Online! Odelot's Avatar
    Met een haperende bobine kan de motor soms ook normaal lopen. Vaak is het zo dat als je vermogen vraagt de cilinder met kapotte bobine dan weigert.
    Showroom - Facebook - Autoweek VAGCOM VCDS HEX-NET Pro

Vandaag weer een flink stuk gereden, en hij liep weer als vanouds, geen oplichtende lampjes en dergelijke..... Zou het misschien aan wat vervuilde/oude benzine gelegen kunnen hebben aangezien ik zo weinig rijd?