www.carclean.nl
Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 14 of 14

Thread: [SEAT] [Leon 5F] 1.4 TSI Style 2015 verbruik

Vriend van SEAT-Online Snah's Avatar
    Die te kleine afrolomtrek van de winterset draagt alleen maar bij aan een hoger verbruik omdat de motor o.a. bij werkelijke 100 km/u meer toeren draait.
    Being a Petrolhead never gets boring....

Member
    Bovendien telt de auto meer kilometers dan je werkelijk aflegt, dus je dénkt wel het echte verbruik te hebben berekend op basis van liters vs. gereden kms, maar daar zit dus een structurele fout in...
    Seat Leon ST 1.0 TSI - 07/2017

Ik wilde vandaag mijn auto starten en dat ging dus niet. Lampjes brandden wel, portierontgrendeling en radio werken ook, maar er was alleen een geluid te horen dat ik alleen kan omschrijven als tak-tak-tak. Geen ronddraaiende startmotor en de motor wilde niet aanslaan. Dus de wegenwacht erbij. Bleek dat de accu vel te lage spanning had en vervangen moest worden. Dus terug naar de verkoper voor het onder de garantie vervangen van de accu.

En wat blijkt nu?? Het startstop-systeem werkt ineens wel (dus motor slaat dus nu wel af als de auto in z'n vrij staat). Terug in mijn woonplaats ook meteen maar weer volgetankt. En of het nu met de nieuwe accu te maken heeft of niet, het verbruik is ineens sterk gedaald. Heb ruim 300 km gereden, waarvan ongeveer 250 op de snelweg (120-130 km/uur) en het verbruik is nu geen 1;14,7 meer, maar 1:19. En daar word ik dan weer blij van, want dat is zuiniger dan de ingeruilde diesel die ik had. Ook de meldingen in het infotainment-systeem over hoog energiegebruik zijn verdwenen.
    Had het dus kennelijk allemaal te maken met het vermogen van de accu.

Er zit een stekker aan de accu om de auto te vertellen wat de spanning is. Als je die lostrekt werkt het start/stop systeem niet meer omdat de auto niet weet of de accu voldoende vermogen kan leveren voor de startmotor. (Een soort armeluis manier om het start/stop systeem uit te schakelen dus)
    De auto kan hiermee ook bepalen hoe snel de accu geladen kan/moet worden. Ik kan me dus voorstellen dat de accu sneller stuk gaat als dat systeem niet werkt.

Page 2 of 2 FirstFirst 12