www.carcam.nl
Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 32

Thread: [SEAT] [Leon 1M] cupra 2.8 v6 (BDE) slaat niet aan bij warme motor

Thumbs down Update

Quote Originally Posted by XPtuning View Post
    Controleer met VCDS o.i.d. welke cylinder een misfire heeft op dat moment.
    Verwissel dan de bobines tussen twee cylinders(met misfire en goede cylinder) als de misfire verplaatst heb een defecte bobine...misschien zal je dit een paar keer moeten testen.

Hoe zien de bougies eruit, worden ze gauw zwart en vettig?

Koelvloeistof temperatuur kan je uitlezen in als deze aannemelijk is het niet nodig hem te vervangen.

Naast bovenstaande adviezen kan ook je het brandstof filter vervangen, naar 100K+ Km zijn deze zeker smering.
    Daarna een paar keer deze reiniger in de tank doen: https://www.wynns.eu/product/petrol-extreme-cleaner/
    Succes

Edit: Excuus voor het lange wachten wij zijn er mee bezig geweest, het duurt iets langer als verwacht

Wat hebben we gedaan inmiddels:

2 nieuwe pen bobine's, nieuwe bougie's, tempertuursensor vervangen, cleaner in de tank gegooit en...……….. hij loopt nu wel beter maar het probleem is zeer zeker nog niet over.

Wat doet ie nu:

Nog steeds als hierboven, dus het slecht starten en slecht lopen bij warme motor. We hebben de auto aan de computer gehad en de misfire's op de cilinders wisselen nogal.
    De ene keer is het cilinder 3, dan weer cilinder 5 dan weer cilinder 1 ( ondanks de nieuwe penbobine's en de bougie's ). We kwamen erachter dat de laad spanning van de dynamo VER onder de 13 V ligt, eerder richting de 12, 7 a 12,8 V. Alle verlichting in de auto en buiten de auto knippert of flikkert, als de koelfan aanslaat dan is het net of de auto smoort en bijna uit valt. Soms loopt de auto ook 1200 TPM, wij denken dat dit komt door het leeg geraken van de accu en de auto dan spannings verlies wil compenseren door hoger in toeren te gaan draaien. Kan dit ook reden zijn van de "vage" klachten? Ik bedoel, als alle electrische componenten in de auto niet voldoende spanning hebben om te werken dat dan dit soort dingen ontstaan. Het zijn allemaal vage rare klachten waar eigenlijk geen peil op vast te trekken is.

We hebben zelfs zitten twijfelen over de koppakking maar ook hierin zijn de diagnoses vaag...…

*** ik moet nog even een foto uppen ***
    Last edited by innocence; 14-03-2019 at 21:56.

Vriend van SEAT-Online!
    Ik kan als niet-auto monteur natuurlijk niet met grote stelligheid zeggen JA dat is je probleem / veroorzaker. Maar ik denk het van wel!!

Hoe dan ook moet het sowieso opgelost worden, want die laadspanning is veel t laag en kost je straks nog je accu.

Het lijkt mij vooralsnog logisch dat er verband ligt. Immers hebben de bobines / bougies flink veel stroom nodig en heb je nota bene ook nog eens 6 stuks daarvan, die allemaal duizend keer per minuut of een veelvoud daarvan willen vonken. Ik heb wel eens uitgelegd gekregen dat met name bij lage toeren een goede sterke vonk nodig is en dat dit een flinke inspanning van de bobine vereist. Daar heb je natuurlijk best een goede elektrische installatie voor nodig (accu en dynamo)!

Dat de TPM stationair stijgen bij terugvallende spanning klopt volgens mij ook: bij meer toeren per minuut kan een goed werkende dynamo meer of gemakkelijker zijn spanning afgeven. Op een kapotte dynamo zal die ingreep misschien niet zoveel uitwerking meer hebben; die loopt immers al op zn laatste benen.
    Last edited by turboturbo; 16-03-2019 at 13:58.

Nieuwe dynamo erin, opnieuw checken.. Laadspanning moet met draaiende motor rond de 14.2/14.4 volt zijn

Senior Member XPtuning's Avatar
    Kan je bij een dynamo de borstels en spanningsregelaar vervangen op een 1M?
    Exeo ST 1.8TSI (231Pk/364Nm by JD) dual IC - Polo G40 (project)

O.k, de nieuwe dynamo ligt klaar MAAAAR heeft iemand van hier ervaring hoe deze te vervangen onder zo'n bomvolle motorkap? kan dit vanaf onder of moet het front naar voren?

Wat zegt men hier van het idee dat het de koppakking zou kunnen zijn?
    Ik zal morgen even wat foto's en misschien een filmpje maken van het probleem, misschien dat het dan duidelijk word..

Dynamo vervangen is een leuk klusje idd...
    Hier een filmpje(een Golf mk4 v6, maar is zowat hetzelfde): https://www.youtube.com/watch?v=ELbGcSuMvZY

Vriend van Seat-Online nd-photo.nl's Avatar
    Als er iets met de koppakking zou zijn, dan zou ik ook lekkage bij de olie/kvs verwachten. Heb je toevallig al een compressietest uitgevoerd? Dit zou je ook veel moeten kunnen vertellen over de staat van de cilinders/blok.

Alles bij elkaar genomen zou ik ook de dynamo/accu verwachten, die laadspanning klopt idd niet. Daar zou ik iig mee beginnen

Unhappy

Nou, de dynamo vervangen, ik ben op me gevoel afgegaan en heb deze onderlangs eronderuit kunnen krijgen, klusje was met ongeveer een uurtje gedaan ( met de nodige koffie en storingsdienst oproepen ). De laad spanning is nu goed!! schommelt ergens tussen de 14.2 en 14.4, het exacte moet ik nog meten want mijn multimeter ging dood tijdens het meten (batterij leeg). Het vreemde is dat ik IN de auto nog steeds last heb van knipperende verlichting als ik het electrische circuit extra belast bijvoorbeeld:
    de auto draait stationair zonder verlichting/verwarming o.i.d en ik zet me lampen aan en de airco, dan zie je dus in de verlichting van je instrumenten paneel en je airco bedienings paneel de verlichting verzwakken en weer sterker branden... **** zucht **** dit deed de auto al voor de nieuwe dynamo en moet zeggen dat het niet meer zo erg is als met de kapotte dynamo maar toch.. het klopt niet.

Om even terug te komen op het idee van een vriend van mij die automonteur is... Hij zei de eerste keer dat ik het 'm vroeg dat het de koppakking was. wat is een juiste diagnose voor een kapotte koppakking? compressie test? Het koelwater is helder en schoon. de uitlaat rookt niet overmatig wit of vochtig. Het enige wat ik heb zijn harde koelwaterslangen, maar ook niet altijd. kan iemand mij in het kort uitleggen wat er gebeurt als de slangen hard worden? en hoe dit zich uit in het gedrag van de auto?

Ik ga vandaag weer met de auto bezig, kan ik een filmpje uploaden op dit forum?
    btw, iedereen die dit leest en reageert super bedankt. Wil deze auto graag behouden maar ik vrees zelf het ergste.....

Vriend van Seat-Online nd-photo.nl's Avatar
    -Is de accu nog goed?
    -Ik zou voor de zekerheid een compressietest laten uitvoeren
    -Rubberen slangen worden hard (en broos) over tijd, de warmte van de koelslangen zal deze waarschijnlijk (tijdelijk) weer zachter maken.
    -Filmpje uploaden: youtube

Vriend van SEAT-Online Snah's Avatar
    Oh, en wellicht je massa verbinding van het elektrisch circuit eens checken want als die slecht is dan zijn dit soort verschijnselen ook te verwachten.
    Last edited by Snah; Yesterday at 12:51.
    Being a Petrolhead never gets boring....

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast