www.lowering.nl
Results 1 to 10 of 10

Thread: [SEAT] [Leon 1P] Cupra R chiptinung Stage 2

[SEAT] [Leon 1P] Cupra R chiptinung Stage 2

Hierboven de grafiek van mijn kuurtje bij DVX Willebroek november vorig jaar.

Ter info: de auto had bij de eerste (stock) run reeds 278 pk ipv de 'te verwachten' 265. Vermoedelijk was de air intake en de 3" downpipe plus sportkat de oorzaak van het vrij hoge aantal standaard paardjes.

Ik heb bewust een tijdje gewacht met ervaring posten totdat ik er een tijdje mee had rondgereden.
    Algemeen zeer tevreden (kan ook niet anders) veel vinniger, veel sneller, veel meer extra punch in de rug bij het optrekken.

Echter toch twee 'minpunten' te melden waar ik voor het tunen niet bij had stilgestaan.

Ten eerste, 470 Nm is toch wat veel om weg te krijgen via de voorwielen. Knijpen in de eerste 2 vitessen was misschien beter geweest.
    (Hoewel ik bij kouder weer, met mijn zomerbanden, ook in de hogere vitessen nog wielspin kan hebben)

Ten tweede, iets waar ik mij niet goed over had geïnformeerd: de standaard koppeling kan NIET overweg met dit enorme vermogen!!
    Tussen de 3500-4500 toeren slipt de koppeling bij volgas optrekken even een beetje door. Vanaf die 4500 'herpakt' de koppeling zich en is het toerental terug normaal.
    Na opzoekwerk op dit en andere forums blijkt dat een standaard koppeling niet meer dan 450 Nm aan te kunnen.
    Op de grafiek is dit fenomeen ook af te leiden, aangezien het stuk boven 450 tot 470 Nm zich inderdaad bij 3500-4500 situeert.
    Ik had eerst schrik dat de koppeling kapot was maar de simpele koppelingtest (70 km/u in 6de en plankgas) stelde mij gerust.
    De koppeling gaf geen krimp.

Soit, bij een gedoseerd gebruik van het gaspedaal kan ik toch nog deftig optrekken zonder doorslippen.
    Het plaatsen van een Sachs of Luk koppeling zal op termijn moeten.
    Al zal ik dit zelf niet meer doen want de Cupra R gaat binnenkort in de verkoop wegens aankoop spiksplintergloednieuwe Ateca

Hieronder nog een foto van mijn intake.
    Op het Engelse GTI forum heb ik info gevonden hoe de originele cover met de ingebouwde luchtfilter toch nog geplaatst kan worden in combinatie met een air intake.
    Ik wou koste wat kost de originele cover (of een andere, custom made cover) op het blok in verband met de water afloop van de motorkap.

Als de foto's niet zichtbaar zijn, gelieve berichtje te sturen.
    Ik heb het nu via imgbb.com gedaan.
    Mijn posten van vorig jaar heb ik via iets anders gedaan maar ik heb geen flauw idee hoe ik dat toen gefikst heb.
    Last edited by RoadRunnerRik; 04-03-2019 at 17:51. Reason: fotos zichtbaar gemaakt

OK, de foto's zijn blijkbaar enkel zichtbaar als de link effectief wordt aangeklikt? Spijtig.

Heb je post even aangepast zodat de foto's zichtbaar zijn.
    Leon 1M FR - Showroom || Stage 2 - JD ||

Dit is de stock run met de Stage 2.

En ik snap ondertussen blijkbaar ook hoe de foto's zichtbaar kunnen gepost worden
    Last edited by BJF005; 04-03-2019 at 17:56.

Vriend van Seat-Online nd-photo.nl's Avatar
    Bedankt voor het delen van je ervaring! Ik vind persoonlijk dat de tuner rekening moet houden met de omstandigheden van de auto, maar blijkbaar heeft de koppeling zich goed gehouden tijdens het afstellen en is hij daarom zo afgesteld.

Heb je nog verder plannen met de Ateca? Sowieso chipkuurtje denk ik of niet ?

Op de site van DVX stond bij de stage 2 info dat de tuning 'boven de limiet van bepaalde onderdelen' ging en dat de eigenaar zich daar bewust van moest zijn.
    Omdat ik zelf de hardware inlaat/uitlaat had verzorgd en de red tops en de diverter valve enzovoort, denk ik dat DVX er vanuit ging dat ik heel goed op de hoogte was van wat de stage 2 inhield voor ophanging remmen koppeling e.d.
    Op zich houdt de koppeling zich prima, enkel het stukje tussen 3500-4500 slipt hij even door.

Ik ga in elk geval de kost voor een Sachs niet meer doen. De prijs ligt zo te horen tussen 1200-1600 euro dus ik hou liever wat marge qua prijs onderhandeling achter de hand bij de verkoop in april van de Cupra.

De Ateca krijgt inderdaad een kuurtje maar voorlopig is het blijkbaar nog wachten tot de ea211 evo motor gechipt kan worden.
    Bij alle tuners staat deze nog 'in ontwikkeling' dus wachten maar. En de motor eerst rustig inrijden

Oh ja, een DSG programmatie ga ik misschien ook nog doen.
    Blijkbaar komt dat de responstijd, schakelgedrag, comfort en niet in het minst de levensduur ten goede!

Was inderdaad bekend dat de standaard koppeling het niet lang houdt met meer dan 450 Nm. JD programmeert overigens standaard een koppelbegrenzing in de software in versnelling 1 en 2.

Voor een 5F Cupra zit die er ook standaard in echter kun je die volledig uitschakelen met de ESP op sport. Ik heb o.a. voor een DSG gekozen omdat die meer dan 500 Nm aankan indien de bak software ook aangepast wordt, in mijn geval 518 Nm en geen slip waar te nemen!!
    Leon Cupra 280 | 5d | JD stage 1+ | DSG | VWR intake | 290 uitlaat | Bucketseats | Side skirts | Clubsport S brakes | Spacers | 18"Motec | MPSS |

Vriend van Seat-Online nd-photo.nl's Avatar
    Ah kijk, word dus al voor gewaarschuwd. Dan ligt de schuld bij jezelf Het zou netjes zijn om het te vermelden bij het verkopen, maar dat moet jij helemaal zelf weten uiteraard. Bij koppeling wisselen zit je idd met dat soort prijzen ja.

Niemand die een auto verkoopt is 100% eerlijk, zo is het ook weer. Succes alvast met de Ateca !

Uiteraard wordt dit vermeld bij de verkoop van de auto!
    Deze info zal zelfs mee in het zoekertje vermeld worden.
    Als ik het zou willen verzwijgen dan had ik het ook niet op dit forum vermeld toch?