www.carclean.nl
Results 1 to 9 of 9

Thread: [SEAT] [Leon 1P] olie lekkage bij tandempomp

[SEAT] [Leon 1P] olie lekkage bij tandempomp

Onlangs bij de oliewissel zag ik dat de Leon (BKC, 1.9, 2006, net 4 ton gelopen) last heeft van olie lekkage / zweten bij de tandempomp, onderkant van het blok is het ook vochtig van de olie (komt niet door de oliewissel).

Ik heb 30K geleden dieselfilter vervangen, deze was niet besmeurd met olie of zwart / smerig (ga morgen even dit filter controleren).
    Qua rij eigenschappen merk ik geen verschil, geen hikken of stoten bij het rijden / schakelen of optrekken.
    In de auto en onder de motorkap is er geen dieselgeur te bespeuren.
    Bij de koppakking zit ook over de gehele breedte olie. Kan het ook een lekke koppakking wezen, mijn koelvloeistof is schoon ?.
    Misschien heeft de olie zich verspreid door de rijwind over de breedte van het blok.

Onderstaande pomp zit in deze auto, de aanslag van de olie zit hem met name links onderin. Wat gaat er door die 2 gaatjes, is dat olie of diesel?

3 weken geleden terug gekomen van weekje Oostenrijk, hebben heen en terug aan 1 stuk doorgereden (9 uur heen en 10 uur terug). Misschien dat dat invloed gehad kan hebben en de lekkage heeft versneld.

Heb bij thuiskomst even deksel van dieselfilter los gehaald en foto gemaakt. Alles ziet er schoon uit en heeft een heldere kleur
    Verwachting is dan ook, dat de pomp geen interne lekkages heeft (olie bij de diesel / diesel bij de olie).

De werkwijze waar ik aan zit te denken is het demonteren van de pomp. Kan dan alle viezigheid schoonmaken en zorgen dat de nieuwe pakking goed aansluit.
    Weet niet hoeveel ruimte je hebt, zonder het los halen / demonteren van alle slangen.

Als je filter zwart van de olie is, of je oude filter was. Dan was idd je pomp aan vervanging toe.
    Nu moet een nieuwe pakking voldoende zijn. Er is wel wat ruimte als je de pomp zo los haalt, maar het houd niet over. Bij terug montage even opletten dat het aandrijf wieltje, om het zo maar te noemen, goed er in past. De pomp moet helemaal vlak tegen de kop liggen, dan pas vast draaien.
    Seat Leon Topsport 1.8t 2002 - JD Stage 2 255.9 pk & 364.2 nm - Cobra Non-Resonated - Cupra Recaro's - S8

Quote Originally Posted by Jerroenntje View Post
    Als je filter zwart van de olie is, of je oude filter was. Dan was idd je pomp aan vervanging toe.
    Nu moet een nieuwe pakking voldoende zijn. Er is wel wat ruimte als je de pomp zo los haalt, maar het houd niet over. Bij terug montage even opletten dat het aandrijf wieltje, om het zo maar te noemen, goed er in past. De pomp moet helemaal vlak tegen de kop liggen, dan pas vast draaien.
    Bedankt je reactie Jeroen. De ruimte is inderdaad erg beperkt, daarom de pomp maar gedemonteerd. Het wieltjes / aandrijving puntje had ik de drama verhalen al van gelezen op andere forums, goed punt !.

Vandaag (tussen de buien door) bezig geweest met vervangen van de pakking, maar eindigde bij het vastdraaien van 1 bout
    Bij het aandraaien van de tweede bout, voelde ik nog steeds niet dezelfde weerstand van het vast draaien zoals wel bij de eerste. Resultaat was dan ook knak .
    Omdat het thermostaathuis (ook zonder de slangen aangesloten) zwaar in de weg zit om de bout te verwijderen, uiteindelijk besloten om deze dan maar te verwijderen. Toen tang er op en draaien maar.

Bij de tandempomp zit er speling op de aansluiting van de vacuŁm, dit hoort niet.

Omdat de prijs van deze pompen hoog zijn (internet iets van €280 euro) en de pomp intern niet lekt, zit ik er aan te denken om gebruik te maken van epoxy aluminium (bijvoorbeeld Loctite 3455 Kneedbaar Aluminium). Een nieuwe pomp kan altijd nog mocht het niet het gewenste resultaat hebben.

Maandag ga ik weer een nieuwe pakking voor de tandempomp bestellen en ook gelijk de pakking voor het thermostaathuis.
    Misschien dat beide pakkingen nog wel geschikt zijn om te gebruiken, maar voor die €20 euro wil ik niet het risico lopen.
    Last edited by jeroen30jr; 09-03-2019 at 20:56.

Vanmiddag Bison Kombi Metaal bij de Hornbach gehaald.
    Locatie probleem schoon gemaakt, licht opgeschuurd, ontvet en verdere instructies opgevolgd.

upload photos

Duurt 10 uurtjes voordat de epoxy volledig uitgehard is. Ga nu dan ook nog niet voelen of het nu vast zit (luchtdicht), ga daar wel vanuit.
    Maandag de pakkingen dus bestellen en de weersvoorspellingen in de gaten houden om alles terug te bouwen.

Vanmorgen alles terug gebouwd en eerst alle storingen gereset d.m.v. VCDS.
    Auto wilde niet gelijk starten, duurde lange tijd voor dat die aansloeg. Niet gek, lucht en gebrek aan diesel in leidingen en tandempomp. Na elke 6 seconden starten even minuutje gewacht, zodat de startmotor niet teveel op zijn donder zou krijgen.
    Uiteindelijk sloeg de motor aan en spinde weer zoals een tevreden kat

Het rempedaal voelt nu harder aan dan voorheen, blijkbaar zat er al een lange tijd een vacuŁm lek in dit systeem.

Voor mijn gevoel moet de zwarte dop op de vacuumaansluiting van de tandempomp er verder op, maar dit wil niet verder. Het zwarte rubber wat deze dop vergrendeld stroopt ook op naar beneden bij het verder aandrukken.
    Ik hou deze aansluiting in de gaten, mocht ik afwijkingen zien of merken qua remvermogen, verder uitzoeken.

Komende dagen hou ik alles in de gaten qua lekkages of andere dingen.

Vriend van SEAT-Online!
    Pfff dit lijkt best een ingewikkelde klus. Mooi gedocumenteerd zo 💪🏼

Mooi opgelost zo!
    Seat Leon Topsport 1.8t 2002 - JD Stage 2 255.9 pk & 364.2 nm - Cobra Non-Resonated - Cupra Recaro's - S8

Niet echt een ingewikkelde klus, als je je goed kunt redden met technisch lego, dan moet dit ook lukken
    Ben benieuwd of deze oplossing ook de vacuŁm goed houdt.

Inmiddels is de Leon voor de APK geweest en met vlag en wimpel doorheen gekomen. Ben beetje aan het rondneuzen voor een USB endoscoop voor het bekijken qua lekkages. Iemand ervaring met zoiets?