www.vagtechniek.nl
Results 1 to 10 of 10

Thread: [SEAT] [Ateca KH] Ateca 1.5 DSG als caravantrekker

[SEAT] [Ateca KH] Ateca 1.5 DSG als caravantrekker

Wie heeft er ervaring met de 1.5 DSG7 als caravantrekker? Graag de + maar zeker de -

Vriend van SEAT-Online! Fura's Avatar
    Je kan je combinatie ook hier 'door laten rekenen' https://caravantrekker.nl/index.php
    Ex Leon ST 1.8 TSI FR DSG 2015. Nu: Ateca 2.0 TSI FR DSG 2018 / Toledo V5 20V Executive 2003 / Ronda P 1.2 GL 1985 / Alfa Romeo Spider 2.0 1986 / Alfa Romeo Spider 3.0 V6 1998

Member
    Quote Originally Posted by Fura View Post
    Je kan je combinatie ook hier 'door laten rekenen' https://caravantrekker.nl/index.php
    Die site berekent vooral op basis van de gewichten etc. of de zaak theoretisch in orde is.

Dat is op zich een goede eerste stap, maar daarmee heb je nog geen praktische ervaringen waarin de rijeigenschappen zijn meegewogen. En dat kan nog wel eens onverwacht uitpakken door meer of minder slappe vering, schokbrekers en zo.
    Op het Skodaforum lees ik bv. nogal uiteenlopende berichten over de Karoq - niet iedereen is even enthousiast over deze auto als caravantrekker.
    Seat Leon ST 1.0 TSI - 07/2017

Quote Originally Posted by Canon-Eye View Post
    Die site berekent vooral op basis van de gewichten etc. of de zaak theoretisch in orde is.

Dat is op zich een goede eerste stap, maar daarmee heb je nog geen praktische ervaringen waarin de rijeigenschappen zijn meegewogen. En dat kan nog wel eens onverwacht uitpakken door meer of minder slappe vering, schokbrekers en zo.
    Op het Skodaforum lees ik bv. nogal uiteenlopende berichten over de Karoq - niet iedereen is even enthousiast over deze auto als caravantrekker.
    Als de 1.5 TSI met zelfde onderstel als de 1.4 is uitgerust dan zou ik me niet te druk maken over wat de auto kan en doet.
    Ik heb met de 1.4 al heel wat KMS gemaakt in NL, door DE en Orijk naar KroatiŽ. Geen berg tegen gekomen wat betreft weerstand of tegenvallende wegligging. En die bergen waren er uiteraard wel.
    Wel zeg ik je moet niet boven de 100 p/u komen daar is de auto te ligt voor.
    Mijn caravan is 1500 kg beladen overigens. Die motor heeft gewoon een geweldig koppel.
    Tipje: zet hem met rijden op snelweg in E in combi met ACC en DSG bak. Schakelen doet ie dan prettiger.
    Last edited by Taes Ocarrat; 08-03-2019 at 18:37.
    Voorheen Opel gereden: Kadett, Manta, Astra, Vectra 3x en Insignia Cosmo. nu SEAT Ateca 1.4 TSI met DSG.

Member
    Ter aanvulling / precisering van mijn post #3: er werd over de Karoq nogal geklaagd wegens zwabberig weggedrag.
    Het ging dus niet over (on)voldoende power of zo.
    Seat Leon ST 1.0 TSI - 07/2017

Vriend van SEAT-Online! Fura's Avatar
    Rij zelf met een 2.0TSI met 1200 kg (leeggewicht) aan de haak.
    Vond de combinatie stabieler dan met m'n vorige auto (Leon 1.8TSI ST)
    Met name het 'zuigende effect) als je door een touringcar ingehaald wordt, was aanzienlijk minder.
    Verder waren inhaalacties van vrachtwagen, waarbij de snelheid tot ongeveer 120km/u opliep probleemloos uit te voeren.
    Mijn ervaring: een uitstekende caravantrekker met in mijn geval meer dan voldoende reserves!
    Ex Leon ST 1.8 TSI FR DSG 2015. Nu: Ateca 2.0 TSI FR DSG 2018 / Toledo V5 20V Executive 2003 / Ronda P 1.2 GL 1985 / Alfa Romeo Spider 2.0 1986 / Alfa Romeo Spider 3.0 V6 1998

Vriend van SEAT-Online! vdmeddy's Avatar
    Quote Originally Posted by Fura View Post
    Mijn ervaring: een uitstekende caravantrekker met in mijn geval meer dan voldoende reserves!
    Mede dankzij de 4motion
    Seat Ibiza 6P 1.4 ACT 2017 Technick grey en een Opel Corsa Easytronic 2001

Quote Originally Posted by Canon-Eye View Post
    Ter aanvulling / precisering van mijn post #3: er werd over de Karoq nogal geklaagd wegens zwabberig weggedrag.
    Het ging dus niet over (on)voldoende power of zo.
    Dat zwabberige gedrag onderken in ook. Zoals ik aangaf let op je snelheid. Dalend op snelwegen houd ik hem soms zelfs op 90. Het onderstel is niet wat ik gewend was evenals het gewicht. De auto is tevens vrij licht. Nadeeltje met zo’n hoog toegestaan trekgewicht. Verder ben ik nog nooit zo tevreden geweest als trekker. Echt een aanrader !
    Voorheen Opel gereden: Kadett, Manta, Astra, Vectra 3x en Insignia Cosmo. nu SEAT Ateca 1.4 TSI met DSG.

Senior Member XPtuning's Avatar
    Mogelijk dat een ander merk+type+diameter band monteren een ander(beter) resultaat geeft.

Misschien dat jullie de wiel+band maat kunnen vergelijken.
    Exeo ST 1.8TSI (231Pk/364Nm by JD) dual IC - Polo G40 (project)

Quote Originally Posted by XPtuning View Post
    Mogelijk dat een ander merk+type+diameter band monteren een ander(beter) resultaat geeft.

Misschien dat jullie de wiel+band maat kunnen vergelijken.
    Ik heb de 215/50/18 eronder liggen. Lager profiel zou nog beter moeten zijn maar vind ik niet echt nodig. Bovendien vind ik daar persoonlijk weer een nadeel aan zitten bij de SEAT vanwege het doorgeven van geluiden en trillingen naar interieur.
    Met vorige auto geen last van beter onderstel en gaan starre achteras.