www.lowering.nl
Page 6 of 6 FirstFirst ... 456
Results 51 to 60 of 60

Thread: [SEAT] [Leon 5F] Kachel blijft lauw

@j00st kachelradiateur (in middenconsole) heb ik al laten vervangen.

De sensor wilde ik omwisselen alleen ik kan die aan de passagiers kant niet vinden. Die dit niet achter het klepje bij de deur stijlen, volgens mij moet ik het handschoenenkastje uit bouwen?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Quote Originally Posted by Ethane View Post
    Hoezo nog een keer spoelen? Een nieuwe radiateur hoef je niet te spoelen toch?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
    Had na 4 week weer bruine drap erin nu na 10k km alles nog mooi roze.

Quote Originally Posted by Ethane View Post
    @j00st kachelradiateur (in middenconsole) heb ik al laten vervangen.

De sensor wilde ik omwisselen alleen ik kan die aan de passagiers kant niet vinden. Die dit niet achter het klepje bij de deur stijlen, volgens mij moet ik het handschoenenkastje uit bouwen?
    Bij mijn Leon 5F zit er achter het rooster uiterst links en uiterst rechts in het dashbord een temperatuursensor welke identiek zijn. Deze heb ik eens omgewisseld toen bij mij de passagierskant alleen nog lauwe lucht blies.

Voor degene die willen zien hoe zo'n warmtewisselaar / kachelradiateur eruit ziet als die verstopt zit, hierbij een filmpje van Autodoktoren bij een golf 7 met hetzelfde probleem:

https://youtu.be/czynDjBUunk?t=1366

Zoals er ook aangegeven wordt kan het ook dit ook het gevolg zijn van onjuiste koelvloeistof gebruiken.

Lijkt erop dat ik nu ook problemen met de kachelradiator heb. Afgelopen vrijdag stond het koelvloeistofpeil op max. en twee dagen later ineens een halve liter verdwenen (expansievat leeg). Het viel me toen ook op dat het kouder dan normaal in het interieur was. Vervolgens bijgevuld en naar de garage gereden. Daar hebben ze gecontroleerd op uitwendige lekkage en het systeem onder druk gezet, maar niks gevonden. Kachel leek het toen ook weer te doen. Het advies was in de gaten houden. Dat ging 300 km goed, maar vandaag bij een tankbeurt rook ik al koelvloeistof. Motorkap open en damp uit het expansievat. Peil stond nog boven max. Thuis aangekomen (7 km vanaf tankstation) peil gedaald tot onder minimum. Kachel getest op HI (op dat moment KV 90 graden en olie 96 graden), maar alleen maar koude lucht. Dus morgen maar terug naar de garage. Herkennen jullie ook de plotselinge daling van het KV peil?
    Ex Toledo TDI 110 Sport 2001 Magicblack / Ex Altea FR TDI 2007 Lunagrijs / Leon ST FR Dynamic TDI 184 2015 Pirineosgrijs

Quote Originally Posted by tbest View Post
    Lijkt erop dat ik nu ook problemen met de kachelradiator heb. Afgelopen vrijdag stond het koelvloeistofpeil op max. en twee dagen later ineens een halve liter verdwenen (expansievat leeg). Het viel me toen ook op dat het kouder dan normaal in het interieur was. Vervolgens bijgevuld en naar de garage gereden. Daar hebben ze gecontroleerd op uitwendige lekkage en het systeem onder druk gezet, maar niks gevonden. Kachel leek het toen ook weer te doen. Het advies was in de gaten houden. Dat ging 300 km goed, maar vandaag bij een tankbeurt rook ik al koelvloeistof. Motorkap open en damp uit het expansievat. Peil stond nog boven max. Thuis aangekomen (7 km vanaf tankstation) peil gedaald tot onder minimum. Kachel getest op HI (op dat moment KV 90 graden en olie 96 graden), maar alleen maar koude lucht. Dus morgen maar terug naar de garage. Herkennen jullie ook de plotselinge daling van het KV peil?
    Had ik ook op vakantie kachel aan in zuid Duitland vorig jaar 17 graad jaar ervoor 39 graad vrouwtje begon te zeuren kan de kachel aan geen verwarming savonds gekeken vloeistof op peil smorgens bijna leeg en bruine kleur bij gevuld en hele vakantie geen last gehad. Alleen geen verwarming. Als je her en der leest gooit hij alleen de koelvloeistof eruit als je regenereert (diesel) dan gaat de temperatuur van je koelvloeistof omhoog bij de egr klep en als de kachel verstopt zit circuleert de warme koelvloeistof ergens anders langs en ontstaat er hoge druk in het systeem en wordt de koelvloeistof uit het exspansievat overdruk ventiel gegooid. Btw Koelvloeistof hoeft niet altijd bruin te zijn. Weet niet hoe vaak je auto regenereert de mijne om de 600 km ongeveer sommige doen het ook om de 300 km dus kan best zijn dat dat het probleem bij de jouwe is. ik heb een bluetooth obd dongle die ik verbind met de telefoon via app vag dpf kun je dan zien hoe vaak hij regenereert.
    Last edited by kamei; 06-03-2020 at 13:53.

@Kamei, bedankt voor je toelichting. Garage heeft zo'n beetje alle testprocedures doorlopen en niks kunnen vinden. Kachel doorgespoeld en alles brandschoon. Ze hebben er wel een of ander goedje ingedaan om kleine lekkages te kunnen verhelpen en op mijn verzoek een andere dop op het expansievat gezet. De mogelijke relatie met regenereren is een interessante. Daar had ikzelf en ook de dealer nog niet aan gedacht. Ik heb de auto nu weer terug en ga het in de gaten houden. Weet niet precies het interval bij mij, want tijdens het rijden valt een regeneratie niet meer op in tegenstelling tot mijn vorige auto waarbij je dan lichte schokken voelde. Merk het nu alleen aan het verhoogd stationair toerental als hij bij aankomst nog niet uitgeregenereerd is. Maar ik neem dat de dealer wel kan uitlezen wanneer de laatste regeneratie is geweest? Kan het dan ook een lekkende EGR koeler zijn?
    Last edited by tbest; 06-03-2020 at 21:34.
    Ex Toledo TDI 110 Sport 2001 Magicblack / Ex Altea FR TDI 2007 Lunagrijs / Leon ST FR Dynamic TDI 184 2015 Pirineosgrijs

Egr weet ik zo niet ik had witte vlekken van de koelvloeistof rondom expansievat een tegen mijn motorkap zitten. De kachel radiator hoeft natuurlijk ook niet helemaal dicht te zitten. Bij egr lekkage zou je volgens mij niks ruiken dit verbrand verdampt op de hete uitlaat. Wat je kan doen is als je merkt dat je regeneert even stoppen en motorkap open doen kijken of je expansievat lekt. Maar dit hangt er vilgens mij ook weer vanaf of je rustig gereden hebt met de auto of deze goed en lang over de snelweg gebruikt hebt. Ik had dit na een lange rit op de autobahn met 170 180 km per uur.
    Last edited by kamei; 07-03-2020 at 14:25.

Vorige week hield de kachel er helemaal mee op met van het weekend een kleine opleving alleen aan de bestuurderskant, maar niet echt heet op de hoogste stand. Auto staat nu weer bij de dealer en de diagnose is defecte stelmotor + onvoldoende opbrengst kachelradiator. Beide worden morgen vervangen. Nu las ik over een coulanceregeling mbt de kachelradiator. Kent iemand de details hiervan vwb leeftijd en kilometerstand?

Gisteren de auto opgehaald en de kachel blaast nu echt warme lucht met geen verschil meer tussen links en rechts. Hopelijk is nu ook het plotselinge verlies van koelvloeistof verleden tijd.

@Ethane: het verschil in temp. tussen links en rechts was bij mij opgelost door het vervangen van de stelmotor.

Page 6 of 6 FirstFirst ... 456