www.carclean.nl
Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 19 of 19

Thread: [SEAT] [Leon 5F] 1.0 DSG reageerd traag op gasgeven tijdens wegrijden

Vriend van SEAT-Online Snah's Avatar
    DQ200 kwaal (Dsg7)
    Being a Petrolhead never gets boring....

Toch maar eens informeren bij VAG of JD...

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Als ik heel eerlijk mag zijn is de DSG gewoon een achterhaald budget concept (geautomatiseerde handbak) welke verbleekt bij een moderne ZF automaat. Die schakelen beduidend soepeler en sneller. De DSG komt alleen tot zijn recht bij sprintjes, maar die doe je natuurlijk niet dagelijks.
    "Seat Leon Sport 1.8 20VT '02 ░ JD Stage 1 (250pk, 380Nm)"
    Seat Leon ST Cupra 290 '16 ░ JD Stage 1 (383pk, 522Nm)

Dan toch maar eens lezen wat het verschil tussen een handbak en een dsg bak is en dan met name de dq250 of sterkere uitvoeringen. Het enige nadeel is het wat hogere gewicht maar voor de rest kwa constructie niet met een handbak te vergelijken, echt niet. En ze zijn beresterk en de meeste topmerken met super cars zijn er al op overgestapt zoals Ferrari en dat doen ze echt niet als het een veredelde handbak zou zijn.

Ik bracht het natuurlijk wat ongenuanceerd (zoals jullie van mij gewend zijn), maar het punt dat ik wilde maken is dat DSG in vergelijking tot de ZF bakken ondermaats presteert, zowel in reactietijd als comfort. Tot nu toe hoor ik werkelijk van iedereen die overstapt van BWM naar VAG hetzelfde; de automaat (DGS) twijfelt te veel en is niet consequent.

Daarbij is DSG sequentieel en ZF niet. Iets wat ook bijdraagt aan het schakel comfort.

Recent heeft een vriend van mij de overstap gemaakt van een BWM 430i naar een Audi S3 en ook hij ervaart de DSG als een stap terug.

PS. Als ik mij niet vergis gebruikt Audi in de duurdere uitvoeringen zelf ook een ZF bak (Audi RS 6, Audi SQ7) dus daar zullen ze wel een goede reden voor hebben.
    Last edited by boolean; 02-04-2019 at 00:15.

Sequentieele transmissie is heel iets anders als een dsg en een hydraulische automaat met Koppel omvormer, schakelen net zo snel als een dsg eventueel met flippers achter het stuur en worden voornamelijk gebruikt in de racesport maar zijn stuk lichter zoals die van Xtrac maar grootste voordeel is dat ze minder wegen.
    In de huidige Ferrari challenge en Porsche supercup rijden ze met dsg bakken of hoe die fabrikanten ze ook noemen.

https://carbuzz.com/news/top-5-cars-...-transmissions
    Last edited by Snah; 02-04-2019 at 09:54.

Met sequentieel bedoel ik dat de bak ALTIJD de versnellingen in volgorde doorloopt. Ook als je bij 80km/u stopt met accelereren, gaat hij netjes van 4 naar 5 naar 6 en (eventueel) 7. Bij terugschakelen gebeurt er hetzelfde maar dan omgekeerd.

Bij een ZF bak is dit niet het geval, ook niet bij de dual clutch varianten (die maakt ZF namelijk ook).

Vandaar mijn punt dat een ZF bak veel fijner rijdt dan een DSG. Lees bovendien dit artikel maar eens: BMW M claims dual-clutch and manual transmissions could soon be gone

Ik ervaar dit ook met mijn Ibiza met DSG7, vooral wanneer je bij een rotonde of in de file weer optrekt wil tie soms nogal een flinke stoot geven ipv rustig weg te rijden.

Zo te lezen moet ik er maar een beetje aan wennen (of even in de S-stand of M-stand zetten als ik mezelf er echt aan irriteer).
    Seat Ibiza 6F FR Business Intense | 1.0 TSI 115pk DSG | Desire Red | 18" | Full Led | Upgrade Exclusive | Winter Pack | Beats audio | Upgrade Drive | Virtual Cockpit

Het is heel eenvoudig te verklaren; de DSG is soms een beetje "dom". Dan sorteert hij de verkeerde versnelling voor omdat hij "verwacht" dat je iets anders gaat doen. Als hij dan ineens tot de ontdekking komt, terwijl jij wil wegrijden, dat de auto praktisch stil staat terwijl de 3e versnelling is voorgesorteerd, moet hij abrupt terug naar zijn 1 of 2 en dat voel je.
    Last edited by boolean; 09-04-2019 at 12:03.

Page 2 of 2 FirstFirst 12