www.carclean.nl
Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 22

Thread: [SEAT] [Leon 1M] Motor probleem na rijden zonder olie

[SEAT] [Leon 1M] Motor probleem na rijden zonder olie

Ik heb in november een Seat Leon uit 2000 gekocht.
    Toen ik 'm kocht had hij een kappotte thermosstaat (had ik in de proefrit moeten zien, maar helaas) Deze laten vervangen en vervolgens een heerlijke auto gehad. Helaas van korte duur.

Ik heb deze week een kleine beurt laten doen, toen ben ik helaas ingelicht dat ik een tijd zonder olie heb gereden, nu is mijn motor naar z'n grootje. Rijden doet hij nu nog wel, maar wel met een hoop rook.
    (geen waarschuwingslampje en in februari (zo'n, 3000 km gereden sindsdien) nog een liter olie bijgevuld, waarna de pijlstok weer in de goede range stond, verbaasde me dus ook wel erg dat ik zo snel alle olie kwijt ben geraakt)

De garagist wist me te vertellen dat er eigenlijk een nieuwe motor in zou moeten, 1000,- voor de motor en en nog eens 500,- voor het plaatsen.
    Aangezien de originele aanschafsom voor de auto 1500 euro bedroeg zal iedereen snappen dat dit niet echt een aanbod is waar ik voor wil gaan.

Zijn er nog alternatieven?
    Zijn er mensen die weten of het reeel is 1000 euro te moeten betalen voor een tweedehands 19 jaar oud? Het lijkt mij namelijk wel erg gortig.
    Heeft er iemand ervaring met zelf de benodigde onderdelen vervangen? Ik heb wel een zekere technische aanleg, maar geen ervaring met automotoren. Aangezien de motor nu toch al stuk is heb ik wel het gevoel dat ik wat risico kan nemen door er zelf aan te werken eventueel.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Vriend van SEAT-Online Snah's Avatar
    Wellicht handig om precies te vertellen welk type motor het exact betreft....
    Being a Petrolhead never gets boring....

Senior Member XPtuning's Avatar
    Wat is de auto waard in de huidige staat(defecte motor)?
    Wat kost een vergelijkbare auto?

verdienen zal je nooit doen op een auto.
    Exeo ST 1.8TSI (231Pk/364Nm by JD) dual IC - Polo G40 (project)

Vriend van Seat-Online nd-photo.nl's Avatar
    Inderdaad, voor rond de 1500 heb je ook een hele "nieuwe" 2de handse Leon 1M

Quote Originally Posted by Snah View Post
    Wellicht handig om precies te vertellen welk type motor het exact betreft....
    Goed punt Snah,

Het betreft een 1.6. Volgens RDW: ABAKLX01

@XPTuning, verdienen was ik al niet van plan, maar ik hoopte nog op een kans mijn verlies te verkleinen/ uit te stellen.
    Een vergelijkbare auto zal me waarschijnlijk weer hetzelfde kosten als deze me in november kostte: 1500

Ik vond al wel via internet een motor voor 200, veel gelopen (250000km), maar dat had de mijne ook al wel.
    Probleem is dan inderdaad nog de inbouwkosten.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval al! meer input is natuurlijk altijd welkom

Vriend van SEAT-Online Snah's Avatar
    Voordeel van dezelfde motor inbouwen is dat alles "gewoon" past en alle bedrading 1 op 1 aansluit.
    Wellicht dat er hier mensen op het forum zijn die genegen zijn een handje te helpen maar dan is ook handig als je de stad waar je woont er ook even bij vermeldt.
    Being a Petrolhead never gets boring....

Quote Originally Posted by Snah View Post
    Voordeel van dezelfde motor inbouwen is dat alles "gewoon" past en alle bedrading 1 op 1 aansluit.
    Wellicht dat er hier mensen op het forum zijn die genegen zijn een handje te helpen maar dan is ook handig als je de stad waar je woont er ook even bij vermeldt.
    Weer een goed punt Snah.
    Ik woon in Deventer. De motor draait vooralsnog wel, dus mocht er iemand geneigd zijn te roepen, ja mooi project zo'n motorwissel, kan ik ook nog wel een stukkie rijden.
    Uiteraard heb ik wel gewoon een mooie vergoeding over voor een eventuele mogelijkheid de motor te wisselen (maar liever niet de volle mep).

Ik begreep van de monteur bij de garage dat het niet reel was een andere motor uit hetzelfde model in te bouwen (1.8 of 2.0) hij beweerde dat de aansluitingen naar de versnellingsbak etc. niet overeenkomen. Aangezien het toch ook al weer een oudje is wil ik een mogelijke swap het liefst beperkt houden. hoewel een aantal extra paarden best welkom zouden zijn..

btw, link naar de motor die ik vond
    https://www.onderdelenlijn.nl/auto-o...elid/11375134/
    Ze beloven dat ie goed loopt, is natuurlijk wat lastig te controlleren zonder aansluitingen..
    Als je ziet hoe de auto waar de motor uit kwam er aan toe is is het wel spannend om het aan te nemen, de radiator kan je beter iig niet meer overnemen denk ik haha..

Wat je nog kan doen is een 1.8 20v erin hangen incl bijbehorende versnellingsbak. Enige nadeel is dan wel dat je ook je ECU moet vervangen. Goedkoopste klap is gewoon een 1.6
    Leon 1M FR - Showroom || Stage 2 - JD ||

Vriend van SEAT-Online! Odelot's Avatar
    Misschien een rare vraag, maar wat doet de motor nu dan? Loopt ie anders/raar of wat is er aan de hand. Vind het toch een apart verhaal, want als je met te weinig olie rijdt moet je toch een melding krijgen??
    Showroom - Facebook - Autoweek VAGCOM VCDS HEX-NET Pro

Quote Originally Posted by Odelot View Post
    Misschien een rare vraag, maar wat doet de motor nu dan? Loopt ie anders/raar of wat is er aan de hand. Vind het toch een apart verhaal, want als je met te weinig olie rijdt moet je toch een melding krijgen??
    Dat zou je inderdaad verwachten. Blijkbaar heeft de ecu daarin toch gefaald. Geen enkele waarschuwing gehad. En zelfs twee maanden geleden nog gecheckt.

Vooralsnog loopt mijn motor verbazingwekkend goed eigenlijk, maar ik werd wel door mijn eigen rook ingehaald bij het stoplicht. Dat heb ik nog maar n keer gezien nu.

Page 1 of 3 123 LastLast