www.lowering.nl
Results 1 to 6 of 6

Thread: [SEAT] [Ibiza 6J] Dynamo en accu vervangen geen laadspanning 1.2 TDI

[SEAT] [Ibiza 6J] Dynamo en accu vervangen geen laadspanning 1.2 TDI

Beste mensen,

Ik heb mijn accu vervangen en mijn dynamo. Echter geeft de nieuwe dynamo geen laadspanning. Ik heb een andere dynamo gekregen omdat ik dacht dat het daar aan lag maar tevergeefs.

Nu lees ik verschillende dingen met het aanmelden van de accu, maar weet niet of dit van toepassing is voor mijn 1.2 TDI.

Kan het zo zijn als de accu niet goed is aangemeld, dat de dynamo heb niet bijlaad?

Ik zit echt met mijn handen in het haar.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    | Seat IBIZA 1.2 TDI 105 PK 230 NM | Bocanegra Pakket | Full Option |

Vriend van SEAT-Online!
    Als de auto stop/start heeft, moet de accu daarvoor geschikt zijn (efb of agm) én de accu moet aangemeld worden ivm accu management.

Doe je dat niet, dan werkt alles nog wel, maar ‘weet’ de auto niet de accu nieuw is (dacht ik)

Dit is even wat ik zo meegelezen heb in dergelijke topics en info van bijv accu unie:
    https://www.accudienst.nl/h/649/accu-inleren.html
    Last edited by turboturbo; 21-04-2019 at 19:51.

Expert Member Cordoba's Avatar
    Heb je ook de massa-aansluitingen van accu en dynamo gecheckt?
    Als die in orde zijn, zie ik 2 mogelijke oorzaken: of de spanningsregelaar van de dynamo werkt niet (aangenomen dat de nieuwe dynamo wel werkt), óf als je een stop-start systeem hebt, gaat er met het accumanagement iets fout, waardoor de ECU aangeeft dat de dynamo niet hoeft bij te laden. Bij een start/stop systeem laadt de dynamo alleen bij als de accu leeg genoeg is, en de situatie volgens de ECU gunstig is om bij te laden.
    In de middeleeuwen was er de pest, tegenwoordig hebben we managers.
    Fabiawisser met toebehoren 6,0 l/100km

Oke ik heb met de VAG gecontroleerd de accu kan nergens worden ingeleerd. Ik heb volgens mij ook geen start/stop ik weet alleen niet hoe ik dit kan controleren. Iemand een idee?

Expert Member Cordoba's Avatar
    Als de auto geleverd is met start/stop heeft ie ook een knop om dat handmatig bij iedere rit uit te kunnen zetten, zelfs als start/stop via VCDS is uitgezet. Als je geen start/stop hebt, blijft dus over om de massapunten van accu/dynamo te checken, en de spanningsregelaar te checken. Bij sommige dynamo's zit deze ver weg in de dynamo, bij andere types zit ie op de buitenkant, en kun je die makkelijk checken/vervangen.
    In de middeleeuwen was er de pest, tegenwoordig hebben we managers.
    Fabiawisser met toebehoren 6,0 l/100km

Quote Originally Posted by Cordoba View Post
    Als de auto geleverd is met start/stop heeft ie ook een knop om dat handmatig bij iedere rit uit te kunnen zetten, zelfs als start/stop via VCDS is uitgezet. Als je geen start/stop hebt, blijft dus over om de massapunten van accu/dynamo te checken, en de spanningsregelaar te checken. Bij sommige dynamo's zit deze ver weg in de dynamo, bij andere types zit ie op de buitenkant, en kun je die makkelijk checken/vervangen.
    Oke dan heb ik geen start/stop. Spanningsregelaar zif op de dynamo. Maar het blijft een raar iets. Her schijnt dat de laadspanning ook niet te meten is met een multimeter bij deze dynamo.