www.seat.nl
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 17

Thread: [SEAT] [Arosa 6H] AUD Zelf onderhoud en wat extra vragen

  1. #1

    [SEAT] [Arosa 6H] AUD Zelf onderhoud en wat extra vragen

    Hallo,

    Ik heb sinds gisteren een Seat Arosa van 2003, 1.4 met een AUD motor. 156dkm op de teller. Heb deze redelijk goedkoop kunnen kopen dus hopelijk geen miskoop...

    De distributiriem moet vervangen worden en hij heeft groot onderhoud nodig, denk ik, het laatste klein onderhoud was in dec 2017. Riem moest vervangen worden bij 180dkm of dec 2018...
    Nu wil ik zelf de bougies, interieurfilter, motorolie en luchtfilters vervangen om wat geld te besparen in de garage. Zij vragen namelijk 22 euro per bougie (dus x4), 30 euro voor de luchtfilter (zitte er 2 in toch?) en 15 voor de interieurfilter, en dan nog de uurloon. Natuurlijk gaan ze meer doen maar de genoemde dingen kan ik wel zelf denk ik (met hulp van youtube). En vind het ook leuk om zelf te proberen.

    Ik wilde dus bougies gaan bestellen maar zie dat er een heel groot prijsverschil in zit: https://www.winparts.nl/motordelen-t...468-12318.html
    Is deze prima voor de Arosa? https://www.winparts.nl/motordelen-t...h/p178309.html
    Of raden jullie mij een andere aan?

    Voor de motorolie zie ik dat de garage 10w40 op de offerte heeft staan. Klopt dit? En hoeveel liter moet ik dan kopen? Advies voor merk?

    Verder valt het me op dat de koppeling redelijk zwaar is, al heb ik niks anders om te vergelijken dan een Honda Civic en een Honda Prelude. Ik lees dat de koppeling van een VW/Seat zowieso wat zwaarder is. Maar hij kraakt ook een beetje als ik hem indruk. Enig advies hierover?

    Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden en kan ik nog lang met het Seatje rondkarren. Vind het een leuk wagentje namelijk, en zeker iets anders dan ik gewend ben.

    Groetjes!

  2. #2
    Vriend van Seat-Online nd-photo.nl's Avatar
    Join Date
    13-02-2012
    Location
    Toverland, Sevenum
    Posts
    27,814
    Hi Wanda,

    We hebben zelf een Lupo 1.4 16v met AHW motor, veel zal er wel overeenkomen. De 1.4 staan bekend om kantelende zuigers, wat zich uit in olieverbruik. Ik hoop niet dat je er last van hebt, maar je mag ervanuit gaan dat ze het allemaal hebben. Onderhoud is prima zelf te doen (en betaalbaar).

    Deze horen er origineel in dacht ik: https://www.winparts.nl/motordelen-t...gk/p86844.html (NGK 3 polig). Wij hebben zelf ook de Bosch Super4 (FR78X) erin gehad en daar rijd hij prima op.

    Luchtfilter, paar schroefjes los en hij is los. Kost meestal rond de 10-15e.

    Je kan er 5W40 of 10W40 in plaatsen, de voorkeur gaat uit naar 5W40. 10W40 heb je (haast?) niet als volsyntheet, alleen als halfsynthetische olie. Als de koppeling zwaar is + hij kraakt, dan moet je de koppelingskabel vervangen. Tip: koop geen goedkope merkloze, maar koop die van Sachs. De koppelingskabel is zelfstellend. Het is een beetje klooien (vooral onder het dashboard aan de pedaalkant).

    FYI: Ik koop mijn spullen via autodoc.nl

  3. #3
    Quote Originally Posted by nd-photo.nl View Post
    Hi Wanda,

    We hebben zelf een Lupo 1.4 16v met AHW motor, veel zal er wel overeenkomen. De 1.4 staan bekend om kantelende zuigers, wat zich uit in olieverbruik. Ik hoop niet dat je er last van hebt, maar je mag ervanuit gaan dat ze het allemaal hebben. Onderhoud is prima zelf te doen (en betaalbaar).

    Deze horen er origineel in dacht ik: https://www.winparts.nl/motordelen-t...gk/p86844.html (NGK 3 polig). Wij hebben zelf ook de Bosch Super4 (FR78X) erin gehad en daar rijd hij prima op.

    Luchtfilter, paar schroefjes los en hij is los. Kost meestal rond de 10-15e.

    Je kan er 5W40 of 10W40 in plaatsen, de voorkeur gaat uit naar 5W40. 10W40 heb je (haast?) niet als volsyntheet, alleen als halfsynthetische olie. Als de koppeling zwaar is + hij kraakt, dan moet je de koppelingskabel vervangen. Tip: koop geen goedkope merkloze, maar koop die van Sachs. De koppelingskabel is zelfstellend. Het is een beetje klooien (vooral onder het dashboard aan de pedaalkant).

    FYI: Ik koop mijn spullen via autodoc.nl
    Hoi! Dankje voor de reply. Heb gister een interieurfilter en bougies gekocht, zullen vandaag binnenkomen dus kan ik vanavond vervangen.
    Dan nog de luchtfilters en oliefilter.

    Weet jij trouwens bij welke temperatuur de koelvin van de motor aan moet slaan (de grote aan de rechterkant als je voor de auto staat)?. Heb hem nog niet zien of horen draaien dus vraag me af of die wel werkt.

  4. #4
    Vriend van Seat-Online nd-photo.nl's Avatar
    Join Date
    13-02-2012
    Location
    Toverland, Sevenum
    Posts
    27,814
    Graag gedaan!

    Nee durf ik niet te zeggen. De Lupo heeft maar 1 koelvin btw (de grote)

  5. #5
    Quote Originally Posted by nd-photo.nl View Post
    Graag gedaan!

    Nee durf ik niet te zeggen. De Lupo heeft maar 1 koelvin btw (de grote)
    Mijne ook. Volgens mij als je er 2 hebt dan is de linker voor airco, wat ik dus niet heb.

  6. #6
    Vriend van Seat-Online nd-photo.nl's Avatar
    Join Date
    13-02-2012
    Location
    Toverland, Sevenum
    Posts
    27,814
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik die van onze Lupo ook nooit heb horen draaien (nooit op gelet om eerlijk te zijn).

    Nog een tip: vervang de bakolie een keer.

    VW Lupo 1.4 - DIY Transmission Fluid / Oil Change by ND-Photo.nl, on Flickr

    VW Lupo 1.4 - DIY Transmission Fluid / Oil Change by ND-Photo.nl, on Flickr

    VW Lupo 1.4 - DIY Transmission Fluid / Oil Change by ND-Photo.nl, on Flickr

    VW Lupo 1.4 - DIY Transmission Fluid / Oil Change by ND-Photo.nl, on Flickr

  7. #7
    Senior Member XPtuning's Avatar
    Join Date
    24-06-2012
    Location
    Midden NL
    Posts
    1,321
    Quote Originally Posted by nd-photo.nl View Post
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik die van onze Lupo ook nooit heb horen draaien (nooit op gelet om eerlijk te zijn).

    Nog een tip: vervang de bakolie een keer.

    VW Lupo 1.4 - DIY Transmission Fluid / Oil Change by ND-Photo.nl, on Flickr

    VW Lupo 1.4 - DIY Transmission Fluid / Oil Change by ND-Photo.nl, on Flickr

    VW Lupo 1.4 - DIY Transmission Fluid / Oil Change by ND-Photo.nl, on Flickr

    VW Lupo 1.4 - DIY Transmission Fluid / Oil Change by ND-Photo.nl, on Flickr
    Wel eerst de vul plug los draaien, daarna pas de aftap plug... anders sta je zonder olie in de bak mocht je de vulplug onverhoopt niet los krijgen.
    Exeo ST 1.8TSI (231Pk/364Nm by JD) dual IC - Polo G40 (project)

  8. #8
    Vriend van Seat-Online nd-photo.nl's Avatar
    Join Date
    13-02-2012
    Location
    Toverland, Sevenum
    Posts
    27,814
    Inderdaad, dat is de gouden tip voor bakolie verversen

  9. #9
    Senior Member XPtuning's Avatar
    Join Date
    24-06-2012
    Location
    Midden NL
    Posts
    1,321
    Ja hè
    Exeo ST 1.8TSI (231Pk/364Nm by JD) dual IC - Polo G40 (project)

  10. #10
    Senior Member XPtuning's Avatar
    Join Date
    24-06-2012
    Location
    Midden NL
    Posts
    1,321
    Wie is Wanda?
    Exeo ST 1.8TSI (231Pk/364Nm by JD) dual IC - Polo G40 (project)

Page 1 of 2 12 LastLast

Similar Threads

  1. Replies: 15
    Last Post: 14-12-2015, 13:18
  2. [SEAT] [Ibiza 6J] Onderhoud/Onderdelen vragen
    By Sphinxx89 in forum SEAT Ibiza 6J (2008-2017)
    Replies: 1
    Last Post: 09-08-2015, 17:33
  3. Replies: 12
    Last Post: 17-11-2014, 16:24
  4. [SEAT] [Arosa 6H] even voorstellen plus vragen
    By bartarosa in forum SEAT Arosa 6H (1997 - 2004)
    Replies: 4
    Last Post: 11-04-2013, 11:44
  5. [SEAT] [Leon 1P] [2.0 TDI 16V BKD] - diverse vragen onderhoud
    By Freek in forum SEAT Leon 1P (2005-2012)
    Replies: 19
    Last Post: 12-09-2012, 20:17

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •