www.jdengineering.nl
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13

Thread: [SEAT] [Leon 5F] Shit hit the fan

[SEAT] [Leon 5F] Shit hit the fan

Voor de 2e keer dit jaar flink de klos

Omdat de auto de laatste weken af en toe stotterde heb ik hem anderhalve week geleden uit laten lezen bij de dealer. Daarbij kwamen geen foutcodes naar boven, er brandde ook geen waarschuwingslampje. Dus weer verder gereden en het in de gaten gehouden. Ik begon al te denken aan vervangen van bougies, injectie reiniging, walnut blasting.

Het weekend daarop ging wel het motorstoringslampje branden, dus ben ik gelijk die maandag weer naar de dealer gegaan om te kijken of ze een diagnose konden stellen. Omdat ze die dag geen tijd hadden ben ik 's avonds bij adjego geweest, waar o.a. een "Fuel Pressure Sensor" foutcode naar boven kwam. Het storingslampje is 3 dagen blijven branden. Afgelopen donderdag is de auto weer terug gegaan naar de garage. Daar bleek de oorzaak te liggen in een beschadigde kabelboom waarbij meerdere aders getroffen zijn

Dit moet gebeurd zijn als gevolg van eerdere werkzaamheden in de motorruimte, waarbij men de betreffende kabelboom niet (goed) heeft teruggehangen aan het daarvoor bestemde ophangpunt. De kabelboom is daardoor gaan doorhangen en heeft uiteindelijk de radiator-fan geraakt

De kabelboom is inmiddels vernieuwd en de auto rijdt weer super. Nu ik dit ervaar voel ik wel merkbaar verschil met de afgelopen tijd waarbij ik soms het gevoel had dat de prestaties niet helemaal optimaal waren. De auto was zeker nog wel snel, maar bij acceleratie leek de motor soms wat te aarzelen en niet alles eruit te persen. Dit gedrag varieerde een beetje en de motor klonk dan soms ook iets anders en rauwer. Op andere momenten leek er weer niets aan de hand. Gezien de beschadigde kabelboom is dit achteraf wel te verklaren. Als 1 of meerdere sensoren soms niet het juiste signaal kunnen doorgeven kan de motor op die momenten natuurlijk ook niet optimaal functioneren. Enfin, ik zal de komende tijd wel merken of het nu constant top is. Op dit moment geen aarzelingen. Bij acceleratie trekt de auto nu weer gewoon strak door en klinkt daarbij ook even strak en het draait ook mooier, soepeler en rustiger.

De oorzaak van de problemen moet dus met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid liggen bij niet correct uitgevoerde werkzaamheden in de motorruimte. Het is echter niet hard te maken welke werkzaamheden het dan betreft. Volgens de dealer zal het mogelijk fout zijn gegaan bij het vervangen van de koppeling. Dat is evenwel al wel 2,5 jaar en 85000 km geleden en door een andere dealer uitgevoerd. Van recentere datum (3 maanden en 8000 km geleden) is het repareren van een andere kabelbreuk d.m.v. het leggen van een by-pass. Het betrof hierbij de aansluiting van de krukas sensor, die trouwens voorafgaand daaraan eerst vervangen was door een nieuwe.

Quote Originally Posted by DriverSeat View Post
    Even fingers crossed dat ik er zondag bij kan zijn met de Cupra. De auto staat momenteel voor diagnose bij de dealer na spontane storing met foutcode krukas sensor. De sensor is inmiddels vervangen maar de problemen zijn nog niet weg. Rustig rijden gaat normaal, maar bij meer gas geven lijkt de ESC in te grijpen.
    Quote Originally Posted by DriverSeat View Post
    Cupra rijdt weer goed. Was vermoedelijk kabelbreuk. Ze hebben nu een by-pass gelegd tussen krukas sensor en ECU. Meer details hoor ik misschien maandag, dan laat ik de olieverversen.
    Die reparatie zou echter een andere kabelboom betreffen en die werkzaamheden zouden niet de oorzaak (kunnen) zijn van de schade van nu. Bij die vorige kabelbreuk (betreffende de krukas sensor) vroeg ik me toen ook al af wat daarvan de oorzaak zou kunnen zijn. Ik sloot ook toen niet uit dat het te maken had met werkzaamheden in de motorruimte. Het complete motorblok is er bij km-stand 6000 namelijk al eens uit geweest. Dat brengt natuurlijk risico's met zich mee en je kan denk ik niemand iets kwalijk nemen als daar ongemerkt een kabeltje beschadigd raakt. Het probleem is echter wel dat de oorzaak van deze schade achteraf niet meer hard te maken is of dat de problemen zich pas openbaren nadat de garantie-termijn op de werkzaamheden is verstreken. In beide gevallen zijn de kosten van reparatie (en die zijn niet gering) dus voor jou terwijl de fout toch echt bij anderen ligt.

Om het positief af te sluiten: de auto rijdt nu weer echt super en veroorzaakt weer een grijns op mijn gezicht en het biedt natuurlijk weer leesvoer voor SO
    SEAT Leon SC Cupra 280 (km/u) | Handbak | Nevada wit | JD Stage 1 | Sachs Performance koppeling

Flink *** dat die kosten uiteindelijk wel naar jouw gaan en er geen 50/50 weg is als je 100% weet dat de fout bij de dealer ligt

Mooi dat het probleem uiteindelijk wel is opgelost, blijft wel een nasmaak houden natuurlijk...
    Seat Ibiza Cupra 2001 / BBT K300 / BREMBO CUPRA R / VVT 285PK 412NM / Semi track /

De koppeling is bij een andere dealer vervangen. En dat is ook al 2,5 jaar geleden dus dat is niet meer te verhalen en ook niet hard te maken dat dat de oorzaak is.
    SEAT Leon SC Cupra 280 (km/u) | Handbak | Nevada wit | JD Stage 1 | Sachs Performance koppeling

Even een update.
    Ik heb de kabelboom nog eens goed bekeken en naast het schema gelegd dat ik van internet heb gehaald.

13 is de connector voor de krukas sensor (engine speed). Deze gaf bij de eerste storing een foutcode. De connector is destijds afgeknipt en vervangen door een bypass. De bypass is op de foto duidelijk te zien
    15 is de connector voor de low-pressure sensor. Die gaf bij de tweede storing een foutcode.

Hier een close-up van de beschadigde aders:

Ik heb zowel vanaf connector 15 als vanaf de afgeknipte connector 13 de weerstand gemeten naar
    beschadigde adres en dat blijkt dus 100% te matchen.

Het lijkt mij duidelijk dat beide storingen dus dezelfde oorzaak hebben. Bij de eerste reparatie is dit helaas niet naar bovengekomen en is tevens de krukas sensor in feite voor niets vervangen. Dat kan gebeuren en is misschien pech, maar ik vond het een beetje lullig dat alle onnodige extra kosten voor mijn rekening waren. Misschien hadden ze dit beter kunnen inschatten. Gelukkig is de dealer daarin meegegaan en heeft mij alsnog een tegemoetkoming in de kosten aangeboden.

Vriend van SEAT-Online Snah's Avatar
    Kun je nagaan hoe ze je naaien als er geen verstand van hebt.
    Puik gedaan!
    Being a Petrolhead never gets boring....

Senior Member M87's Avatar
    pfff da's ook een pech met een kans van 1 op 100 zeg...

Maar waarom niet die paar (ik tel er een stuk of 7) beschadigde draadjes repareren i.p.v. de hele kabelboom vernieuwen? Lijkt me kostentechnisch een stuk interessanter terwijl de betrouwbaarheid, als het goed gedaan wordt, er niet onder lijdt.
    Current cars: Seat Leon ST 1.4 TSI DSG FR Dynamic 2015 / Mercedes-Benz C-klasse Estate 200 CDI Avantgarde 2008

Expert Member Cordoba's Avatar
    Ik denk dat dit weer eens een bewijs is dat veel dealer-monteurs blindelings een foutmelding volgen, en niet verder kijken/denken, anders had dit bij de reparatie van de krukas-sensor naar boven moeten komen.

@M87 er zijn ook draden met alleen een beschadigde isolatiemantel, maar dat betekent dat er vocht in kan komen, en dat er alsnog corrosie problemen optreden in de betreffende draad. Kijk bijvoorbeeld naar de rode draad op de foto waar een gaatje in de isolatie zit. Voor een relatief jonge auto, wil je niet de ellende met aan elkaar geknoopte draden, die later alsnog allerlei storingen op kunnen leveren. Daarnaast als je de kabelboom netjes gaat reparareren, moet je 'm toch eerst uit de auto halen, en dan kun je pas de bedrading gaan checken. Dat kost veel (monteurs) tijd, en is dus duur. Als je zelf sleutelt en het een auto is van meer dan 10 jaar oud, kun je tot een andere afweging komen.
    In de middeleeuwen was er de pest, tegenwoordig hebben we managers.
    Fabiawisser met toebehoren 6,0 l/100km

Das wel pech idd, maar fijn dat je het gevonden hebt en dat alles nu weer strak is en de auto goed loopt
    Je had idd de beschadigde aders ook kunnen repareren en de kabelboom goed terugplaatsen uit de buurt van de fan, maar dit is wel strakker
    Ford Focus - 1.5 EcoBlue ST Line Business / Leon 1P Trackday Cupra

Vriend van Seat-Online nd-photo.nl's Avatar
    Pff dat is een beetje jammer, maar blij dat het euvel gevonden is en dat je alweer rijdend bent.

Misschien is een beschermende kabelslang een idee voor de nieuwe kabelboom. Het spul is in verschillende diameters verkrijgbaar.

https://www.conrad.nl/p/lapp-6180658...r-meter-604407
    Exeo 1.8T ♦ 229pk / 334Nm ♦

Page 1 of 2 12 LastLast