www.seat.nl
Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 14 of 14

Thread: [SEAT] [Leon 5F] Verlichting gaat al heel vroeg aan op auto stand

Quote Originally Posted by Auke555 View Post
    Stadslicht is in Nederland dan ook alleen bestemd voor parkeren. Zowel binnen als buiten bebouwde kom.
    Niet geheel juist.
    De term stadslicht stamt uit de jaren 50/60 van de vorige eeuw, toen het in sommige steden (zoals bijvoorbeeld Parijs) niet toegestaan was daar grotere verlichting te gebruiken. Later is men het gaan gebruiken als voorloper van de DRL, omdat auto's zo beter zichtbaar zouden zijn voor andere verkeersdeelnemers als voetgangers.
    Stadslichten hoeven alleen bij parkeren buiten de bebouwde kom op of langs de rijweg (bijv. in de berm) te branden. Men kan de stadsverlichting zo schakelen dat alleen de verlichting links of rechts brandt.
    Exeo 1.8T ♦ 229pk / 334Nm ♦ reserve koppeling ♦

Vriend van Seat-Online nd-photo.nl's Avatar
    Dit hanteert de ANWB: https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-e...utoverlichting

Stadslicht is bedoeld om een geparkeerd voertuig zichtbaar te maken. Een betere naam zou 'standlicht' of 'parkeerlicht' zijn. De typering 'stadslicht' stamt nog uit de jaren '50, toen het gebruikelijk was binnen de bebouwde kom uitsluitend stadslichten te voeren. In sommige steden (zoals bijvoorbeeld Parijs) was het zelfs verboden grotere lichten te voeren, omdat de accu's dat vaak niet trokken.

Bij stadslicht branden de achterlichten, de kentekenplaatverlichting en twee kleine lampjes aan de voorkant. Die lampjes aan de voorzijde maken het voertuig wel zichtbaar, maar verlichten niet het weggedeelte voor de auto.

Het is niet toegestaan om op de momenten dat verlichting verplicht is uitsluitend stadslicht te voeren. Dimlicht moet in die gevallen ook zijn ingeschakeld, of bij mist de mistlampen voor. Stadslicht is verplicht als je ’s nachts (of bij slecht zicht overdag) buiten de bebouwde kom of op de rijbaan parkeert.
    Maarre...misschien moeten we hiervoor verder uitwijden in een apart topic

Mijn vraag brengt aardig wat teweer haha.... Ik vond dat hij bij mijn gewoon te vroeg inschakelde terwijl het nog gewoon licht was. Ik ben het helemaal eens met bovenstaande dat het inderdaad wel zo veilig is dat ze op tijd aan gaan. Alleen vind ik ook dat bij licht de LED DRLís voldoende licht afgeven om gezien te worden. Bij lichte schemer / intredende duisternis uiteraard de normale verlichting aan!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Vriend van SEAT-Online! Odelot's Avatar
    Je led drl blijft gewoon aan als je dimlicht aanspringt hoor. Gaat alleen wat zachter branden. Uit gaat het nooit. Icm dimlicht fungeert het als stadsllicht. Of je moet het met vcds instellen dat je het in het menu uit kan zetten. Bijvoorbeeld als je je handrem gebruikt.
    Showroom - Facebook - Autoweek VAGCOM VCDS HEX-NET Pro

Page 2 of 2 FirstFirst 12