www.carcam.nl
Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 28 of 28

Thread: [SEAT] iemand ervaring met goede B-merk banden?

Expert Member Fluxx's Avatar
    Quote Originally Posted by boolean View Post
    Onder mijn vorige Leon heb ik zr kort de HF 805 van Hifly gehad, in de maat 225/45 R17.
    .
    Toen ik mijn Astra kocht reed deze op Hifly zomerbanden. Verschrikkelijke banden zijn dat zeg. Gaan er bij mij ook volgende week vanaf en komen er nooit meer onder. Grip is heel ver te zoeken in de regen met deze banden. Echt in mijn ervaring een hele vervelende band om op te rijden. Onder onze garageklanten zijn er dan ook geen enkele die deze band als hun go-to band aanbiedt aan consumenten.

Dit is waar Kleber zijn strepen mee heeft verdiend:

In de agrarische sector kom je dat merk veelvuldig tegen.
    "Seat Leon Sport 1.8 20VT '02 ░ JD Stage 2 (250pk, 380Nm)"
    Seat Leon ST Cupra 290 '16 ░ JD Stage 1 (383pk, 522Nm)

Vriend van Seat-Online nd-photo.nl's Avatar
    Past goed op een Lamborghini....tractor

Bumperklebertje.
    SEAT Leon 5F ST FR 1.4 EcoTSI DSG & Skoda Octavia 5E Ambition Business U 1.6 TDI DSG
    Gehad (SEAT): Arosa, Ibiza 6L, Ibiza Cupra 6L, Ibiza 6J, Leon 1P, Mii, Altea XL

Quote Originally Posted by Cordoba View Post
    Absoluut niet mee eens, onder een niet te grote auto (zeg tot B-segment) kun je met 120 pk vaak prima uit de voeten, al zul je niet zomaar de 200 km/u aantikken. Bovendien hoef je helemaal niet veel vermogen te hebben om naar de grens van het kunnen van een band te gaan. Mijn 1e auto was een Golf D met slechts 50 pk, maar doordat ie wat langzamer op snelheid kwam, me wel aangeleerd om met forse snelheid door een bocht te sturen, zodat je na de bocht weer redelijk snel op snelheid bent. Bij een latere Golf ook een GTI wel eens raar op laten kijken: op het rechte stuk kwam ie me makkelijk voorbij op vermogen, maar in de bocht (2 rijstroken per richting) kwam ik 'm weer even vrolijk voorbij tot zijn verrassing.

Ik heb overigens bijna altijd voor Michelin of Continental banden gekozen, en een enkele keer voor een band die minimaal minder presteerde, maar bijvoorbeeld wel 30% goedkoper was.
    Mijn punt was meer dat je bij sportief rijgedrag gecombineerd met een potente motor, je eerder en vaker over de grens zult gaan dan wanneer je ondergemotoriseerd bent. Met de genoemde HiFly banden kon ik niet eens sportief op- of doortrekken zonder dat je begon te stuiteren. Met de auto van de garagist (105pk) was dat echter geen enkel probleem. Daarmee kreeg je de banden alleen aan het slippen als je vanaf stilstand hoog in de toeren bewust de koppeling liet schieten.

Mijn allereerste auto was een Peugeot 205 GTI op Viking banden. Ik had daar nooit wheelspin mee (tenzij bewust opgewekt), dus ik was in de veronderstelling dat de banden van prima kwaliteit waren. Totdat ik een keer, met mijn petje achterstevoren, als een typische asso kneiterhard en onverantwoord door de bocht ging. Ik schoof toen een complete rijbaan op, zonder dat dat de bedoeling was. Omdat ik niet iedere dag als een mongool reed en de auto weinig vermogen (126pk) had, kwam ik er pas laat achter dat de banden eigenlijk minder goed presteerden dan aanvankelijk leek. De banden heb ik toen vervangen door Michelins en ik ben nooit meer onbedoeld een hele baan opgeschoven.

PS. Ik heb overigens Viking louter als praktijkvoorbeeld aangehaald. Ik weet niet hoe de kwaliteit van Viking nu (onder Continental) is en dat is eigenlijk ook niet van belang voor het punt dat ik probeer te maken.
    "Seat Leon Sport 1.8 20VT '02 ░ JD Stage 2 (250pk, 380Nm)"
    Seat Leon ST Cupra 290 '16 ░ JD Stage 1 (383pk, 522Nm)

Ik heb 1x een glijder meegemaakt met de Leon, waarbij er voorop Michelin Pilot Sport 3 banden zaten en achterop Michelin Pilot Sport banden (linkje) lagen. In een vertrouwde bocht die ik al tig keren heb genomen gleed de achterkant dus weg (wegdek was nat). Gelukkig geen schade aan de Leon en ook niemand geraakt, vlak erna gelijk andere banden besteld (Uniroyal Rainsport 3).

Schrok me de tering, dacht dat die Michelins meer natte grip zouden leveren.

Quote Originally Posted by nd-photo.nl View Post
    Ik heb 1x een glijder meegemaakt met de Leon, waarbij er voorop Michelin Pilot Sport 3 banden zaten en achterop Michelin Pilot Sport banden (linkje) lagen. In een vertrouwde bocht die ik al tig keren heb genomen gleed de achterkant dus weg (wegdek was nat). Gelukkig geen schade aan de Leon en ook niemand geraakt, vlak erna gelijk andere banden besteld (Uniroyal Rainsport 3).

Schrok me de tering, dacht dat die Michelins meer natte grip zouden leveren.
    Heb nu de Pilot Sport 4 er onder (nou ok niet er onder, ze hangen nu aan de muur te overwinteren) maar die plakken wel lekker. Maar zit ook nog veel profiel op natuurlijk. Maar de 4 is niet de 3, en de 3 is niet de '0'. Was het in dit geval niet zo dat je de beste banden voor had? Is niet gezegd dat dat alles had voorkomen, maar als de voorbanden gaan glijden dan kun je doorgaans nog wat corrigeren. Als de achterkant uitbreekt ben je gezien.
    voormalig: SEAT Arosa 1.4 signo bj 2004 // SEAT Ibiza 1.6 16V freestyle bj 2007
    huidig: Ford Fista 1.0 ecoboost ST-line bj 2018

Klopt, dat wil ik er ook mee zeggen inderdaad. Al wist ik van tevoren niet dat die banden zo "dramatisch" waren in het nat. Als ik de Pilot Sport banden op de voorkant had, dan was het inderdaad een kwestie van gas los en dan was het daarmee klaar.

Page 3 of 3 FirstFirst 123