www.carclean.nl
Results 1 to 4 of 4

Thread: [SEAT] [Ibiza 6L] FR 1.9 tdi houdt in bokt bij vaste snelheid / start slecht bij warm

[SEAT] [Ibiza 6L] FR 1.9 tdi houdt in bokt bij vaste snelheid / start slecht bij warm

Hi,

Mijn naam is Diederik en ben een beetje door mn opties heen.

heb een issue met mn ibiza fr diesel uit 2006. 6bak 131pk (ongechipt voor zover ik weet)

Heb de auto nu een paar jaar en in deze periode heeft hij een 50.000km gereden in mijn bezit en staat nu op 337.000km.

Heb het 1e kwartaal dit jaar de koppelingset laten vervangen evenals de gloeibougies en de abs/diesel pomp (ben even de naam kwijt hoe deze unit heet) metalen unit met meerdere slangaansluitingen bovenop het blok onder de kap

mijn probleem was voor dat de gloeibougies vervangen werden dat deze als hij warm was slechter startte. als je dan een beetje gas erbij gas sloeg hij wel sneller aan.

hier een tijdje mee doorgereden omdat ik niet kon achterhalen wat er aan de hand was en nog niet echt super storend was.
    na vervangen van de gloeibougies heeft hij het een paar weken prima gedaan (wat ook toeval kan zijn).

irritante is zolang ik gas blijf geven doet hij het redelijk goed. maar zodra ik een vaste snelheid wil rijden gaat hij hikken bokken dit doet hij op alle snelheden in alle versnellingen.
    heb geen foutcodes (uitgelezen) en heb ook geen storingslampjes branden of gehad.

Nu had ik afgelopen zomer mn intercooler stuk. en heb toen een imitatie intercooler gekocht en een nieuwe slang (eerste korte stuk haakse slangetje) nieuwe rubbers en nieuwe borgklemmen (de slang die direct bij de koplamp bijrijderskant in de intercooler gaat.
    Hij was losgeschoten en mn metalen slangeinde was beschadigd (weerkhaakje van het metalen slangeinde) en op mn intercooler was het plastic waar de borgpen inzit eruit gebroken.
    dus deze moesten beide vervangen worden.

Met dit imitatiesetje heb ik een tijdje redelijk normaal rondgereden afgezien van het slecht starten bij warm en beetje bokken en hikken af en toe.
    Nu knalde een paar weken geleden die imitatie slang op exact dezelfde plek uit die imitatie intercooler. dit weer gerepareerd en deze voor de zekerheid geborgd zodat deze er niet meer uit kon knallen.
    Ik rij nu wel rond maar hij hikt en bokt steeds meer en het starten als hij warm is wordt ook echt erger. (bv bij stopppen... even tanken.. en dan weer willen starten).

heb nu maar weer een luchtfilter en brandstoffilter gekocht in de hoop dat dat iets gaat uitmaken.. maar het is nu meer gissen geworden.

wie o wie helpt mij de goede richting in of kan mij nog dingen aanbevelen om te proberen?

al het meedenken is welkom in deze.

dank alvast

diederik

Vriend van Seat-Online nd-photo.nl's Avatar
    Dingen die in mn opkomen zijn KVS tempsensor, luchtmassameter (LMM) en EGR.

-KVS tempsensor: als deze geen goede temp doorgeeft kan hij nog wel eens slecht starten staat me bij
    -LMM: slecht metende luchtmassameter kan raar gedrag geven
    -EGR: Verstopte EGR kan oa stotteren veroorzaken

Probeer eens zonder LMM te rijden door simpelweg de stekker los te trekken. Merk je dan verschil?

Maar ik zou als eerste eens beginnen met uitlezen, mogelijk dat je daarmee direct de goede richting inslaat (als er uberhaupt foutmeldingen in staan)

Vriend van SEAT-Online Snah's Avatar
    Zoals Andy zegt: eerst eens laten uitlezen door garage of een lid dat over VCDS o.i.d. beschikt.
    Dan kun je al wat gedetailleerder zoeken.
    Being a Petrolhead never gets boring....

Senior Member
    Gebeurt dit als de wagen op temperatuur komt?

Het zou ok de kabelboom in je cilinderkop kunnen zijn.

Daar zit een kabelboom die de pompverstuivers aantuurt.
    Deze wil wel eens kabelbreuk krijgen.

Bij mijn cupra tdi destijds was het na een kilometer of 10-15 rijden dat hij het begon te doen.
    Echt op 3 poten lopen.
    - '15 Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro
    - '99 Audi S4 Sedan LY7M MRC Mapped 362.8PK/561NM