www.jdengineering.nl
Results 1 to 8 of 8

Thread: [SEAT] [Leon 5F] Electronische handrem uitschakelen afzetten motor

[SEAT] [Leon 5F] Electronische handrem uitschakelen afzetten motor

Hallo,

Ik vroeg me af of de electronische handrem uitgezet kan worden als de auto geparkeerd is. Nu is het zo dat deze ingeschakeld word als de motor af word gezet, maar ben geen voorstander van handrem gebruik. Ik laat de auto altijd in de versnelling staan. Nu moet ik eerst weer de auto starten om de handrem alsnog uit te zetten.

Hoor graag jullie ervaringen.

Groeten,

DirtyHerrie.

Member
    De elektronische handrem bij mijn Leon met DSG slaat alleen maar uit zichzelf vast bij afzetten van de motor als de Autohold geactiveerd is. Dus als je die voor het uitzetten van de motor even indrukt om 'm uit te schakelen, zal de handrem niet vastslaan.

Ik gebruik de Autohold overigens alleen in de file en in stadsverkeer met veel stop & go, om de koppeling van de DSG te sparen. Daarbuiten vind ik het niet handig, vooral niet bij in- of uitparkeren of anderszins manoevreren in een beperkte ruimte - in die gevallen gebruik ik juist graag de kruipneiging van de automaat.
    Seat Leon ST 1.0 TSI - 07/2017

Wel vreemd, want bij mijn Leon (DSG) staat de Auto Hold standaard uit? Of begrijp ik je verkeerd en moet je hem sowieso handmatig activeren?
    ’17 Seat Leon 1.0 TSI DSG-7 | Eibach Pro-kit | OBDeleven

Member
    De Autohold staat niet standaard aan of uit.

Als hij geactiveerd wordt, dan blijft dat zo: na elke keer dat je tot stilstand hebt afgeremd gaat de rem erop (en uiteraard weer los als je het gas aanraakt). Als je stopt en de motor afzet, schiet ook de elektronische handrem erop (te zien aan het lichtje).
    Na opnieuw starten branden in eerste instantie zowel het handrem- als het Autohold-lampje. De handrem gaat uit als je wegrijdt, de Autohold blijft aan en doet gewoon weer zijn ding totdat je hem handmatig uitschakelt.

Als de Autohold niet is geactiveerd, gebeurt er ook helemaal niks als je de motor afzet.
    Ook na opnieuw starten is de Autohold niet uit zichzelf aan: als je hem wilt gebruiken, dana moet je 'm dus zelf activeren.

Ik vind dat eerlijk gezegd een prima regeling aangezien ik soms last heb van de kruipneiging met daaraan verbonden koppelingsslip (en bij een verkeerslicht niet altijd langdurig mijn voet op de rem wil houden) en er soms juist gebruik van wil maken zonder steeds van gas- naar rempedaal te moeten wisselen.

Administrator erwin1988's Avatar
    Quote Originally Posted by DirtyHerrie View Post
    Hallo,

Ik vroeg me af of de electronische handrem uitgezet kan worden als de auto geparkeerd is. Nu is het zo dat deze ingeschakeld word als de motor af word gezet, maar ben geen voorstander van handrem gebruik. Ik laat de auto altijd in de versnelling staan. Nu moet ik eerst weer de auto starten om de handrem alsnog uit te zetten.

Hoor graag jullie ervaringen.

Groeten,

DirtyHerrie.
    Hier kun je helaas niks aan veranderen. Maar een electonische handrem is niet hetzelfde als een normale. De electroinsche kan niet vastvriezen. Ik denk dat je daar op doelt? Je kan hem namelijk gewoon in de versnelling laten staan als je hem uit zet
    New: Renault Twingo ''13 1.2 16V 75PK Old:Candy White Seat Leon FR 2.0 TSI "11, JD Stage 2 304,5Pk 420Nm

Expert Member bassochist's Avatar
    vastvriezende handrem komt sowieso maar weinig voor, en als t gebeurt dan is er echt al heel lang iets niet goed met je kabels, of je remvloeistof o.i.d.
    BACONSTRIPS&BACONSTRIPS&BACONSTRIPS&BACONSTRIPS&BA CONSTRIPS&BACONSTRIPS

Bedankt voor alle antwoorden. Hier ben ik wel mee geholpen.

Member
    Nog één aanvullinkje - mogelijk van belang als je enige tijd voor een verkeerslicht, open brug of overweg staat te wachten:
    1) met de Autohold aan blijven de remlichten branden (wordt niet altijd gewaardeerd door degene die achter je staat);
    2) met alleen de electronische handrem erop gebeurt dat niet, voor zover ik heb kunnen constateren.